Av ren nysgjerrighet; hvem sitt ansvar er det når passkontroll ikke ble gjennomført i dette tilfellet? Flyselskapet ved kapteinen, bakkepersonalet eller politiet?
Må vel være en liten combo. SK ops kunne informert EVE, men størst ansvar ligger vel i WGH på EVE.
Men av annen nysgjerrighet, kunne ikke Sysselmannen sjekket dette ved ankomst, han har vel politimyndighet, og ev. retunert tvilstilfeller med samme fly.
Spør noen meg, så virker dette utrolig dumt:headbang
Har de utstyr og kompetanse for Schengen-exit på Svalbard? Det er ut av Schengen og pass skal sjekkes mot div registre m.v.
Litt OT, men må pax ut av flyet i TOS for å gå gjennom passkontrollen for så tilbake igjen?
Svalbard er utenfor Schengen. Alle pass skal sjekkes på Schengen-grensa, dvs i Norge, Tyskland eller hvor i Schengen flyet går fra. Svalbard har fasiliteter for å sjekke pass, men har ingenting med Schengen å gjøre.
"Etter Schengenregelverket skal det foretas kontroll av alle som passerer en Schengen yttergrense. Siden Svalbard ikke er en del av Schengenområdet, må det foretas kontroll av alle som reiser mellom Svalbard og det norske fastlandet."
"Pass eller nasjonalt ID-kort vil tilfredsstille Schengenregelverkets krav til identitetskontroll."
Det er både pass- og tollkontroll ved ankomst Norge fra Svalbard. Dette gjelder luft- og skipsfart.
I Europa har de også grensekontroll for å reise ut av Schengen på linje med fly til UK for eksempelMed tanke på at de ofte har direkte-charters fra Düsseldorf, Frankfurt og andre steder i Europa så bør det vel være fasiliteter for det?
A
Nå gjør du meg såpass usikker at jeg spør; er det passkontroll (eller snakker vi om ID/inn og utreisekontroll) i Longyearbyen eller ved ankomst Norge (fra Svalbard)? Nå er det plutselig 4 år siden sist jeg var på Svalbard så det er mulig at jeg husker feil ang at man kontrolleres før gate i Longyearbyen. Også føler jeg at du ovenfor skriver at kontrollen skal utføres der flyet går FRA, men her skriver du ankomst? Vil gjerne forstå alt riktig![]()
Altså er kjernen ved poenget at begrepet "passkontroll" er feil, mens
Nå gjør du meg såpass usikker at jeg spør; er det passkontroll (eller snakker vi om ID/inn og utreisekontroll) i Longyearbyen eller ved ankomst Norge (fra Svalbard)? Nå er det plutselig 4 år siden sist jeg var på Svalbard så det er mulig at jeg husker feil ang at man kontrolleres før gate i Longyearbyen. Også føler jeg at du ovenfor skriver at kontrollen skal utføres der flyet går FRA, men her skriver du ankomst? Vil gjerne forstå alt riktig![]()
Med andre ord var det altså helt riktig at flyet ubetinget måtte tilbake til Norge, fordi denne sjekken *skal* utføres ved Schengengrensas utreisepunkt. Ikke på ankomstpunkt?
Her må vi skille snørr og barter - eller Schengen-kontroll og ID-kontroll.
Schengen-kontroll er full kontroll med all bells and whistles - inn og ut av Schengen-området. Der scannes passet og man blir registrert inn og ut. Det skjer i Schengen-området og når et fly går fra Schengen, må det nødvendigvis skje der. Den reisende skal registreres ut av Schengen. Det er derfor det er passkontroll ut av Norge til Storbritannia som ikke er del av Schengen.
Det som skjer på Svalbard er vel en ID-kontroll. Det skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har vært der etter Schengen og har kun reist i uniform og med splittflagg dit (med unntak av en tur i 1994 da jeg ikke var på land).
Dette er derimot ikke alle klar over, og da jeg stod på Kjevik og skulle sjekke inn på min reise til Longyearbyen i fjor (KRS-OSL-LYR) så var det med nød og neppe at SAS-dama på Kjevik ville sjekke meg inn fordi jeg ikke hadde pass, men kun norsk førerkort (og bankkort). I "passkontrollen" på OSL var det null problem å slippe gjennom med førerkort og boardingkort til Svalbard. I gaten sjekket de også boardingkort og ID-kort, og pass for de som ikke er norske borgere.