Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard

Tarzan

ScanFlyer Silver
Hei

Noen som vet hvorfor SAS flyet fra TOS til Svalbard snudde plutselig??
Dette SAS flyet var nesten framme på Svalbard, men fikk plutselig beskjed om å snu.

Både avisene Fremover og Nordlys melder dette for 20 min siden.

Kommer ikke inn på artikkelen. Plus+++ sak.
 
Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard.

Manglende passkontroll på Evenes. Mellomlandet der i stedet for TOS pga tåke

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard.

Av ren nysgjerrighet; hvem sitt ansvar er det når passkontroll ikke ble gjennomført i dette tilfellet? Flyselskapet ved kapteinen, bakkepersonalet eller politiet?
 
Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard.

Av ren nysgjerrighet; hvem sitt ansvar er det når passkontroll ikke ble gjennomført i dette tilfellet? Flyselskapet ved kapteinen, bakkepersonalet eller politiet?

Må vel være en liten combo. SK ops kunne informert EVE, men størst ansvar ligger vel i WGH på EVE.

Men av annen nysgjerrighet, kunne ikke Sysselmannen sjekket dette ved ankomst, han har vel politimyndighet, og ev. retunert tvilstilfeller med samme fly.
Spør noen meg, så virker dette utrolig dumt:headbang
 
Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard.

Må vel være en liten combo. SK ops kunne informert EVE, men størst ansvar ligger vel i WGH på EVE.

Men av annen nysgjerrighet, kunne ikke Sysselmannen sjekket dette ved ankomst, han har vel politimyndighet, og ev. retunert tvilstilfeller med samme fly.
Spør noen meg, så virker dette utrolig dumt:headbang

Har de utstyr og kompetanse for Schengen-exit på Svalbard? Det er ut av Schengen og pass skal sjekkes mot div registre m.v.
 
Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard.

Har de utstyr og kompetanse for Schengen-exit på Svalbard? Det er ut av Schengen og pass skal sjekkes mot div registre m.v.

Med tanke på at de ofte har direkte-charters fra Düsseldorf, Frankfurt og andre steder i Europa så bør det vel være fasiliteter for det? Det være sagt så er det nok antakeligvis bedre planlagt enn dette stuntet, så spørs jo om riktig personell er våken, tilgjengelige osv.
 
Ikke vet jeg, men mistenker at det er fordi alle pass nå skal scannes før utreise. Slik var det ikke tidligere.
 
Litt OT, men må pax ut av flyet i TOS for å gå gjennom passkontrollen for så tilbake igjen?

Spørs hvilken retning du snakker om? :p

Ved reise fra Longyearbyen til Tromsø/Oslo er det normalt sett:
1) Pass/ID-kontroll ved Longyearbyen lufthavn (før du får gå inn i gate-området).
2) Ved mellomlanding i Tromsø, før videre flight til Oslo: må du gå ut av flyet, hente din egen baggasje, gå gjennom toll og så sjekke inn bag + gå gjennom security igjen.

Ved reise fra Tromsø må du normalt sett gå gjennom en pass/ID-kontroll før du når gaten som går til Longyearbyen. Om du kommer fra Oslo og flyr via Tromsø må du ut av flyet og gå gjennom passkontroll før du kommer inn i gateområdet som alle andre.

Relativt logiske steg i og med at Longyearbyen-Tromsø/Tromsø-Oslo også selges separat, og Oslo-Tromsø/Tromsø-Longyearbyen også selges separat.
 
Svalbard er utenfor Schengen. Alle pass skal sjekkes på Schengen-grensa, dvs i Norge, Tyskland eller hvor i Schengen flyet går fra. Svalbard har fasiliteter for å sjekke pass, men har ingenting med Schengen å gjøre.

Det er både pass- og tollkontroll ved ankomst Norge fra Svalbard. Dette gjelder luft- og skipsfart. Før Schengen var det kun tollkontroll i Tromsø/Oslo. Da måtte crewet også ut og gjennom tollen før de kunne fortsette til FBU som det var den gangen jeg fløy som en del av mannskapet i 1994.
 
Svalbard er utenfor Schengen. Alle pass skal sjekkes på Schengen-grensa, dvs i Norge, Tyskland eller hvor i Schengen flyet går fra. Svalbard har fasiliteter for å sjekke pass, men har ingenting med Schengen å gjøre.

Altså er kjernen ved poenget at begrepet "passkontroll" er feil, mens "inn og utreise-kontroll" er riktig?

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-regler-for-kontroll-med-reisende-mel/id628539/

"Etter Schengenregelverket skal det foretas kontroll av alle som passerer en Schengen yttergrense. Siden Svalbard ikke er en del av Schengenområdet, må det foretas kontroll av alle som reiser mellom Svalbard og det norske fastlandet."

"Pass eller nasjonalt ID-kort vil tilfredsstille Schengenregelverkets krav til identitetskontroll."

Det er både pass- og tollkontroll ved ankomst Norge fra Svalbard. Dette gjelder luft- og skipsfart.

