Hvilke alternativer finnes ved en SAS-konkurs? (Merget)

Pluto

Newcomer
Dersom SAS går konkurs, hva kan da skje? :(

-Kan de ta en "amerikansk variant" der aksjeeierne taper alt, de mister alt av pensjonsforpliktelser etc og fortsetter nesten som før? Chapter 11 eller hva det kalles?

-settes alle flyene på bakken, alle mister jobben, alt som er av verdi selges/tilbakeføres til leasingselskaper etc?

-andre alternativer?

Re: Hvilke alternativer finnes ved en SAS-konkurs?

Vem är det som igentligen som sitter på SAS dryga 2 miljarders kassa idag och alla trafikrättigheter och slotträtigheter? Är det flygbolaget som den flygande personalen är anställd i eller är det koncernbolaget som också äger Blue1? Om dotterbolaget SAS Scandinavian gör konkurs..kan koncernbolaget då flytta över dessa 2 miljarder och trafik/slotträttigheter till Blue1? Vad säger juridiken? Är det tekniskt möjligt?

Detta skrev jag tidigare idag i en annan tråd.

Dagens Industri spekulerar idag i att "SAS Airline Systems" kan komma i luften väldigt fort efter att SAS Scandinavian Airlines ev ansöker om konkurs.

Kanske är det plan B? Blue1 som existerar sedan länge som eget finskt flygbolag med eget AOC och egna löne och pensionsvillkår men just nu enbart flyger med callsign "Scandinavian" byter namn till "SAS Airline Systems"?
En del anställda från det konkursade bolaget SAS Scandinavian erbjuds anställning i "SAS airline systems" med deras ingångslöner och pensionsvillkår.

http://www.di.se/artiklar/2012/11/17/sas-konkurs-kan-tvinga-fram-nytt-bolag/

Svarer det ikke nogen lunde til det, som Austrian lavede med Tyrolean?

Jag tror Widerö har betydligt bättre löne villkår och pensionsvillkår än Blue1 både för piloter och kabinpersonal.
Genom att sälja Widerö kan man tillföra ännu mer cash till ex "SAS Airline Systems"

Jag tror Widerö har betydligt bättre löne villkår och pensionsvillkår än Blue1 både för piloter och kabinpersonal.
Genom att sälja Widerö kan man tillföra ännu mer cash till ex "SAS Airline Systems"

Jo, hvis det er lønns- og pensjonsvilkårene man skal til livs. Fra min side var det i førsteomgang hvordan man skal få flyene raskest mulig opp igjen i lufta...

Svarer det ikke nogen lunde til det, som Austrian lavede med Tyrolean?

Blir vel snarere som det som skjedde da Crossair overtok etter Swissair og ble Swiss. Austrian sine operasjoner ble overført til Tyrolean kontrollert, uten å slå selskapet konkurs.

Ser forøvrig disse alternativene:
1. Spareplanen som innføres i disse dager blir en suksess.
2a. Swiss-modellen: SAS går konkurs og gjenoppstår som et selskap med lavere kostnadsbase.
2b. Austrian-modellen: Alle operasjoner overføres til Blue1. Blue1 opererer enten på vegne av SAS, eller skifter navn mens dagens SAS forsvinner.
3a. SAS går konkurs og forsvinner. Andre operatører tar over. De mest aktuelle jeg kan se er Widerøe (forutsatt at det ikke går med i dragsuget) DAT, Flybe Nordic og de svenske regionalselskapene. Noen av disse vil i tilfelle kanskje være interessert i å overta noen av SAS sine B737/A32S hvis muligheten byr seg. Hakket mindre sannsynlig kan det kanskje være aktuelt for Easyjet å hive seg inn på de tyngste rutene (Ryanair vil derimot være for opptatt med å sutre over flyplassavgifter til å bli aktuell). Kommer ikke på noen andre selskap hvor skandinavisk innenriks kan passe inn i businessmodellen.
3b. Norwegian får mye av markedet for seg selv i lengre tid (lite sannsynlig)

Last edited:

Jeg har ingen tro på at eierne vil la SAS gå konkurs-uansett.
I såfall vil alle avtaler måtte reforhandles, slottider vil gå tapt, lisenser inndratt,kompetanse vil forsvinne,kreditorer vil stille krav til garantier,cash betaling,star tilhørigheten vil opphøre og tilslutt vil kundene bli tvunget over på andre alternativer.
Norge er et av verdens mest "flyvende" land.
Hvem vil stå klar til å ta over den trafikken som SAS i dag tar hånd om ?
Antagelig ingen og kaoset vil være fullendt.
SAS er delvis statseiet og politikere fronter selskapet på godt og ondt.
Vil noen av disse ta skylden for at det oppstår det komplette kaos i markedet?
Jeg tror ikke det.

I såfall vil alle avtaler måtte reforhandles, slottider vil gå tapt, lisenser inndratt,kompetanse vil forsvinne,kreditorer vil stille krav til garantier,cash betaling,star tilhørigheten vil opphøre og tilslutt vil kundene bli tvunget over på andre alternativer.
Men dagens eiere har egentlig ikke noe med et fremtidig nytt selskap å gjøre. Går SAS på dunken så må de evt. investere/kjøpe seg inn i boet på linje med andre.

