Hvem beholder luften under vingene?

Sier det samme. Lønnsnivået for høyt?
Hvis vi tar utgangspunkt i piloter og Norwegian.
Utdannelsen i dag koster nærmere 1 mil.
Skal du ha jobb i Norwegian må du ha utsjekk på B737, som koster 2-300 000,-kr
I dag får du kun ansettelse på 6 mnd kontrakt. Hvem gidder det?

Dyr utdannelse og meget usikker framtid. Høye lønninger er på vei ut og jobbmarkedet er veldig ustabilt.
Men billettene skal jo ikke koste noe, så da blir det sånn. "Race for the bottom"

Skulle jeg vurdert å gå løs på en sivil flygerutdannelse først, ville jeg ha begynt med å undersøke hvilke lønnstabell som var gjeldende hos de flyselskapene det ville vært aktuelt å jobbe for i Norge, og regnet disse opp mot kostnadene til flysertifikat. En CPL/IR og ATPL-teori, og en 737-rating, gir ikke andre rettigheter enn at man kanskje blir kalt inn til intervju i Norwegian - hvis de trenger folk på annet enn kontrakt. Hvis de ikke trenger folk, eller ikke vil ha deg som ansatt, må du være klar over hvilke tabeller og vilkår som gjelder i de andre selskapene. SAS ansetter neppe på "mange" år, med tanke på alle de som har gjeninntredelsesrett og alle de som flyr frivillig deltid på grunn av nedtrekk av ulønnsomme ruter/fly. Widerøe har vært gjennom ansettelsesrunder og er trolig relativt greit bemannet nå.

I en annen lenke på forumet diskuteres det om DY og SK har livets rett. Om det viser seg at en av dem ikke har det, vil det være en lang rekke kvalifiserte piloter ledige på det skandinaviske markedet. "Faren" for at det skjer, gjør det enda mer risikabelt å legge ut en million for egen flyutdannelse, og desto større grunn til at jobben bør være godt kompensert når man først blir ansatt.

I en annen lenke på forumet diskuteres det om DY og SK har livets rett. Om det viser seg at en av dem ikke har det, vil det være en lang rekke kvalifiserte piloter ledige på det skandinaviske markedet. "Faren" for at det skjer, gjør det enda mer risikabelt å legge ut en million for egen flyutdannelse, og desto større grunn til at jobben bør være godt kompensert når man først blir ansatt.

Ikke for å forsøke å rosemale situasjonen for piloter, men også andre tar kostbare utdanninger om man tar høyde for tapt inntekt (og dette er basert på løse tanker, uten at jeg har kvalitetskontrollert utregninger osv.):

Nå vet ikke jeg hvor lenge man er under utdannelse, men neppe så lenge som mange universtetsutdannede. Tar du en mastergrad på 5 år i Norge (eller et sted hvor man ikke betaler skolepenger) så sitter du med et studielån på 250.000, og i tillegg går du glipp av 5 års lønn før man i det hele tatt kan begynne å søke om jobb. 5 års lønn tilsvarer kanskje drøye millionen netto (om vi regner en omtrentlig årsinntekt på 350.000), eller totalt et sted mellom 1.2 og 1.3 millioner. Svært mange av disse vil også stå overfor en usikker & tildels dårlig betalt fremtid (men kanskje en noe mer interessant jobb enn uten utdannelse). Mange av disse vil også ende opp med jobb i staten hvor lønnsutviklingen ikke akkurat er rivende, og du kan nok ende opp i en situasjon hvor lønnsøkningen over en arbeidskarriere ikke gjør at du ender opp på mer enn 450.000,- per år.

La oss gjette på at en pilotutdannelse tar 2-3 år med alt av typeratinger. Det gir tapt arbeidsinntekt på 400-600.000 i tillegg til finansieringen av utdanningen på ca 1.200.000,- (om vi tar tallene ovenfor for gitt), eller et sted mellom 1.6 og 1.8 millioner. Ikke den helt store forskjellen.

Om det er noe jeg har glemt, eller misforstått, så ber jeg om unnskyldning for det.;)

Interessante tanker, og behovet for å analysere arbeidsmarked og jobbmuligheter er like gyldig for en sjel som tar høgskole/universitetet. Tar man norsk litteratur fordi man liker det, må man ta til takke med det som er av jobber med den "spec'en" når man er ferdig.

Nå vil jeg kaste inn at det historisk har vært et vesentlig frafall på forskjellige sivile flygerutdanninger, fra start og til man har sin første "ordentlige" jobb. Da må man begynne på scratch i en annen bransje. Mange skoleutdanninger er runde nok til at det holder å ha en mastergrad, selv om emnet ikke er helt relevant. (Boeings sjef for Human Factors tok sin master på haienes oppførsel i sin ungdom, han tilbragte et utmerket år i Bahamas, og sjefen for SHT mener jeg har i fugler).