Nå gjør du meg såpass usikker at jeg spør; er det passkontroll (eller snakker vi om ID/inn og utreisekontroll) i Longyearbyen eller ved ankomst Norge (fra Svalbard)? Nå er det plutselig 4 år siden sist jeg var på Svalbard så det er mulig at jeg husker feil ang at man kontrolleres før gate i Longyearbyen. Også føler jeg at du ovenfor skriver at kontrollen skal utføres der flyet går FRA, men her skriver du ankomst? Vil gjerne forstå alt riktig :)
 
Med tanke på at de ofte har direkte-charters fra Düsseldorf, Frankfurt og andre steder i Europa så bør det vel være fasiliteter for det?
I Europa har de også grensekontroll for å reise ut av Schengen på linje med fly til UK for eksempel ;)

A
Nå gjør du meg såpass usikker at jeg spør; er det passkontroll (eller snakker vi om ID/inn og utreisekontroll) i Longyearbyen eller ved ankomst Norge (fra Svalbard)? Nå er det plutselig 4 år siden sist jeg var på Svalbard så det er mulig at jeg husker feil ang at man kontrolleres før gate i Longyearbyen. Også føler jeg at du ovenfor skriver at kontrollen skal utføres der flyet går FRA, men her skriver du ankomst? Vil gjerne forstå alt riktig :)

Ut og inn i Schengen skal gjøres ved Schengens yttergrense, med andre ord på OSL/TOS. Ut inn av andre territorier gjøres ved territoriets yttergrense avhengig av hva det "territoriet" har bestemt. Tilsvarende når du eks. reiser ut av Tyskland til UK så viser du pass både i Tyskland og i London. Reiser du fra UK så har de valgt å IKKE ha passkontroll/utreisekontroll så man viser bare pass inn i Tyskland. (Samme med USA også)
 
Last edited:
Med andre ord var det altså helt riktig at flyet ubetinget måtte tilbake til Norge, fordi denne sjekken *skal* utføres ved Schengengrensas utreisepunkt. Ikke på ankomstpunkt?
 
Altså er kjernen ved poenget at begrepet "passkontroll" er feil, mens
Nå gjør du meg såpass usikker at jeg spør; er det passkontroll (eller snakker vi om ID/inn og utreisekontroll) i Longyearbyen eller ved ankomst Norge (fra Svalbard)? Nå er det plutselig 4 år siden sist jeg var på Svalbard så det er mulig at jeg husker feil ang at man kontrolleres før gate i Longyearbyen. Også føler jeg at du ovenfor skriver at kontrollen skal utføres der flyet går FRA, men her skriver du ankomst? Vil gjerne forstå alt riktig :)

Her må vi skille snørr og barter - eller Schengen-kontroll og ID-kontroll.

Schengen-kontroll er full kontroll med all bells and whistles - inn og ut av Schengen-området. Der scannes passet og man blir registrert inn og ut. Det skjer i Schengen-området og når et fly går fra Schengen, må det nødvendigvis skje der. Den reisende skal registreres ut av Schengen. Det er derfor det er passkontroll ut av Norge til Storbritannia som ikke er del av Schengen.

Det som skjer på Svalbard er vel en ID-kontroll. Det skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har vært der etter Schengen og har kun reist i uniform og med splittflagg dit (med unntak av en tur i 1994 da jeg ikke var på land).
 
Her må vi skille snørr og barter - eller Schengen-kontroll og ID-kontroll.

Schengen-kontroll er full kontroll med all bells and whistles - inn og ut av Schengen-området. Der scannes passet og man blir registrert inn og ut. Det skjer i Schengen-området og når et fly går fra Schengen, må det nødvendigvis skje der. Den reisende skal registreres ut av Schengen. Det er derfor det er passkontroll ut av Norge til Storbritannia som ikke er del av Schengen.

Det som skjer på Svalbard er vel en ID-kontroll. Det skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har vært der etter Schengen og har kun reist i uniform og med splittflagg dit (med unntak av en tur i 1994 da jeg ikke var på land).

Takk, unbeknownst of why, så finner jeg dette veldig interessant.
Kan gi deg current affairs både ved ankomst og avgang fra Svalbard til sjøss og til lufts i løpet av uka, ved interesse :p
 
Det kan vel heller ikke kalles passkontroll, all den tid norske borgere ikke trenger pass, men norsk ID for å komme seg til Svalbard?

Dette er derimot ikke alle klar over, og da jeg stod på Kjevik og skulle sjekke inn på min reise til Longyearbyen i fjor (KRS-OSL-LYR) så var det med nød og neppe at SAS-dama på Kjevik ville sjekke meg inn fordi jeg ikke hadde pass, men kun norsk førerkort (og bankkort). I "passkontrollen" på OSL var det null problem å slippe gjennom med førerkort og boardingkort til Svalbard. I gaten sjekket de også boardingkort og ID-kort, og pass for de som ikke er norske borgere.
 
Dette er derimot ikke alle klar over, og da jeg stod på Kjevik og skulle sjekke inn på min reise til Longyearbyen i fjor (KRS-OSL-LYR) så var det med nød og neppe at SAS-dama på Kjevik ville sjekke meg inn fordi jeg ikke hadde pass, men kun norsk førerkort (og bankkort). I "passkontrollen" på OSL var det null problem å slippe gjennom med førerkort og boardingkort til Svalbard. I gaten sjekket de også boardingkort og ID-kort, og pass for de som ikke er norske borgere.

Wow, hun er jo ekstremt lite oppdatert all den tid reglene har vært krystallklare siden 12/2010 :p

Som det står her, https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-regler-for-kontroll-med-reisende-mel/id628539/ (også gjengitt hos sysselmannen)
"Da nasjonalt ID-kort per i dag ikke er tilgjengelig i Norge, og det ikke er ønskelig å innføre passplikt for norske borgere ved reiser innen riket, er det vedtatt en overgangsordning som innebærer at nordmenn kan legitimere seg med førerkort utstedt etter 1998, bankkort eller Forsvarsdepartementets Identitetskort. Overgangsordningen vil gjelde frem til nasjonalt ID-kort innføres i Norge. Dokumentene må være utstedt i Norge og minst inneholde navn, bilde og fødselsdato."
Rundskriv fra Desember 2010... :p
 
Back
Top