Widerøe dekker en god del av markedet i dag, de vil nok fortsetter som før. Norwegian dekker en stor del av "stamrutene" og de forstetter som før. Det oppstår neppe det komplette kaos, men at det blir litt problematisk en del steder er det nok ingen tvil om. Slik det ser ut nå så er det "nok er nok", SAS må lande spareplanen og forhandlingene, eierene har lite å stille opp med om ikke bankene vil.

Men dagens eiere har egentlig ikke noe med et fremtidig nytt selskap å gjøre. Går SAS på dunken så må de evt. investere/kjøpe seg inn i boet på linje med andre.

Widerøe dekker en god del av markedet i dag, de vil nok fortsetter som før. Norwegian dekker en stor del av "stamrutene" og de forstetter som før. Det oppstår neppe det komplette kaos, men at det blir litt problematisk en del steder er det nok ingen tvil om. Slik det ser ut nå så er det "nok er nok", SAS må lande spareplanen og forhandlingene, eierene har lite å stille opp med om ikke bankene vil.

SK har 8 daglige avganger fra BGO til TRD, 10 avganger fra SVG til TRD og 11 avganger fra BGO til SVG. DY har 3 daglige avganger mellom BGO til TRD, ingen fra SVG til TRD direkte og 5 avganger mellom BGO og SVG.

Litt problematisk eller komplett kaos? Tja, jeg ser nok for meg at noen blir nødt til å kjøre bil, ta båten, beina fatt eller bli hjemme...

Slik er det jo over hele fjøla.

SK har 9 daglige TOS-OSL, DY har 4 avganger i vinterhalvåret.

Får alle SK-passasjerene plass hos DY? Nei.
Hva er alternativ transport sørover? Finnes ikke.
Drøye problemer, i hvert fall i en overgangsfase? Garantert.

Enda verre er det jo for de som har tilhold på Svalbard, se egen artikkel i Nordlys.

Svalbard forberedt på SAS-krise
Samferdselsdepartementet lover å hjelpe innbyggerne på Svalbard.

Last edited:

Spotterne får ihvertfall noen spennende dager fremover med mange store fugler rundt forbi i skandinavia ved en SAS konkurs. Men la oss håpe det ikke går så ille....

Jeg tror ikke det.

Her er jeg uenig i dine antagelser. Selv om jeg personlig ønsker SAS en løsning må jeg som mange andre ta realitetene inn over meg.
Discus har et greit tilsvar som jeg tiltreder.
SAS har hatt økonomiske utfordringer gjennom mange år. Alle aktører er klar over dette og det vil bli uinteressant å fordele skyld.
Det å rette skyld til politikere blir rimelig "far fetched" etter min oppfatning.

Spotterne får ihvertfall noen spennende dager fremover med mange store fugler rundt forbi i skandinavia ved en SAS konkurs. Men la oss håpe det ikke går så ille....

Det håper jeg vi vil gå glipp av.........

Slik er det jo over hele fjøla.

SK har 9 daglige TOS-OSL, DY har 4 avganger i vinterhalvåret.

Får alle SK-passasjerene plass hos SK? Nei.
Hva er alternativ transport sørover? Finnes ikke.
Drøye problemer, i hvert fall i en overgangsfase? Garantert.

Enda verre er det jo for de som har tilhold på Svalbard, se egen artikkel i Nordlys.

Nå må ikke forumisten male fanden på veggen.
Vi er inne i lavsesong. En rekke selskaper har ledig kapasitet hva gjelder fly og mannskaper.
Flykapasitet i Europa er intet problem.
Jeg ser intet mulig kaos annet enn en dag eller tre.
Deretter vil det rimelig kjapt bli god kapasitet i markedet.
Nå har jeg likevel god tro på at det finnes en løsning for SAS.

Konsekvensene av en konkurs vil være enorme og ødelegge store verdier, ikke minst de imaterielle.
Stort sett er alltid en konkurs det dårligste alternativet og i dette bildet det absolutt dårligste.
Alternativet vil være en styrt omlegging/avvikling/salg hvor eierne går inn med garantier.
Vi skal heller ikke se bort fra at en kjøpere av SAS står klar så snart prosessen er gjennomført.
Et selskap under drift vil i såfall være vesentlig mer verd enn et konkursbo.
Det siste er noe de fleste overser,men som allikevel er et faktum.

Med forbehold om at dette er rett post for spørsmålet: Hva skjer med sloter rundt på storflyplassene i Europa dersom SAS går konk? Vil et restartet SAS ha tilgang til dem?

Hvilke store fugler?

Hvilke store fugler?

Vil helst ikke spekulere så mye i hva og hvis. Men andre selskaper som flyr til Skandinavia vil jo sette inn større maskiner for å ta unna etterspørselen.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere tror jeg på en Tyrolean-model med Blue1 som det videreførende selskab.
Jeg har absolut ingen konkret viden, men det virker som en fornuftig løsning.

Back