Hva skal vi med ny rullebane på Gardermoen?

Replying to Topic 'Hva skal vi med ny rullebane på Gardermoen?'

Nå var det ikke de "stakkars" politikerne jeg tenkte på, men forumets medlemmer. Het debatt er helt ok, men går man på person må jeg hente frem dommerutstyret mitt.

Politikere er stort sett "fair game" (helt til det at de blir medlemmer her)!

Oslo trenger vel et langt mer stabilt bagasjeanlegg, utvidet terminalområder etc FØR noen tredje rullebane er påkrevd. Men greit at en planlegger.:)

Originally posted by amatør
.. Det var politisk enighet om at Norges hovedflyplass skulle ligge på Gardermoen (var vel AP som var i regjering når det ble avgjort?), derfor bør det også være enighet når det gjelder utvidelse av flyplassen, og om at hoveddelen av trafikkveksten bør skje på hovedflyplassen !! Her driver en politiker med seriøs undergravelse av Gardermoen!!

Det finnes mange partier i Norge, og ethvert parti har sitt eget program og dermed sin egen agenda. Dessuten skiftes politikere ut, og nye politikere kommer inn med nye oppfatninger av hva som er samfunnsmessig forsvarlig og riktig. Det kalles demokrati, - så kan man selvsagt mene hva man vil om det.

Ting har endret seg siden Gardermoen ble bygget ut, trafikken over Torp har økt kraftig og Rygge er (muligens) rett rundt svingen. Da er det kanskje greit å ha politikere som tør å tenke nye tanker og ikke sementerer gamle oppfatninger?

Det er helt sikkert andre som hadde reagert like negativt om man hadde støpt Gardermoen fast i Grunnloven og unnlatt å se på nye løsninger.

Personlig har jeg ingen klare meninger om ny rullebane på Gardermoen kontra hurtigtog til Torp & Rygge. Men politikere må få lov til å ha ulike oppfatninger. Et vedtak fra mange år tilbake kan ikke låse politikere i dag fra å mene noe annet.

Og så lenge den nevnte politikeren ikke driver useriøs undergravelse av Gardermoen, må vel det være positivt? :sarc

Nå er jo en avgjørelse av slike dimensjoner som hvor en hovedflyplass skal ligge noe som krever at man planlegger 20-40 år fram i tid, uavhengig av hvem som styrer landet.
Så kan man diskutere om lokaliseringen var riktig, hadde hovedflyplassen ligget syd for Oslo, tror jeg ikke så mange andre flyselskap enn Ryanair hadde flydd fra Torp...

Ryanair hadde funnet veien til Torp uansett. Torp er mere attraktiv nå som hovedflyplassen ligger på Gardermoen

Det var (og er) en kjempetabbe å legge Oslos flyplass "ved Mjøsas bredd" (jada, jeg VET at det ligger noen km sør for Mjøsa, men langt unna sentrum er det). Da flyplassen lå på Fornebu kunne man komme seg fra flyet til sentrum på 1-2-3. Oslo hadde en stor fordel ved å ha flyplassen så nærme sentrum. Det fantes mange planer om å bygge en parallel rullebane på Fornebu, men dessverre ble det ikke slik. Det var også planer om "delt løsning" med to flyplasser - Fornebu OG Gardermoen.

Gardermoprosjektet ble vedtatt fordi Kjell Opseth ville ha hovedveien mellom Oslo og Bergen lagt igjennom bygda han kom fra. For å få stemmer til dette vei-prosjektet ble han nødt til å legge flyplassen til Gardermoen. Den gang sa man at "Vi trenger EN flyplass på Østlandet - IKKE to" (dette var dengang kron-argumentet mot såkalt "delt løsning" mellom Fornebu og Gardermoen). Men i steden for 1 flyplass får vi nå 3!

HURRA

:nor :nor :nor

:mol

Originally posted by Geir

Gardermoprosjektet ble vedtatt fordi Kjell Opseth ville ha hovedveien mellom Oslo og Bergen lagt igjennom bygda han kom fra. For å få stemmer til dette vei-prosjektet ble han nødt til å legge flyplassen til Gardermoen. Den gang sa man at "Vi trenger EN flyplass på Østlandet - IKKE to" (dette var dengang kron-argumentet mot såkalt "delt løsning" mellom Fornebu og Gardermoen). Men i steden for 1 flyplass får vi nå 3!