Det er stor forskjell på studenter. En som daffer halvveis målløst gjennom studiene kvalifiserer til lønn deretter. En som knuser på med fordypninger og tilleggskurs og alt hva hodet kan absorbere og et sosialt liv, og kanskje en jobb ved siden av studiene, vil skille seg ut positivt på flere områder, både faglig og på generell bransjekunnskap, og vil kunne "plukke" jobber på flere nivåer enn de andre, og i en annen prisklasse.

Så kan jo spesielt interesserte "utenforstående" stå og mene hva de vil om de synes de tjener for lite eller for mye. Det blir også der en sak mellom dem og arbeidsgiver (-:

La oss gjette på at en pilotutdannelse tar 2-3 år med alt av typeratinger. Det gir tapt arbeidsinntekt på 400-600.000 i tillegg til finansieringen av utdanningen på ca 1.200.000,- (om vi tar tallene ovenfor for gitt), eller et sted mellom 1.6 og 1.8 millioner. Ikke den helt store forskjellen.

Om det er noe jeg har glemt, eller misforstått, så ber jeg om unnskyldning for det.;)

Du er tilgitt :) Tapt arbeidsinntekt for en ferdig utdannet pilot er mer 200-300.000,- enn det du tar som utgangspunkt. Det er totalt sett ganske få som kommer rett inn i et selskap med startlønn over 400.000,-. Noen har vært heldige de siste årene og klart nettopp det, men så har det også vært noen gode år med mye ansettelser i flere norske selskaper. Jeg har vært innom et mindre selskap tidligere. Kr 12.000,- utbetalt i måneden var ikke mye å rope hurra for!

I tillegg får man ikke lån og støtte fra Lånekassa. Så risikoen er større.

Du er tilgitt :) Tapt arbeidsinntekt for en ferdig utdannet pilot er mer 200-300.000,- enn det du tar som utgangspunkt. Det er totalt sett ganske få som kommer rett inn i et selskap med startlønn over 400.000,-. Noen har vært heldige de siste årene og klart nettopp det, men så har det også vært noen gode år med mye ansettelser i flere norske selskaper. Jeg har vært innom et mindre selskap tidligere. Kr 12.000,- utbetalt i måneden var ikke mye å rope hurra for!

Jeg ser poenget med risiko, og det er helt klart et godt poeng. Mitt hovedpoeng var rett og slett at det å ta utdanning (hva det nå enn er) er et usikkert investeringsprosjekt i mange tilfeller, og ikke bare for piloter, og hensikten var på ingen måte for å rakke ned på piloter og iallefall ikke klage på lønnsnivået deres. De som er heldige og får en fot innenfor de seriøse selskapene så har jeg inntrykk av at avlønningen er mer enn gjennomsnittlig god (men det er kun basert på 2. og 3. håndsinformasjon, så jeg tar forbehold der).

Hva angår tapt arbeidsinntekt så tenkte jeg på tapt arbeidsinntekt ikke basert på hva du tjener som pilot etter utdannelse (eller hva en med mastergrad i hva det nå skulle være kan tjene etter utdannelse), men hva du kunne tenkes å tjene utenom. Tallet er grovt basert på en årlig bruttolønn på 300.000,- (som jeg har inntrykk av at man får nesten rett fra gata...:)), men på ingen måte veldig gjennomtenkt.

12000 per måned utbetalt er jo ikke noe å rope hurra for, nei....

Får man ikke lån og støtte på lik linje som alle andre hvis du tar bachelor i luftfartsfag v/UIT? Rent teoretisk sett da, siden hele linja i praksis er et stort mysterium/usikkerhet/usynlig både for oss studenter og andre :p

Bachelorlinjen ved UiT er det få som kommer inn på, og opptakskravene er omfattende. Dessuten er det dessverre tvilsomt at den fortsetter til høsten, ettersom det er for dyrt for Staten å utdanne flygere. Regningen overlates som tidligere til 18-20-åringene som har en drøm om å bli flyger, og som tør å ta lån for å satse på en mildt sagt usikker bransje.

Bachelorlinjen ved UiT er det få som kommer inn på, og opptakskravene er omfattende. Dessuten er det dessverre tvilsomt at den fortsetter til høsten, ettersom det er for dyrt for Staten å utdanne flygere. Regningen overlates som tidligere til 18-20-åringene som har en drøm om å bli flyger, og som tør å ta lån for å satse på en mildt sagt usikker bransje.

Det er riktig. Per i dag så er planen at man skal følge ut kullet som ble tatt opp i fjor høst til de er ferdige, delvis basert på utdanning i Lund. Slik jeg har forstått the big boss på UiT så har man enda ikke gitt opp å få på plass finansieringen, men revidert nasjonalbudsjett ga ingenting i så måte.

Æsj, jeg som hadde håpet jeg skulle få jobbe litt med fysikk sammen med aspirerende piloter... Jaja, får vel bare finne andre måter å gjøre det på :love

Men det er synd at de ikke gidder finansiere det, var på papiret et flott tilbud og kunne bidratt til et økt fokus på Tromsø og økt omdømme til Universitetet i Tromsø.

Back