• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvordan går det i 2012?

Toffen

ScanFlyer Blue
Hvordan går det i 2012?

SAS, Widerøe og Norwegian leverer flotte passasjertall om dagen, ikke minst i Norge. På OSL har vi i sommer slått alle tidligere passasjerrekorder, og flyene er fullere enn noen sinne. Samtidig stuper verdens børser. I denne situasjonen er det ikke enkelt å budsjettere for 2012. Hva tror dere om trafikkutviklingen i Norge og på OSL ut året og ikke minst neste år?

Krona er veldig sterk og mange land sliter tungt økonomisk. Det tilsier en nedgang i innkommende trafikk framover. I Norge ser det imidlertid lysere ut, med høy kjøpekraft som følge av sterk krone, lave renter og brukbare lønnsoppgjør, samtidig som arbeidsledigheten er lav.
 
Re: Hvordan går det i 2012?

Min personlige mening er at en del av børsuroen vi ser nå skyldes et aksjemarked som ikke er helt i takt med virkeligheten. En del automatiske handler også videre. Magefølelsen min sier at det er litt for mange maskiner som handler, og da blir det litt som værmeldingene etter at meterologene sluttet å vurdere resultatet.

Men det er nok også en korreksjon etter at børsene steg raskere enn det reelt sett var grunn for i vinter.

Prinsipielt mener jeg det er null og niks sjans for en ny finanskrise. De store selskapene tjener penger, kostnadskuttene i privat sektor er allerede tatt igjennom 09/10 og de politiske prosessene i EU og USA er igang. Dette vil ta tid og det er kanskje noe akjsemarkedet ikke helt er rigget for nå.

Alt i alt tror jeg verden vil gå sakte fremover. 2 skritt frem og 1 tilbake. Akkurat nå har vi tatt 1 tilbake. Det kan godt komme kvartaler med negativ vekst, men generelt over de neste par årene skal det sakte men sikkert oppover.

Så jeg tror flyselskapene vi budsjettere med en svakt vekst og lav risikovilje.

Men det er altså bare mine 5 øre.
 
Re: Hvordan går det i 2012?

2012 kommer nok til å bli mer utfordrene enn 2011, men selv ser jeg ikke for meg noe kollaps i verdensøkonomien, men ei heller noen særlig bedring. USA tipper kommer til å hangle videre med høy arbeidløshet og svake finanser og dollaren kommer fortsatt til å være billig. EU kommer vel mye an på hva som skjer med Italia fremover og selv om det ikke alltid gir grunn til beroligelse at det er en korrupt horekunde bak roret der, så tror jeg ikke vi får noe nytt Hellas, men at de vil få det tøft
Så lenge ikke eiendomsboblen i Kina sprekker og råvareprisene holder seg høye så tror jeg det for Norges sin del at man ser noe mellom nullvekst og svak vekst

Så for flytraffiken tror jeg ikke vi vil se noen vekst på 8-10%, men i bestefall en vekst mer i tråd med Avinor/TØI sine anslag, og worst case en stagnasjon

Men nå skal det også sies at det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden ;)
 
Re: Hvordan går det i 2012?

Jeg er pesimistisk med et lite snev av håp om at det går bra. Jeg tror vi kan være i startfasen av noe virkelig stygt.
 
Re: Hvordan går det i 2012?

Jeg er pesimistisk med et lite snev av håp om at det går bra. Jeg tror vi kan være i startfasen av noe virkelig stygt.

Ditto. Mange land sliter og jeg ser også for meg mer sosial uro i det neste årene. Får håpe jeg tar feil, men om jeg ikke gjør det tipper jeg nedgang og vanskelige tider for alle flyselskapene...
 
Re: Hvordan går det i 2012?

Meg også, snart må USA komme ned fra sin høye hest og lære ordet "skatt" og for eks gallonpris på bensin på minst 8$ . Våkne opp. Husk Lehman.. De ga et jordskjelv på 7 på Richter. Større en dette tåler ikke verden. Neste kan sprenge skalaen. I Norge, vi greier oss og next morning er Kina ledende og vår valuta blir Yuan.

OK da , hører vel ikke på et flyforum, men jjeg startet ikke tråden..^_^:lol::colgate:
 
Re: Hvordan går det i 2012?

Flyselskapene vil også få lavere fuelkostnader når oljeprisen stuper, så alt blir ikke dårligere i 2012. Flyselskapene kutter også kostnadene jevnt og trutt med rundt 5% i året... derfor kan 2012 bli et hyggelig år også, om ikke trafikken faller.
 
Back
Top