Hvorfor er Sverige anerledes?

Fysikeren

ScanFlyer Silver
Ser man på indenrigsruterne og flyselskaber i Danmark, Norge, Finland og Island så er det nemt at overskue. Få selskaber dominerer trafikken, og de flyver selv deres egne fly med kun få overskuelige samarbejder (SAS/Cimber, Finnair/Flybe Nordic...)

Ser man på Sverige er det derimod noget nær uoverskueligt. Et virvar af små selskaber der flyver for hinanden på kryds og tværs, en del virtuelle flyselskaber osv., to lufthavne i Stockholm.

Hvad er forklaringen på at Sverige på det punkt er så anerledes end det øvrige Norden? Og forklaringen kan da knapt være et tæt rutenet, for der er Sverige jo ikke i nærheden af Norge.
 
En gissning bara och det är att det finns mycket kapacitet SAS inte kan eller väljer att ta tillvara på?

Sen ARN och BMA. Som du vet så fanns BMA före ARN och efter man byggt ARN brydde man inte sig om att lägga ned BMA. Idag fungerar BMA mycket bra som komplement till ARN på liknande sätt som LCY i London. Så vitt jag vet så använder majoriteten av alla bizjets BMA framför ARN. Även statsflyget använder BMA.

I övrigt så är det en bra frågeställning som jag faktiskt aldrig funderat över. Det blir kul att läsa en bättre förklaring från någon som är mer insatt. =)

Edit: Jag måste tillägga att en del av trafiken som sköts av mindre bolag är till viss del subventionerad av olika kommuner för att underlätta affärsmöjligheterna på orterna.
 
Last edited:
Men at denne fraksjoneringen av markedet i Sverige har bidratt til at selskapene er mye mer konkurransedyktige, beviser tilbudene de svenske selskapene gav på de norske FOT-rutene at de ikke er - der var det både 2, 3 og opp til 4 ganger det vinneren hadde.
 
Men er denne frakmentering er fordel for Sverige? I forbindelse med FOT-udbuddet har en del af debatten jo netop været spørgsmålet om videreforbindelser. Noget jeg kan få mistanke om er tæt på håbløst i Sverige. Stordriftsfordele kan der heller ikke være meget af i Sverige.

Det med to lufthavne er vel ikke argument for at rutenetværket fra hver lufthavn er så fragmenteret, men burde vel snarere understøtte det at have to store dominerende selskaber, et fra hver lufthavn.
 
Men er denne frakmentering er fordel for Sverige? I forbindelse med FOT-udbuddet har en del af debatten jo netop været spørgsmålet om videreforbindelser. Noget jeg kan få mistanke om er tæt på håbløst i Sverige. Stordriftsfordele kan der heller ikke være meget af i Sverige.

Det med to lufthavne er vel ikke argument for at rutenetværket fra hver lufthavn er så fragmenteret, men burde vel snarere understøtte det at have to store dominerende selskaber, et fra hver lufthavn.
Har du nån karta eller nåt man kan kika på som visar denna fragmentering?
 
Jag hittade en hyfsad sida: http://www.inrikesflygen.se/flyglinjer.html

Vill SAS konkurrera mer får de väl lägga större fokus än idag på den svenska inrikesmarknaden och köpa in fler mindre plan, det finns trots inget som hindrar dem. Sen vet jag inte hur konkurrenslagstiftningen funkar på det här området och ifall det kan ha någon inverkan.

Sen känns det fel att jämföra svensk inrikes med dansk och isländsk, förutsättningarna skiljer sig rätt så markant geografiskt och populationsmässigt. I Norge är flygbolagens största konkurrent andra flygbolag medan man i Sverige måste konkurrera med tåg och biltrafik på ett annat sätt. I Finland vet jag helt ärligt inte hur flygsituationen ser ut.
Såna faktorer kanske spelar in.

Bromma har varit väldigt reglerad kring utrikestrafik så det har varit svårt att bygga något större nät därifrån annat än ren inrikes.

Jag har faktiskt inget bra svar, någon annan som vet mer får gärna berätta varför det är så "fragmenterat".
 
Har du nån karta eller nåt man kan kika på som visar denna fragmentering?

Når det kommer til flyruter i Norden plejer Wikipedia at være ret godt opdateret (en "kamp" jeg selv bidrager til).

Så ser man her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm-Arlanda_Airport#Airlines_and_destinations
http://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm-Bromma_Airport#Airlines_and_destinations

så synes jeg at man ser en væsentlig større fragmentering og brug af andre selskaber til at flyve for sig end i de andre nordiske lande.
 
Back
Top