• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvilke flytype er mest brukt i Øst Europa

FlyboyKarsten

ScanFlyer Gold
Hvilke flytype er mest brukt i Øst Europa

Hei. Jeg lurer på hvilke flytype som er mest brukt i Øst Europa, da mener jeg passasjerfly ikke cargo. Siden det er jo mest Tupolev og Antonov i Øst Europa trodde jeg siden dem blir laget/bygget der borte. Nå har jo Sukhoi også kommet så den blir det nok en del av men hvilke type fly er mest brukte i de landene.?

Re: Hvilke flytype er mest brukt i Øst Europa

Det går for det meste i B737CL og A32X, Det er neten ikke noen andre en AN-26 som er vanlig i dag, det har noen unntak men de er få å da er det snakk om noen Antonover, Ilyusin og Tupolever. Aeroflot har både SSJ100 og IL-96, flere selskaper har den nye TU-204 og andre AN-148/58. Det er bare Armavia og Aeroflot som har SSJ100.

De fleste Rusiske''arbeidshestene'' har eller får straks flyforbud og historien deres er ferdig. De dette gjeller er Tu-134, Tu-154, Yak-40, Yak-42 og AN-24.

Last edited:

Ok trodde det var me Tupolev og Antonov. Men tok visst feil der trodde Øst Europa var litt strenge på det, at dem skulle bruke de flyene som blir produsert det borte. Men da har det begynt og bedre seg i Øst Europa også, det er jo bra det også vær klar over det.

De fleste paxselskapene i øst-europa har vel faset ut de gamle russerflyene, så sammensetningen er nok mest som i vest nå, dvs. mye B737 og A32S. Er et par selskap igjen i Russland som bruker dem ennå, bl.a. flyr Nordavia Antonov til Tromsø, Aeroflot har noen Il-96 og Red Wings har en flåte av kun Tu-204. Er stort sett selskap i ex-sovjet -staner og land som ikke er helt på godsida med USA som bruker russerfly: Iran, Cuba, Nord-Korea

Det er jo bra. At de gammle russerflyene er på bakken. Hvertfall de fleste her i Øst Europa, for dem var vel ikke de beste flyene og sikreste? I forhold til B737 som mange av de i Øst har skiftet til.

Ok trodde det var me Tupolev og Antonov. Men tok visst feil der trodde Øst Europa var litt strenge på det, at dem skulle bruke de flyene som blir produsert det borte. Men da har det begynt og bedre seg i Øst Europa også, det er jo bra det også vær klar over det.

Russland har veldig høye avgifter på importerte fly. Derfor går de fleste vestlige fly der borte på reg fra Bermuda. Russiskproduserte fly har russisk reg (RA-). Ikke noe problem i resten av øst-europa. Tviler dessuten sterkt på at EU tillater slike restriksjoner

Spørsmålet ditt er ganske upresist. Hva mener du med flytype, du nevner bare produsenter? Øst-europa er også et litt tilfeldig begrep avhengig av situasjonen og med passasjerfly, mener du da de som er i fast rute?

Uten å sjekke noe særlig så tror jeg det er flest Airbus og så Boeing er de største produsentene som har passasjerfly i Øst-europa.

Når jeg skrev Øst Europa var det Russland og de landene pluss bulgaria og Romania. Men nå fikk jeg vite av Mjolnir at Russland er strenge restrukdjoner, det sier nok litt men om EU godtar Tupolev tviler jeg litt også på.

Produksjonsvolumet ved de østeuropeiske fabrikkene er dessuten svært lavt, så selv de moderne flyene vil aldri kunne oppnå spesielt høye markedsandeler.

Når jeg skrev Øst Europa var det Russland og de landene pluss bulgaria og Romania. Men nå fikk jeg vite av Mjolnir at Russland er strenge restrukdjoner, det sier nok litt men om EU godtar Tupolev tviler jeg litt også på.

;) du er ikke sikker på hva som er "de landene"?

EU godtar helt fint Tu-204 og Su Superjet. Men det er ikke blitt utviklet så mange nye fly og dermed er det få eldre fly som kan brukes grunnet støybegrensninger blant annet.

Når det gjelder flyselskaper, så har Aeroflot rundt 90 Airbus-fly i drift. Aerosvit og Ukraine Intl har store flåter med Boeing-fly. Du kan selv sikkert finne ut hva selskaper som Air Baltic, Estonian, Lot, Czech, Bulgaria Air, Tarom, Wizzair, osv. bruker. Det er de største som flyr innenfor det jeg vil regne som "Øst-europa".

Hersker det stor skepsis den dag i dag blant "nøytrale" selskaper med tanke på hvilke produsent du benytter når de skal kjøpe fly? Altså, for å stille spørsmålet på en annen måte, utelukker mange "nøytrale" selskaper automatisk flyprodusenter fra Russland?

CIA definerer Øst- og Sørøst-Europa som:
Hviterussland (Ø), Estland (Ø), Latvia (Ø), Litauen (Ø), Moldova (Ø), Ukraina (Ø), Albania (SØ), Bulgaria (SØ), Bosnia og Hercegovina (SØ), Kroatia (SØ), Kosovo (SØ), Makedonia (MØ), Montenegro (SØ), Romania (SØ) og Serbia (SØ). Russland regnes som transkontinentalt, og Tyrkia også.

De største flyselskapene i hvert enkelt land, med hovedflåte:

Hviterussland: Belavia (11 B737, 2 CRJ, 2 Tu-154)
Estland: Estonian Air (3 CRJ, 2 Emb. 170/190, 2 Saab 340)
Latvia: airBaltic (14 B737, 2 B757, 8 DHC8, 3 F50)
Litauen: FlyLAL gikk konkurs, så det blir vel DOT LT (7 ATR42, 2 Saab 340)
Moldova: Air Moldova (3 A320, 1 Emb. 190)
Ukraina: Ukraine International Airways (20 B737, 2 An-148)
Albania: Belle Air (2 A319, 3 A320, 2 ATR72)
Bulgaria: Bulgaria Air (3 A319, 3 A320, 5 BAe-146)
Bosnia og Hercegovina: B&H Airlines (1 A320, 2 ATR-72)
Kroatia: Croatia Airlines (4 A319, 3 A320, 6 DHC-8)
Kosovo: Kosova Airlines (1 B737)
Makedonia: MAT Airways (1 B737)
Montenegro: Montenegro Airlines (5 F100, 3 Emb. 190)
Romania: TAROM (2 A310, 4 A318, 7 ATR-42, 2 ATR-72, 9 B737)
Serbia: JAT Airways (4 ATR-72, 10 B737)

...Altså veldig lite gammelt russerstål :)

Jeg vet det er et russisk selskap som heter Gazprom Avia som flyr en del russiske retro fly. Det er også noe retrofly i Belavia og Gomel Avia i Hvitrussland. Jeg syns man burde ta ut egen risikoforsikkring for å fly disse flyene :D(gammle TUer,ILer og ANer)

Back