Hvis du må lande en 738 selv

Re: Hvis du må lande en 738 selv

Kult! Men jeg kjenner det hadde vært greit å slippe å slå av autopilot... Hvilken ILS-kategori må til for å slippe det?

Kult! Men jeg kjenner det hadde vært greit å slippe å slå av autopilot... Hvilken ILS-kategori må til for å slippe det?
En godkjent lavsikts autoland er CAT III, og stiller krav til flymaskinens utstyr, pilotene som flyr og ikke minst bakkeutstyret; dokumentert pålitelighet. I et tilfelle som her beskrives, der været ser ut til å være godt, er vel følgende nok: Hvis banen du skal lande på har ILS (lokalizer i kombinasjon glidebanesender), og du har visuell kontakt hele veien ned, kan autoland (begge autopilotene aktive i 737) flys helt ned til touchdown. Dette betinger at LLZ er rett på centerline og glidebanen ikke mer enn 3,25°.

Videoen viser vel balansen mellom å innføre ennå et nytt moment; navigasjonsradioen, valg av LOC/APP i forhold til godværsvektorering med referanser til bakken. Det jeg reagerte på, var at han ikke var innom Autobrake og Speedbrake før landing.

Når det er sagt; selv med over tusen timer i MSFS, hadde nok både jeg og du slitt med å bli "The Hero of the Day" selv med wind Calm og Vis more than ten...

Nå gjelder de krav beskrevet over på en "normal operation" dag. Autopiloten vil klare å lande flyet selv på omtrent hvilken som helst ILS om man må i en krisesituasjon (ikke i Bardufoss da :p )

Nå gjelder de krav beskrevet over på en "normal operation" dag. Autopiloten vil klare å lande flyet selv på omtrent hvilken som helst ILS om man må i en krisesituasjon (ikke i Bardufoss da :p )

Man må vel normalt sette flaps og speed manuelt, eller kan dette programmeres inn i FMC'en?

Ellers er jeg enig i at det er litt underlig at man ikke er innom "arm speedbrake" og autobrake (det nevnes at man kan bruke speedbrake til å redusere air speed på approach). Hva angår bruk av speedbrake, er det normal prosedyre at man manuelt setter denne til maks når man er nede på bakken? Jeg trodde dette foregikk automatisk om man hadde valgt "speedbrake armed".

For de som har lyst å prøve egne ferdigheter nesten på ordentlig, så anbefales ebaft.com på det sterkeste. De har vel kanskje fortsatt B734-simulator, men også B757/767 + B777 + B744-simulatorer man kan leie seg inn i. Da får man en pensjonert BA-kaptein, eller en grounded current pilot (typisk gravid, kvinnelig pilot) som instruktør. Har prøvd dette litt for mange ganger, og synes det er veldig morsomt.

Etter etterlengtet time i en B737-300 fullblods simulator ble jeg - til tross for stor interesse og ditto tro på egne ferdigheter - 100% sikker på at jeg aldri ville kommet fra et landingsforsøk i live. Opplevelsen ble et smertefullt personlig nederlag som jeg fortsatt opplever i mareritt av og til. Min respekt for flygere økte ihvertfall betraktelig, - fysiske ferdigheter med stor krav til koordinasjon og time'ing var mildt sagt et sjokk.

Last edited:

Etter etterlengtet time i en B737-300 fullblods simulator ble jeg - til tross for stor interesse og ditto tro på egne ferdigheter - 100% sikker på at jeg aldri ville kommet fra et landingsforsøk i live. Opplevelsen ble et smertefullt personlig nederlag som jeg fortsatt opplever i mareritt av og til. Min respekt for flygere økte ihvertfall betraktelig, - fysiske ferdigheter med stor krav til koordinasjon og time'ing var mildt sagt et sjokk.

Min erfaring er at første gang jeg prøvde dette gikk jeg ut med litt av den samme følelsen. De neste gangene gikk det betydelig bedre, så min anbefaling er å prøve en gang til. Klarte til og med en landing i B744 med 30 knops crosswind. :)

Hvis du skal til London så sjekk gjerne med BA hva som er ledig (http://www.britishairways.com/en-gb/baft). Veldig gode instruktører.

Last edited:

Min erfaring er at første gang jeg prøvde dette gikk jeg ut med litt av den samme følelsen.

Godt å høre, TOS, men min lommebok er nok ganske tom innen jeg føler meg bekvem bak spakene i en 737. Etter å ha passert 50 er jo evnen til å lære noe nytt litt redusert....

Mange av oss har vel hørt "fins det en lege ombord" via PA anlegget. Jeg håper jeg aldri får høre "fins det en pilot ombord". I nøden spiser fanden fluer og jeg kunne vel, i mangel på at noen andre melder seg frivillig, kanskje meldt meg iom at jeg har tusenvis av timer bak SKJERMEN i ulike FS varianter(Samt endel ganger i simulatoren på SAS museet ved OSL). Dog er jeg meget vel klar over at dette ikke fins i nærheten likt med den virkelige verden. I en gitt krisesituasjon ville man vel kanskje fått noe hjelp fra bakkehold også?? Etterhvert??Jeg skulle vel klart å slå ut landingshjulene, foreta en noenlunde decent nedstigning og skjønt at hvor bratt og motsatt har med motorkraft å gjøre. Men det er klart koordinasjonsmessig og følelse med vind/vær etc ville vært totalt katastrofe(da den naturlig nok er helt fraværende). I tillegg til at man sikkert hadde hatt rundt max puls. I en gitt situasjon får man kun gjort sitt beste og om det blir godt nok, noe det trolig ikke blir, håper jeg aldri å finne ut av:-)

Det skal være fint mye flaks inne i bildet for at noe sånt skal gå bra, ser jeg for meg! Når det er sagt, så var 737en på CAE Gardermoen ren plankekjøring sammenlignet med B200-simmen i samme lokale, at den landinga (i fint vær) ikke endte i et smell var en skremmende overraskelse. Heller medium jetliner enn prop på meg om noe sånt skulle skje, takk!

Back