Hvilken flyklubb anbefales - Oslo m/omegn

Larsabal

ScanFlyer Blue
Jeg vurderer PPL-A med oppstart vår/sommer 2011. Jeg har ingen kjennskap eller erfaring med flyklubbene innenfor en times kjøring fra Oslo og håper på tilbakemelding med gode tips om hvilken jeg bør melde meg inn i og ta kurs/timer hos.

Jeg har lest meg litt opp på hjemmesidene til Oslo Flyklubb, Nedre Romerike Flyklubb og Gardermoen Flyklubb. Så langt må jeg innrømme at Gardermoen frister siden de holder til sammen med de "store gutta". De to andre er av interesse siden jeg har vokst opp noen få km unna Kjeller Flyplass. Er det andre i østlandsområdet som skiller seg positivt ut og som bør vurderes? Hvordan er det f.eks med tilgangen på fly og flytid hos de forskjellige?

Jeg har bil og kjører som nevnt gjerne en liten time fra Oslo sentrum vest for å oppnå målet om luft under vingene.

Velkommen til Nedre Romerike Flyklubb! Vi er Norges største og beste flyklubb, utdannet 26 nye flygere i 2010, stort kunnskapsmiljø du kan vokse i og med en unik flyflåte. Skolefly/turfly/veteranfly/akrofly. www.nrfk.org

Vi ses på Kjeller! mvh Helge, operativ leder/instruktør

Velkommen til Nedre Romerike Flyklubb! Vi er Norges største og beste flyklubb, utdannet 26 nye flygere i 2010

Må si meg lite imponert over NRFK.
Det er nesten umulig å finne ledig fly hvis man ikke booker veldig lang tid på forhånd, i tillegg har de noen merkelige regler.

Jeg ville sett nøye på alternativene, og spesielt Eggemoen.

Må si meg lite imponert over NRFK.
Det er nesten umulig å finne ledig fly hvis man ikke booker veldig lang tid på forhånd, i tillegg har de noen merkelige regler.

Jeg ville sett nøye på alternativene, og spesielt Eggemoen.

Synes det kan være nyttig informere at det tilkommer en pilotavgift på 1500 kr for selve bruken av Kjeller, samt at det ikke er tillatt å fly landingsrunder der. (Om ting ikke har endret seg nå nylig) Derfor kan det være lurt å ta det en på en flyplass der det er tillatt, om man mulighet til å komme seg til andre flyplasser. Dette er heller ikke tillatt på Gardermoen.

Når det gjelder Gardermoen Flyklubb, så kan jo jeg si litt om den..

Vi har romslig hangar, og moderne klubblokaler. Skole- /turflyet vårt er en godt utstyrt 2004-mod C172. I tillegg har medlemmene tilgang til en IFR-utrustet C182. Instruktørene er dyktige, og veldig fleksible. Med mørkeutsjekk kan man fly når på døgnet man måtte ønske, men som nevnt i forrige post er det ikke tillatt med landingsrunder. Ja, det er mye trafikk på GM til tider, men det blir man vant til, og er en god erfaring å ha.

Når det gjelder pilotavgift er vel dette vanlig i mange klubber (også i GFK), og er ikke noe som er spesielt for Kjeller-klubbene.

Lurer du på noe, eller vil ha en omvisning, så er det bare å ta kontakt. :)

En annen ting å tenke på er hvilke side av Oslo du skal velge ifht. bosted/transport. Eggemoen og Hokksund kan være greit nok, men er straks mer utfordrende dersom du bor i Oslo øst (ifht. eks. Kjeller) og skal fly litt på hverdager med mye veitrafikk for eksempel.

Synes det kan være nyttig informere at det tilkommer en pilotavgift på 1500 kr for selve bruken av Kjeller, samt at det ikke er tillatt å fly landingsrunder der. (Om ting ikke har endret seg nå nylig) Derfor kan det være lurt å ta det en på en flyplass der det er tillatt, om man mulighet til å komme seg til andre flyplasser. Dette er heller ikke tillatt på Gardermoen.

Kanskje en god grunn til å vurdere Rygge Flyklubb?
Der får du i tillegg legenden Oddvar Rygh som instruktør ;)

Foreløpig takk for mange svar, hvis flere har meninger setter jeg pris på enda flere av de her i tråden.

Jeg bor ca ved Ullevål Sykehus, så retning ut av Oslo er litt hipp som happ. Generelt er vel ettermiddagstrafikken tyngre vestover enn østover, slik jeg erfarer det.

Jeg tror jeg starter med et besøk på Gardermoen og Kjeller i første omgang. Siden det er mange år siden jeg var oppe i småfly tror jeg også jeg vil booke en prøvetur hos en av de når jeg først er der.

Er flyving med småfly sesongbetont eller er det full rulle nå om vinteren også?

Er flyving med småfly sesongbetont eller er det full rulle nå om vinteren også?

Småfly kan man fly året rundt. Det eneste det står på er været, så det blir naturlig nok mindre flyging på vinteren pga snø/freezing fog o.l. :)

Jeg ordla meg kanskje litt feil. Jeg var mer ute etter hvordan aktivitetsnivået i klubbene er vinterstid iom at f.eks lyset, eller rettere sagt mangelen på dagslys, begrenser muligheten for de som ikke har tatt nattflyvingskurs. Vil det være smart av meg å besøke klubbene om et par mnd i stedet for nå i februar for å føle litt på stemning, atmosfære, aktivitetsnivå osv?

Er det bra vær og lyst, er det som regel noe aktivitet, uansett årstid.

Det er liten tvil om at det er mer aktivitet på sommeren når dagene er lengre. Det er en del som ikke føler for å dra flyet ut av en hangar og stå og fylle drivstoff i -20, uansett hvor fint vær det er. I tillegg så jobber jo mange på dagtid mandag til fredag, så når de kommer fra jobb er det jo mørkt på vinteren. I de fleste klubber er det naturlig nok mest aktivitet i helgene.

Back