Hvem har tatt bilder av alle 737-modellene?

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Etter inspirasjon av 'Hvem har flydd med' og Airbus-tråden poster jeg bilde av samtlige 737-modeller. Er det flere som klarer det samme? Kun komplette samlinger, takk ... og selvtatte ;)

Man sier jo at 'Every picture tells a story', men også 'Every airplane tells a story'. Så derfor blir det litt historie for å trekke oppmerksomheten bort fra den variable bildekvaliteten.

731.jpg

Verdens første 737. Jepp - linjenummer 1. En stolt maskin som dere kan lese mer om her.
http://rbogash.com/737index.html
Står nå ved Museum Of Flight på Boeing Field, Seattle.

732.jpg

737-200 var lenge verdens mest solgte passasjerfly. Dette er linjenummer 715, som visstnok fortsatt flyr i Chile. Bildet er tatt i Kansas City i 2002, etter at jeg hadde vært på mitt første besøk i hovedkvarteret til Vanguard, som jeg akkurat hadde begynt å jobbe for.

733.jpg

Her har vi en link til Norge. Linjenummer 1444 og med fortid i bl.a. Norway Airlines som LN-NOR. Da bildet ble tatt (Boeing Field, Julen 2002) var den testmaskin for wingletssertifisering. Nåtildags flyr den for Skywings International og bærer registreringen Z3-AAJ.

734.jpg

En gammel kjenning, som jeg fløy BCN-OSL sist fredag. Nå i SAS-farger, men selvfølgelig ex-Braathens. Bildet ble tatt på FBU ca 1998, fra mitt daværende kontor, som lå strategisk plassert ved siden av personalkantina.


735.jpg

Den første 'Baby Boeing', 737-500. Dette eksemplaret har linjenummer 1534 og fløy for United til den ble pensjonert en gang i 2009. Såvidt jeg vet, står maskinen fortsatt parkert. Seattle, 2004.

736.jpg

Det ble ikke bygd mer enn 68 av 737-600. Denne maskinen har vært hos SAS siden leveringen i januar 1999. Bildet er tatt på OSL i sommer.

737.jpg

Det er vanskelig å unngå Southwest når man snakker om 737. De har nå nesten 350 -700'er og vurderer endelig å 'oppgradere' også til -800. Imidlertid ingen bagatell i USA, hvor pilotforeningene har stor makt. Fotografert etter prøveflyvning, BFI, mai 2004.

http://www.youtube.com/watch?v=SrD5pjDMl38

738.jpg

Kan ikke komme unna ATA, selvfølgelig. N333TZ var den siste av 33 737-800'er ATA fikk levert. Vi gikk i chapter 11 ikke lenge etter at dette bildet ble tatt. Testflight, BFI, april 2004. Kjerra er nå i kinesisk tjeneste og flyr for Okay Airways.

739.jpg

Til slutt 737-900 - og til og med en vaskeekte -ER. Bildet ble tatt på Everett under julebordet i januar 2009. Passende nok var det samme maskinen som fikk æren av å fly et større antall forumister på 'mellometappen' fra SEA til IAH på Julebordet i januar 2010.

Og det var det! Men i tillegg finnes det militære varianter, som f.eks. denne:

73m.jpg


Men det er nok en annen historie ... Takk for titten!
 
Imponerende! Jeg har ikke 200en... langt mindre 100en, men resten har jeg fra Osl. Noe som overhodet ikke er vanskelig å få på en dag, kommer bare ann på om KLM sender en 900 da:D
 
Mangler et par-tre stykker som sikkert i likhet med mange andre jeg savner å ha... Fine bilder! :)
 
Rett og slett fantastisk Andreas, du er et levende (heldigvis...?) leksikon, og når flyhistorien en gang skal skrives, når vi alle har fått hus med vinger på og sveve-biler - så kommer dine bilder til å fortelle hvordan det en gang har vært... Skulle gjerne hatt et par dager i ditt foto-bibliotek...

hei å hå

H
 
Back
Top