• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvordan går det med BAT på Notodden-Bergen

HMWK

ScanFlyer Gold
Hvordan går det med BAT på Notodden-Bergen

Noen der ute som sitt med info?:question:

Re: Hvordan går det med BAT på Notodden-Bergen

De flyr frmdeles med C441, ser den ofte på Flesland.

Feil. Conquesten er solgt og har forsvunnet fra landet om jeg forstod LN-TAL rett. De har vel bare B200 igjen nå.

Conquesten er solgt til Sør-afrika. BAT holder på å klargjøre en B200 i USA. Tror den skal ha 9 seter, mens den andre B200 har 12 seter og trafikerer Notodden.

Siste flighten med conquesten på rute gikk som BGT052 til Bergen 27.07.06. Skulle egentlig flydd ruten noen dager til med den maskinen, men pga. snag ble det ikke slik.
Min siste flight med maskinen var 26.07, desverre.

Det er også korrekt at conquesten nå har forlatt landet, og det er LN-TWL som nå flyr ruten.

Ryktene sier at en ny maskin kommer 1. september, men siden jeg forsvant ut av BAT sammen med conquesten så er jeg ikke lengre helt oppdatert på siste rykter.

Triste saker, likte den cessnaen jeg, kjapp og fin i TMA :)
samtidig liker jeg at det er litt mangfold i den norske flyparken.. BE20 har vi vel nok av :P

Hehe, ja. Virket som det var mer enn en gang dere fikk en overaskelse med hensyn til hvor lenge vi kunne holde farta på den maskinen. Ihvertfall skjedde det et par ganger at jeg mistenkte de store gutta foran oss fløy saktere, og når jeg spurte etter GS fikk jeg et svar som gjerne var 100-200 knop lavere enn det vi hadde :)

Originally posted by LN-TAL

Hehe, ja. Virket som det var mer enn en gang dere fikk en overaskelse med hensyn til hvor lenge vi kunne holde farta på den maskinen. Ihvertfall skjedde det et par ganger at jeg mistenkte de store gutta foran oss fløy saktere, og når jeg spurte etter GS fikk jeg et svar som gjerne var 100-200 knop lavere enn det vi hadde :)

ok, så du var han som ville ha GS på han foran på visual app :lightbulb

Men det gikk normalt greit bare man tenkte at den går fortere enn du tror.. Det som var litt dumt var at i simulatorn vår hadde vi en BGT som var myyye tregere, kanskje den dere hadde før conquesten?? Men det var før min tid på br, og nå er det etter min tid :(

Men var det planlagt at BGT etter vært skulle kvitte seg med conquesten da dere kjøpte den første Be20?

Originally posted by JohnnyEagle

ok, så du var han som ville ha GS på han foran på visual app :lightbulb

Men det gikk normalt greit bare man tenkte at den går fortere enn du tror.. Det som var litt dumt var at i simulatorn vår hadde vi en BGT som var myyye tregere, kanskje den dere hadde før conquesten?? Men det var før min tid på br, og nå er det etter min tid :(

Jeg spurte om det et par ganger ja, var vel en gang en DY og en gang en SASBU maskin mener jeg å huske.

421'n (var jo to stykker av dem en stund, BAT og BAU) gikk jo veldig tregt. Det er jo piston maskiner med turbo. Og pga turboen kan man ikke redusere power med mere enn maks 2 tommer manifoldtrykk i minuttet, og dermed må man begynne reduksjonen langt ute, få ut hjul og flaps osv.

Med conquesten holdt vi jo gjerne red line - 5 knop inntil 4-5 nautiske før landing, og begynte da en heftig reduksjon ifra 240 kt indikert til 100 - 120 kt.

Det står følgende om "Bergenair" i LT's siste postjournal:

Dok.dato: 18082006
Fra: Bergen Air Transport
Sak: LN-BAA - flytekniske forhold
Dok: LN-BAA - Tildeling av 24 bit kode for ELT-406

Er dette Beech'en som hentes hjem fra USA?

Ryktene sier at en ny maskin kommer 1. september, men siden jeg forsvant ut av BAT sammen med conquesten så er jeg ikke lengre helt oppdatert på siste rykter.

Hvilke selskap og hvor flyr du nå da LN-TAL?

Jeg flyr simulator i SAS :)

Jeg har ikke jobb nå, men er igang med typerating hos SAS FA.

Spennende!!! Ønsker deg i hvertfall lykke til videre :smile2

Jeg flyr simulator i SAS :)

Jeg har ikke jobb nå, men er igang med typerating hos SAS FA.

Lykke til med jobbsøking. Typerating på 737NG?

Jeg har flydd F28 og MD80 simulator der, artig :D

Tar rating på classic, men det spiller forsåvidt liten rolle. Får 300 til 900 i rettighetsbeviset uansett, så om jeg skal fly NG trenger jeg "kun" et differansekurs, som vistnok ofte er endel av selskapskurset.

Det er visst slik at det ofte benyttes NG maskiner på landingsrundene også (jeg trenger 6 stykker), selv om man tar rating på CL.

Takker så meget folkens !

Back