Hva skjer på Frøya flyplass, Flatval

STARSHIP 2

ScanFlyer Gold
Hva skjer på Frøya flyplass, Flatval

Jeg ser på flyteknisk.no at LN-LJB er solgt. Såvidt meg bekjent har dette flyet vært det eneste med base på ENFA, noen som har noe info om videre aktivitet der? Nytt fly, finnes det flere etc..
 
Re: Hva skjer på Frøya flyplass, Flatval

Blir det en privatflyplass for småfly til Salmar eller hvem skal ellers fly der?
 
Re: Hva skjer på Frøya flyplass, Flatval

Har ikke sett/hørt at det har vært snakk om ruteflyging. Så regner med utvidelsen er i forbindelse med bruk av Salmar/Nutrimar/Gustav Witzøes eget fly. De har to stykker i dag, LN-EFA og LN-KGW.
 
Re: Hva skjer på Frøya flyplass, Flatval

Sist jeg var der ute, så ble det nevnt at de ønsket seg muligheten til å kunne fly til å fra f.eks både Værnes og Oslo.

Det er et stykke å kjøre fra Værnes og ut til Frøya, og de har stadig kunder og slikt på besøk. Så kan være greit å spare litt tid innimellom :)

S
 
Re: Hva skjer på Frøya flyplass, Flatval

Med andre ord, litt som Røkke har gjort på Oppdal
 
Re: Hva skjer på Frøya flyplass, Flatval

Frøya flyplass utvides:

I fjor sommer ga Frøya kommune grønt lys for reguleringsplanen for Frøya flyplass. I september i år startet KN Entreprenør arbeidet med å forlenge flystripa i nordøstlig retning, fra 730 meter til 1.199 meter, og utvide bredden fra 15 til 23 meter.

Fly med 70 passasjerer

Nå flyplassen er ferdig kan det lande langt større fly enn i dag. I dag er den sertifisert for fly med maks vekt på 5,7 tonn, eller ti seter. I planforslaget til utvidelsen ble det som eksempel nevnt at både DHC Dash 8 (med inntil 40 passasjerer), ATR-42 (inntil 50 passasjerer) og ATR-72 (med inntil 70 passasjerer) vil kunne lande og lette på Frøya flyplass hvis den bygges ut etter planen.
- Planlagt ferdigstillelse er ett år etter byggestart, det vil si i oktober 2023, opplyser Ustad.

https://www.hitra-froya.no/nyheter/i/mQ0Lj0/vesentlig-stoerre-fly-kan-lande-paa-froeya-flyplass bak betalingsmur
 
Re: Hva skjer på Frøya flyplass, Flatval

https://www.hitra-froya.no/nyheter/i/abMG3a/slik-ser-den-nye-flyplassen-ut


Bak betalingsmur:
På grunn av beliggenheten, er ikke utbyggingen av Frøya flyplass noe folk flest har lagt så mye merke til. Nå er asfalten på plass, og det nærmer seg åpning.

Lokalavisa fikk tilsendt disse flyfotoene denne uka, og de viser en snart ferdig flyplass, som nå er utvidet fra 730 meter til 1.199 meter, og dermed kan ta ned betydelig større fly enn tidligere.
 
Re: Hva skjer på Frøya flyplass, Flatval

Er det planer om å etablere luftrom, instrumentinnflygingningsprosedyre(r), banelys, PLASI, ATC osv? Dvs å gjøre flyplassen i stand til å kunne betjene rutetrafikk?
 
Re: Hva skjer på Frøya flyplass, Flatval

Er det planer om å etablere luftrom, instrumentinnflygingningsprosedyre(r), banelys, PLASI, ATC osv? Dvs å gjøre flyplassen i stand til å kunne betjene rutetrafikk?


Ikke glem Brann- og Redningstjeneste ...
 
Re: Hva skjer på Frøya flyplass, Flatval

Jepp. Og sne/ø/y-brøyting. Og kaffe-, boller, sjokolade-, cola- og ølservering!
 
Re: Hva skjer på Frøya flyplass, Flatval

Er det planer om å etablere luftrom, instrumentinnflygingningsprosedyre(r), banelys, PLASI, ATC osv? Dvs å gjøre flyplassen i stand til å kunne betjene rutetrafikk?
Blir kanskje som f.eks. Oppdal?
Egne instrumentprosedyrer (GNSS) for de(n) operatørene som flyr der, og Ørland har jo allerede overliggende TMA (3500ft og opp).

Skal mye til for å ha behov for ATC der tror jeg…
 
Re: Hva skjer på Frøya flyplass, Flatval

Jeg mente ATC som i lufttrafikktjeneste. Er det ikke krav om det hvis man skal fly IFR-ruteflyging?
ATC = Air traffic control, altså kontrollert flyplass med flygeleder
LTT = Lufttrafikktjeneste, som kan være både kontrollert (ATC) eller ukontrollert (AFIS)

Det er vel krav om at IFR-innflygningen skal starte (og missed approach skal ende opp) i kontrollert luftrom, og det kan vel ivaretas av Ørland vil jeg tro.

Kan nok være at det er krav om LTT ved ruteflyging, det kjenner jeg ikke til, men det er vel et langt steg fra å «forlenge asfalten» til å etablere ruteflyging vil jeg tro.

Ser ikke for meg at det trengs LTT i utgangspunktet for sporadiske flygninger, men det kan jo være noe så enkelt som at det aktuelle flyselskapets forsikringsvilkår kan kreve det..
 
Last edited:
Back
Top