Hvor langt rundt jorden kommer man med samme type 737 eller innen A320 familien

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
I forbindelse med at WN skal starte opp YYZ-YHZ-GLA med 737-700 var det en tanke som slo meg; hvor langt rundt jorden man kan komme med samme flytype av 737 eller A320-familien, ingen begrensinger på antall stopp. Man kan tillate seg 7 dager stoppover på hver destinasjon for å gjøre det litt fleksibelt. For å gjøre det realistisk må en som ville ha reist denne ruta hatt tid å ta ut bagasje og sjekke inn igjen hvor det ikke er interlineavtaler mellom selskapene.
Jeg har tatt utgangspunkt i 29.05.15 som er dagen de starter denne ruta. Equipment change slipper man å ta hensyn til.

Etter noen kjappe søk har kommet frem til følgende 29.05.15 med 737-700:
WS 702: YVR-YYZ
WS 30: YYZ-YHZ-GLA
KL 1474: GLA-AMS
Ser at WS flyr HNL-YVR, men dette er dessverre satt opp med 737-800.

Veien videre er litt usikker da jeg ikke har oversikt over hva som blir beste 737-700 rutingen videre østover. Andre startdatoer er mulig.

Noen som har noen gode søkemotorer på dette eller tid til å leke seg med dette tankeeksperimentet?

Ingen hensikt i det hele tatt, bare artig å finne ut hvor langt man kan komme seg

Det er mulig og komme jorden rundt med 737, men mulig du må fly en miks av -700 og -800

Du kommer vel rimelig langt avgårde med å kjøre 738 østover med DY sin OSL-DXB som utgangspunkt og så videre med FZ. For eksempel har vi DY/FZ/T5 på OSL-DXB-ASB-PEK med 738, noe som er anstendig :colgate:

Utfordringen med -800 er vel over Atlanteren? Men det er vel kanskje noen sesong eller charterruter som hår med den?

Neste år kommer man se transatlantisk med A320 via KEF, men her er utfordringen transpacific

Både BA og AC flyr A320-familien over dammen i dag.
Det er jo det samme som at man ikke kan ta B737-maskinen (strengt tatt så er det vel en BBJ?) som flyr mellom SVG og IAH som en erstatter for B738; AC sin A319 eller BA sin A318 som krysser atlantern kan ikke erstatte en A320 så lenge vi snakker om samme flytype.

Du kommer vel rimelig langt avgårde med å kjøre 738 østover med DY sin OSL-DXB som utgangspunkt og så videre med FZ. For eksempel har vi DY/FZ/T5 på OSL-DXB-ASB-PEK med 738, noe som er anstendig :colgate:

Man kan da ta LHR eller LGW som starter i Europa for å gå enda litt lengre vest som utgangspunkt.

Du kommer også helt fra østtkysten av USA til HKG via Hawaii, Marshall øyene og Micronesia med UA B738.

Om man kommer seg fra PEK til HKG med 737-800 (nærmeste jeg kom var via HGH med 737-800 ene strekket og A320 andre strekket), da er det bare atlanteren som står igjen med den flytypen.

Back