Hvilken selskap er verdens punktligste?

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
24. januar offentliggjør FlightStats hvilket flyselskap som var verdens mest punktlige i 2010. De nominerte er:

Major International Airlines
JAL, All Nippon Airways, Qatar, Air New Zealand, Scandinavian Airlines, Singapore Airlines

Major North American Airlines
Alaska Airlines, United, US Airways, Frontier Airlines, Virgin America

Major European Airlines
Scandinavian Airlines System, KLM Royal Dutch Airlines, Austrian Airlines, Tarom-Romanian Air Transport, Aeroflot Russian Airlines

Major Asian Airlines
Japan Airlines International, ANA - All Nippon Airways, Singapore Airlines Limited, Thai Airways International, Korean Air Lines

Regional North American Airlines
Hawian Airlines, Horizon Airlines, Mesa Airlines, Porter, PSA

Regional European Airlines
Binter Canarias, Wideroe's Flyveselskap, KLM Cityhopper B.V., bmi Regional, Aer Arann Express



SAS har sendt ut pressemelding om nominasjonen:

2011-01-17

SAS nominated as both the world's and Europe's most punctual airline

Scandinavian Airlines has been nominated in two categories of Flightstats' annual On-Time Performance Service Awards: Arrival Performance among Major International Airlines and Arrival Performance among Major European Airlines. In the International Airlines category, SAS is the only airline outside the AsiaPacific region to be included.

"These nominations attest our staff's hard work in getting our customers to their destinations on time, as it is something travelers value the most. For 2010 we are proud to be considered amongst the world's most punctual airlines, especially as we are the only European airline in this category," says Flemming Jensen, Chief Operating Officer, SAS.

The winners will be announced January 24, 2011. For more information on Flightstats' On-Time Performance Service Awards, please visit http://opsawards.flightstats.com/.


For more information, please contact:
SAS Press Hotline
Telephone: +46 8 797 2944
 
Pussig at de plasserte Hawaiian som "Regional" - sammen med Q400 gjengen...HA har jo MD-95 som sitt "smaafly" og i tillegg til 18 767 har de naa 3 A330....og flyr fra Australia i syd til Japan og Filipinene i vest - Alaska i Nord og til USA's vestkyst.....jeg synes de er litt mindre regional enn Alaska...
 
Vel, Finn-Erik, jeg ville ikke akkurat markedsfoert dette slik SAS gjoer, Flightstats kommer langt ned paa listen over de websidene som leverer best kvalitet over noe som helst. Nominasjoner for hvem som er verdens mest punktlige blir helt tullete.
 
Moro at vi har Scandinavian Airlines og Widerøe med på nomineringslisten, blir nesten litt mer "stolt" av og bo her oppe..:)
 
Det som er mest imponerende generelt er kombinasjonen SK,DY, WF og andre, og at OSL er så i verdenstoppen på punktlighet. Spesielt med tanke på det flotte været her på berget.
 
Vel, Finn-Erik, jeg ville ikke akkurat markedsfoert dette slik SAS gjoer, Flightstats kommer langt ned paa listen over de websidene som leverer best kvalitet over noe som helst. Nominasjoner for hvem som er verdens mest punktlige blir helt tullete.

Det er det kun vi som er tungt inne i bransjen som vet. For menigmann høres det veldig imponerende ut.

At HA regnes som 'Regional' henger vel sammen med at DOT ikke regner dem som 'major', tror jeg ..
 
Det er det kun vi som er tungt inne i bransjen som vet. For menigmann høres det veldig imponerende ut.

At HA regnes som 'Regional' henger vel sammen med at DOT ikke regner dem som 'major', tror jeg ..

Den lille regionen Stillehavet ;)
 
Honolulu-Sydney/Tokyo/Seoul .... ;)

Men med kun 36 fly i flåten, er de ikke akkurat 'major' heller ...
 
Kan det tenkes at HA flyr mange 'regionale ruter'...

Om du regner Stillehavet som en region - i så fall....de flyr fra Sydney i sør til Alaska i nord....fra Tokyo og Manilla i Vest til "major cities" på vestkysten.....de har en større IC fåte enn SAS (i disse dager blir den vel dobbel så stor som SAS med de siste A330)

Jeg tror Flightstats har ansatt Sarah Palin som geografi ekspert:p
 
Hadde nå vært tøft med en videreføring av SK's slagord "Europas punktligste flyselskap" til "Verdens punktligste flyselskap" ^_^.

Er ikke godt kjent med denne konkurransen, men er det slik at den er forbeholdt nettverks-selskaper?
For hvis ikke, så burde vel DY også vært med? De har jo ikke gjort det dårlig i år, så vidt jeg vet...
 
Last edited:
Hadde nå vært tøft med en videreføring av SK's slagord "Europas punktligste flyselskap" til "Verdens punktligste flyselskap" ^_^.

