• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva skjer med reg.nr når flyet ikke lenger er i bruk

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Hva skjer med reg.nr når flyet ikke lenger er i bruk

Hva skjer med registreringsnummerene på fly når flyene taes ut av trafikk. Kan man f.eks ta registreringsnummer i bruk på et annet fly etter en viss tid eller er det ingen begrensninger på dette?

F.eks kan SAS ta i bruk gamle serier som f.eks LN-MOA - LN-MOW osv....
 
Re: Hva skjer med reg.nr når flyet ikke lenger er i bruk

Jeg tror det er litt varierende praksis fra land til land, men i utgangspunktet er reg'en 'fri' når operatøren (eller eieren) slipper den. Imidlertid er det ikke uvanlig at operatørene/eierne ikke frigir reg'en, men sitter på den også etter at flyet er ute av norsk register. Det var vel dette som skjedde med LN-NOR, at eieren beholdt reg'en selv om maskinen var over på fremmed register.
 
Re: Hva skjer med reg.nr når flyet ikke lenger er i bruk

Man kan (eller kunne) reservere serier av registreringer (eks. LN-BRA -> LN-BRI), og da satt man på den serien selv om alle ikke var i bruk hele tiden. Tror registreringene har en liten sperreperiode etter avregistrering før de evt. kan taes i bruk av andre. En periode fikk man tildelt en tilfeldig reg hvis man ikke hadde egen serie, nå er de tilbake til at man kan velge reg av det som er ledig. Så vidt jeg vet er det ikke enkelt å beholde en reg i mange år etter at luftdyktighetsbeviset har gått ut. Da blir det purringer og korrespondanse med registeret.

Enklte prefikser er reservert, eks. LN-Oxx, LN-Yxx, LN-Gxx, LN-Cxx

Reg. håndteres av Luftfartøyregisteret: http://www.luftfartstilsynet.no/nlr/article738.ece
 
Back
Top