• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva var 707-139?

Futura

ScanFlyer Gold
Var innom en bladsjappe i ste, der bladde jeg litt i Airways, mener jeg, med en artikkel, spesielt med noen bilder fra Gander. Et av flyene er omtalt som 707-139 hva var det??
Min kunskap tilsier at de eneste 707-100 ble levert til Qantas, som en litt kortere versjon av 707-200, som dermed hadde litt lengre rekkevidde. Denne betegnes ikke som 707-100 men 707-138
Ser jeg på Customer code hos Boeing, så er 39 oppført med Cubana, de skulle ha 707 men den ble ikke levert.

Noen som har noen forklaring??
 
C/n 17903 och 17904 , Cubana order cancelled. Line numbers var 108 och 119 , registrerades N74613 och N74614 , leased ursprungligen till Western.

C/n 17903 modifierades senare till 707-139B och fick en lång historia , c/n 17904 havererade 7 april 1964 i trafik hos Pan Am som N779PA.
 
Sidenote: Om jeg har forstått det riktig, så er Qantas' 707-138 en "shrink" av -100 varianten. En variant Qantas vel var alene om?
 
Last edited:
Sidenote: Om jeg har forstått det riktig, så er Qantas' 707-138 en "shrink" av -100 varianten. En variant Qantas vel var alene om?

Det stämmer , Qantas var enda kunden till "short-body" 707-120 serien. Kroppen var 3.03 meter kortare bakom vingen.

En annan sidenote: 707-138 var första 707-varianten som erbjöd en "engine ferry pod" för transport av en "spare engine".
 
Back
Top