Er ikke godt kjent med denne konkurransen, men er det slik at den er forbeholdt nettverks-selskaper?
For hvis ikke, så burde vel DY også vært med? De har jo ikke gjort det dårlig i år, så vidt jeg vet...

Stusset litt på det selv etter å ha lest enkelte tråder her på forumet ang DY og punktlighet.
 
Her er endringene i punktlighet mellom SAS og Norwegian. Tallene er hentet fra selskapenes egenrapportering og statistikken til OSL. For å få frem trendene er selvsagt 12 måneders rullerende tall blitt benyttet.

SAS_vs_Norwegian_Punktlighet_2010.jpg


Og det er helt klart trender en kan se - et selskap har blitt dårligere og et har forbedret seg. Spesielt de siste par måneder har SAS mistet gnisten. Alle disse tallene viser avgangspunklighet, men hvis en tar en titt på ankomstpunklighet viser det seg på OSL at SAS har forholdsvis bedre ankomstpunklighet sammenlignet med avgangspunktligheten. Mange hevder at det er ankomsten som teller, men da tyder det på at SGS gjør en dårlig jobb på OSL! I motsetning til SGS på OSL så gjør Røros underverker på OSL og drar for tiden 8% flere flighter innenfor de 15 minuttene enn det de mottar.

For passasjerene teller ikke bare punkligheten, at flyet i hele tatt også går og ikke blir kansellert teller mye. Derfor har jeg sett på den kombinerte punktlighet og regularitet til de to store på OSL. Her har det skjedd enorme endringer. Avstanden mellom de to ved utgangen av 2009 var 8,7 prosentpoeng, mens det ved utgangen av 2010 var bare 2,5 prosentpoeng som skilte de to. Hvis denne utviklingen forsetter så vil SAS være detronisert allerede i slutten april.

SAS_vs_Norwegian_Punktlighet_og_Regularitet_2010.jpg


Med dette i mente, så hvis SAS vinner punktlighetsstatistikken til FlightStats vil det være en litt hul seier siden det bare vil være en hvile på gamle visne laurbær.
 
-KGL , hvem hviler på hva ?

Her syntes jeg deg ble mye rart.

Det er klart at det for pax er ankomstpunktlighet som teller for pax , ingen tivl om det ?

Å gi SGH skylda blir jo bare tull fra en som sitter på utsiden og ikke ser alt.

Men at SK@OSL skal ha mistet så mye gnist på avgang er det vel ingen klart trend på ? , annet enn at DY hadde -1- mnd (okt?) når det var "best" , i alle fall får ikke jeg med meg noen annet enn at SK gruser DY time for time , dag for dag osv @OSL
http://www.e-gek.net/osl/mrtg/osl-sk-dy.html (http://www.e-gek.net/osl/mrtg/)

Kanseleringer er noe dritt, men det er noen myke service verdier du ikke plukker opp.

Om SK må kanselere en utenlandsflight, så sender der pax med anndre carriers , det gjør ikke DY. Så slutt resultatet for PAX betyr ikke at de ikke kommer fremm.

Innenlands så er det jo destinasjoner som har høy frekvens , som DY også har , så da blir det en prioritet mellom å kanselere -1- avgang og få veldig mye på stell, eller forsinke slinger med følgefeil resten av dagen.

Det er tydelig at enhver +i SK boka syntes å falle enkelte svært tung til brystet , sukk.
 
Hvis LN-KGL skal begynne å kritisere SGH (SGS) så må han innbake tallene til WF/LH pluss de andre selskapene vi handler. Han bør også trekke ut de forsinkelsene som ikke tilhører handlingsselskapene. Det gjelder forøvrig også Røros.
 
Tror været må få en stor del av skylden på OSL ihvertfall. Sist tur til OSL med SK i forrige uke, innebar venting på BGO på slot, pga været på OSL, samt strafferunder ett eller annet sted over Østlandet før vi fikk lande. Flyet ankom BGO 15min før vi skulle gå ombord, og alt var lastet og klart til vi skulle gå på tid, da capt'n fortalte om grunnen til delay.

Alt gikk dermed som det skulle, om bare været hadde vært med oss så hadde vi nok kommet inn på tid.
 
SAS ble Europas punktligste selskap i 2010:

Major International Airlines:
Japan Airlines International

Major North American Airlines:
Alaska Airlines

Major European Airlines:
Scandinavian Airlines System

Major Asian Airlines:
Japan Airlines International

Regional North American Airlines:
Hawaiian Airlines

Regional European Airlines:
Binter Canarias

Regional Asian Airlines:
J-Air
 
Der kom den! Litt tidligere enn vi hadde trodd, men moro!
Selv var jeg på gate 4 minutter för tidtabell på ARN i dag!
Ulempen med å fly med Europas met punktlige flyselskap er at når man selv er sent ute (slk jeg var i dag) finnes det ikke noe slack....
 
Back
Top