HURRA

:nor :nor :nor

:mol

Visste ikke at hovedveien mellom Oslo og Bergen giikk gjennom Førde...:lol

Originally posted by Dag Viking
Første, ble som siste, ødelagt av handlingagenten. Første gang var KL sine, som var udugelige, and andre gang var CO sine, som jammen var like udugelige.(aner jeg et mønster?)

Tjah, det er jo de samme folka....:biggrin

Originally posted by Bizflyer

Originally posted by wf145

klipee: Flygeleiarane har tatt i mot MEIR ENN NOK ubegrunna drit, og vert vel leie av det etterkvart. Menmen, BIZFLYER set vel berre inn millitært personell?? Saknar fortsatt den oppskrifta di der BF!

Fint at du understreker at Kippe har rett i sine påstander om sutrete flygeledere. Du må gjerne mene at du og dine kollegaer har tatt imot MEIR ENN NOK, men min påstand er vel at DERE ER SKYLD I DETTE SELV! Nå er ikke det nødvendigvis ment at det er deg personlig som har skyld i dette. For hva jeg vet kan det godt være flygeledere (og/eller ledelsen i avinor) andre plasser som har skylden i dette! Men skylden faller jo fort over på flygelederne som gruppe.

Bare se på din egen oppførsel her inne på forumet! Det virker på meg som at du ikke vil godta at folk synes nok er nok når flyene ikke går som de skal og skylden er flygeledernes.

I stedet for å sutre, synes jeg heller du skal legge frem en forklaring på hvorfor det har gått så galt som det har gått! Saklighet er absolutt å foretrekke!

BF:hi2
Hei igjen! Har vore vekke ei veke, så beklager seint svar.

Det eg berre lurer på, er korleis du ser for deg at det millitære skal erstatte flygeleiarane vi har i Noreg i dag. Du har fleire gonger foreslått det, men aldri kome med noko måte på korleis dette skal gjerast. Fint om du endeleg kan kome med løysinga på dette, i staden for å snakke deg vekk... Eg er ikkje flygeleiar, berre så det er sagt.

Eit viktig moment er at det for passasjerane er REVNANDE likegyldig kva som gjer at flyet er forsinka. Flyselskapa og Avinor har eit felles ansvar for at flya kjem seg av på rute.

Eg meiner det vert feil å skulde på flygeleiarane, når dei heile tida har gjort merksame på at dei er for få folk til å ta unna all trafikk, dei er i manko på folk, og at dette kjem til å vere eit aukande problem i åra framover. Slik eg ser det er det leiinga i Avinor, v/styret og Randi Flesland som har skulda, då dei nekta å høyre på fagfolk - og ikkje berre flygeleiarane.

Mi utfordring til deg BF vert difor: Kom med ei forklaring på korleis du vil sette inn militært personell, og kvifor dette kjem til å løyse problema som er i dag, med for få flygeleiarar og for lita rekruttering.

Lukke til!

Det tar 20min med flytoget til OSL fra Oslo Sentrum så så langt unna sentrum ligger den ikke. Man kjører også fint opp dit på 30-35 min med mindre man kronisk følger fartsgrensene.

Nå gidder jeg ikke diskutere lokasjon av hovedflyplass men poenget var at FBU var sprengt od det var dårlige utbyggingmuligheter. Dessuten pga støy er det en fordel å legge flyplasser ett stykke utenfor byen. Og en delt løsning ville heller ikke fungert siden Oslo er for liten til å ha 2 jevnbyrdige flyplasser (Torp og evt Rygge har jo bare en brøkdel av traffikken til OSL), bare ta Montreal som eksempel (tror det var der). De prøvde seg med 2 flyplasser og det var mildt sagt en fiasko

Nå er det vel bare det at pax grunnlaget ikke bor i Oslo centrum , og helt nøytralt så er og var Hurum midt i blinken, men som vanlig treffer ikke politikere inner-10'ern

Man kan ikke skylde på punkt til punkt trafikken eller at passasjerer ikke har rullebagger som passer i hattehyllene! Man kan heller ikke skylde på tax free butikken eller andre utenforliggende årsaker. Kompetanse, manglende forarbeid og dårlig planlagt infrastruktur har ene og alene skylden.

