Hvorfor flyr ikke Iberia til OSL?

AN0510

ScanFlyer Blue
Iberia skal starte 13 nye ruter til europeiske destinasjoner fra sommeren, men heller ikke denne gangen står OSL eller endre norske byer på programmet.
Med IB sitt store rutenett til Sør-Amerika burde de jo kunne tiltrekke seg en del transfer pax? I tillegg er jo MAD en destiansjon i seg selv som det burde være mulig å selge? Har vært i Madrid flere ganger og det er etter min mening en av Europas beste storbyer for en weekend, men nordmenn ser ikke ut til å ha oppdaget den enda. Kan en grunn være at nordmenn flest er helt uppmerksomme på andre selskaper enn SAS og Norwegian?
Jeg ble også overrasket over at IB heller ikke flyr til HEL, som jo er en OW-hub, mens de flyr til mange "sekundære" byer i sør-europa og UK.
http://grupo.iberia.es/portal/site/...f733a410VgnVCM1000008de815acRCRD#.VIlur3v3NdA
 
Iberia skal starte 13 nye ruter til europeiske destinasjoner fra sommeren, men heller ikke denne gangen står OSL eller endre norske byer på programmet.
Med IB sitt store rutenett til Sør-Amerika burde de jo kunne tiltrekke seg en del transfer pax? I tillegg er jo MAD en destiansjon i seg selv som det burde være mulig å selge? Har vært i Madrid flere ganger og det er etter min mening en av Europas beste storbyer for en weekend, men nordmenn ser ikke ut til å ha oppdaget den enda. Kan en grunn være at nordmenn flest er helt uppmerksomme på andre selskaper enn SAS og Norwegian?
Jeg ble også overrasket over at IB heller ikke flyr til HEL, som jo er en OW-hub, mens de flyr til mange "sekundære" byer i sør-europa og UK.
http://grupo.iberia.es/portal/site/...f733a410VgnVCM1000008de815acRCRD#.VIlur3v3NdA

Det har vært veldig nære de to siste årene. OSL og Iberia har jevnlig kontakt.

Iberia sammen med LOT står etter hva jeg er kjent med, høyest på ønskelista for OSL.

Problemet har nok vært at OSL ikke har klart å solgt seg skikkelig inn.
Flyplassen har i tiår lidd under mildt sagt kritikkverdig lederskap innenfor salgs og markedsarbeid.
Med ny ledelse på plass over nyttår, er jeg ganske sikker på at vi vil se konkrete forandringer i form av nye etableringer fra S16. Da også Iberia og LOT.
 
Det har vært veldig nære de to siste årene. OSL og Iberia har jevnlig kontakt.

Iberia sammen med LOT står etter hva jeg er kjent med, høyest på ønskelista for OSL.

Problemet har nok vært at OSL ikke har klart å solgt seg skikkelig inn.
Flyplassen har i tiår lidd under mildt sagt kritikkverdig lederskap innenfor salgs og markedsarbeid.
Med ny ledelse på plass over nyttår, er jeg ganske sikker på at vi vil se konkrete forandringer i form av nye etableringer fra S16. Da også Iberia og LOT.
Høres bra ut. Da får man krysse fingerene for at de kommer i løpet av ikke så altfor lang tid. Jeg kommer til å måtte fly endel til SCL fremover, og hadde absolutt valgt IB om de hadde flydd på OSL. Deres nye C klasse ser jo også riktig bra ut.
 
Jeg lurte faktisk på dette selv i dag da jeg ser på reiser til bl.a. Lima. Er ikke så kult å fly via LHR for å komme seg til MAD, for så videre til Sør-Amerika. Liker deres A346-flåte ;)

Det er nok en blanding av grunner, deriblant har Iberia slitt de siste årene før de ble "overtatt" av BA. Med litt tid vil nok MAD komme opp; gjerne 2x daily :)
 
AN0150 og petter380, kanskje dere begge bør ta en titt på LAN Airlines fra FRA via MAD til henholdvis SCL og LIM - til LIM må man bytte fly på MAD, mens til SCL er det bare transitt på MAD. LAN Airlines har interline-avtale med Lufthansa mellom OSL og FRA, og dermed slipper man å se kofferten(e) underveis. Avgang fra OSL er med LH861 kl. 1305 med ankomst tidlig om morgenen neste dag i henholdvis LIM og SCL (09:30). Returen fra SCL kl. 18:15 og ankomst OSL 23:40 neste dag med LH864. Dette er tidene på vinterstid her siden det da er bare 4 timers tidsforskjell, mens det på vår sommertid er det 6 timer tidsforskjell og da blir et par timer tidligere ankomst ned og et par timer tidligere avgang opp igjen.
 
Last edited:
AN0150 og petter380, kanskje dere begge bør ta en titt på LAN Airlines fra FRA via MAD til henholdvis SCL og LIM - til LIM må man bytte fly på MAD, mens til SCL er det bare transitt på MAD. LAN Airlines har interline-avtale med Lufthansa mellom OSL og FRA, og dermed slipper man å se kofferten(e) underveis. Avgang fra OSL er med LH861 kl. 1305 med ankomst tidlig om morgenen neste dag i henholdvis LIM og SCL (09:30). Returen fra SCL kl. 18:15 og ankomst OSL 23:40 neste dag med LH864. Dette er tidene på vinterstid her siden det da er bare 4 timers tidsforskjell, mens det på vår sommertid er det 6 timer tidsforskjell og da blir et par timer tidligere ankomst ned og et par timer tidligere avgang opp igjen.

+ man får fly LAN sine 787 til SCL, og 767 til LIM

men om dere skal fly til SCL
så har dere valget av AF, som flyr direkte og er den korteste rute ned ditt akkurat nå fra norge
 
Back
Top