Hvordan virker en flightrecorder (CVR/FDR)?

Firelude

Newcomer
Hei folkens! Er det noen som vet hvor lang tid en cocpit voice recorder eller en flight data recorder etter f eks et havari registrerer data ? Kan det som er registrert slettes av en "utro tjener" før myndigheten får det i hende ? Er det en bryter for å slå disse av ?

Er det lang batterikapasitet ? Spørsmålet dukket opp ang øvelser med havari og spørsmål om noen (crew) i ettertid etter evakuering har tilgang på cocpit.

Er kanskje en SOP for piloter ang dette ?
 
Såvidt jeg har forstått for at FDR skal gjøre opptak (automatisk) så må enten;
- Flyet være i luften
- Dersom flyet er på bakken må en av motorene være igang

Det er ingen "av" eller "slette" knapp såvidt jeg vet, så for å få slettet data må man
nok gjøre kompliserte fysiske inngrep i selve boksen som en havarikomisjon antagelig vil merke.

Når det gjelder CVR så er vel en av prosedyrene ved en hendelse å trekke ut den tilhørende
sikkringen før man forlater flyet for å hindre at opptaket blir overspilt (siste 30 min). Så her kan man
vel i teorien få overspilt opptaket. Det er vel også en slette mulighet, men da må flyet være parkert
med "parking brake" på tror jeg... og det er den vel neppe etter ett "havari"...

Sikkert noen som vet mer enn meg om dette her.

W
 
Last edited:
Du kan ikke regne med at hverken FDR eller CVR registrerer noe som helst etter et havari. Begge får power fra flyets elektriske systemer, og er flyet svart, står begge disse. De har ingen batteri som driver dem.

FDR vil normalt registrere de siste 25 timer operasjon, og starter, som Wahoo sier, ved en motor i gang (som oftest over Low Oil Pressure Switch) eller når flyet er i luften.

CVR vil normal inneholde siste 120 minutter operasjon. Den vil også operere ved "Engine Running" eller når test switch er operert. Mange operatører har denne inkorporert i "before start checklist".
CVR'ens innhold kan slettes på bakken med parking brake set, bare trykk på "Erase-button". Men ved strømløst fly er jo det ikke mulig.

Det er riktig at det er en god regel etter en hendelse å trekke circuit breaker for disse. Men som oftest vil FDR'ens data allerede være registrert i FDAU (Flight Data Aquisition Unit) PCMCIA-kort eller utvalgte data i en QAR (Quick Access Recorder), eventuelt allerede sendt via ACARS hvis det er snakk om "Exceedance" av flyets eller motorenes limits.

Begge disse har circuit breaker i cockpit, men ingen lett tilgjengelig "av-bryter".

Jeg snakker her med bakgrunn i de flytyper jeg kjenner. (737 & Fokker...)
 
Last edited:
Takk takk det var mye nyttig informasjon ! Da jeg tilhører brann&red styrken på en flyplass har en hørt diverse ang dette temaet. Forholdet at ingen av crewet har tilgang til cocpit etter evakuering er det noe som er gjeldene ?

Jeg tenker da om det er slik at etter en hendelse der flyet har blitt evakuert vil flyet bli myndighetenes ( SHT) sin "eiendom"?
 
Jeg tenker da om det er slik at etter en hendelse der flyet har blitt evakuert vil flyet bli myndighetenes ( SHT) sin "eiendom"?
Det kommer vel an på alvorlighetsgraden, men SHT vil kunne "fryse" flyet hvis de anser at det er nødvendig.
Kanskje noen litt høyere opp i teknisk administrasjon kan ha noe å tilføye?
 
Hei folkens! Er det noen som vet hvor lang tid en cocpit voice recorder eller en flight data recorder etter f eks et havari registrerer data ? Kan det som er registrert slettes av en "utro tjener" før myndigheten får det i hende ? Er det en bryter for å slå disse av ?

Er det lang batterikapasitet ? Spørsmålet dukket opp ang øvelser med havari og spørsmål om noen (crew) i ettertid etter evakuering har tilgang på cocpit.

Er kanskje en SOP for piloter ang dette ?

Den mest aktuelle metoden for å ødelegge bevis etter en hendelse var nok å la avionics stå på etter landing på fly med 30 minutter kapasitet på cvr. Å bruke slette-knappen blir litt for åpenbart.

Hvis noen skal nekte crew adgang til eget fly så tviler jeg på at andre enn politi kan ha myndighet til det.
 
Ved havari eller svært alvorlig hendelse, er vel politiet kommisjonens stedfortreder inntil disse er på stedet, stemmer ikke det? Men noen må vel ta initiativet (med mindre det er er havari/personskader) og 'sikre' maskinen og det må vel Tilsynet avgjøre og instruere politiet på stedet .. er ikke det sånn noenlunde korrekt?
 
Back
Top