Det å legge økt trafikk til Torp å Rygge fremfor å utvide Gardermoen er nødvendigvis ikke en dårlig ide. Mye av charter trafikken og punkt til punkt trafikken kan flyttes uten at dette får noen samfunnsmessige eller luftfartmessige negative konsekvenser. Det kan til og med være økonomisk å bruke 1-2 milliarder kroner på å etablere høyhastighetstog mellom Torp – Oslo og Rygge – Oslo dersom dette også kan benyttes til pendlertrafikken mellom Vestfold-Buskerud-Akerhus-Oslo fra vest og Østfold-Akershus-Oslo fra Øst. På den måten får man rask tilgang til alle de tre flyplasser fra sentrale Østlandet samtidig som man vil spare veitrafikk nettet inn til hovedstaden, (som i dag er overbelastet og vil kreve oppjusteringer i milliardklassen uansett). Et slikt alternativ vil neppe koste mer enn den pågående byggingen av operaen og veinettet igjennom Bjørvika.

For at Gardermoen skal bli en bedre flyplass vil det være sunt med konkurranse. Monopolsituasjonen de er i nå er lite heldig både for både flyselskaper og passasjerene. Avgiftene de tar fra flyselskapene, passasjerene og andre leverandører for å benytte flyplassen er nærmest umoralsk og lite heldig. Reportasjen på TV for en tid tilbake viste hvordan de nærmest ”flådde” taxi selskapene, dette er et typisk eksempel på rå og lite heldig monopolmakt. OSL har også glemt at flyselskapene faktisk er KUNDER som trekker til seg enda flere kunder og at de på den måten må følge kjøpsloven som alle andre leverandører, gjør de det!!!

Re: Hva skal vi med ny rullebane på Gardermoen?

Før eller siden kommer det høyhastighetstog fra Oslo og ned i Vestfold, det kan sikkert legges om Torp. Rygge trenger et sidespor, men det kan sikkert bygges. Jeg synes absolutt at det er en side å spre trafikken mellom disse flyplassene, men det bør være regional og innenrixtrafikk - jeg ser ikke helt for meg at alle de rutene som nå går til OSL fra utlandet også skal gå til de andre plassene. Også må folk godta færre avganger til hver flyplass. Men å spre trafikken ellers vil spare mye reisetid, og det blir mindre kø i luften og på bakken på OSL.

Flyplassen ligger på Galemoen ikke pga veien til Kjellemann, men fordi han ville bruke den distrikstpolitisk til utvikling på Romerike og Mjøsa. Han hestehandlet den i bytte mot stemmene til SV om at de skulle stemme for å legge Bergensbanen i tunnel under Nordmarka fra Oslo til Hønefoss, noe alle selvsagt visste at aldri ville bli gjennomført.

Det er litt underlig at et lite land som Norge skal ha behov for tre flyplasser i tilknytning til hovedstaden, når f.eks. England klarer seg med 3 store (Heathrow, Gatwick, Stansted) og 2 litt mindre (City og Luton) - og som kjent er England med resten av øyriket et noe større land enn Norge.... Hvordan skal man dele trafikken? Regional og innenriks mater vel også endel passasjerer inn i rutenettene ut av Norge - personlig så er det svært sjelden at jeg har Oslo som endelig destinasjon når jeg er ute og reiser. Skal man da måtte toge/busse mellom flyplassene...? Jeg synes dette er en meget dårlig ide. Utvid heller OSL med tilstrekkelig kapasitet til å håndtere trafikken. Men for all del - la gjerne både Torp og Rygge få lov til å forsøke seg. Jeg synes ikke det er en god ide å bruke offentlige midler til å ruste opp til høyhastighetstog bare for flyplassenes del, men om dette er en del av en naturlig oppgradering av jernbanenettet så er det en annen sak.

Argumentet med konkurranse kan sikkert ha noe for seg i mange sammenhenger, men Norge er et litt for lite land til at man skal kunne få til effektiv konkurranse i Oslo-området. Avinor er heleid av staten og om staten vil så kan de gjøre noe med manglene om det er ønskelig, og en rekke av problemene knyttet til ATC vil fortsatt være der uansett om man deler trafikken på tre flyplasser.

Man kan også gjerne slutte å klage over hvor langt unna Oslo OSL ligger - det er 20 minutter med tog fra sentrum (selv om jeg skjønner at folk stort sett ikke bor ved Oslo S).

Originally posted by Geir

Det var (og er) en kjempetabbe å legge Oslos flyplass "ved Mjøsas bredd" (jada, jeg VET at det ligger noen km sør for Mjøsa, men langt unna sentrum er det). Da flyplassen lå på Fornebu kunne man komme seg fra flyet til sentrum på 1-2-3.

www.flytoget.no :p

IMO, trenger vi ikke noe ny rullebane på OSL på en lang stund. Det er aldri kø for hverken take off eller landing.

Men en ny terminal trenger man vel snart og det er jo like greit å begynne å bygge snart..

Å diskutere plasseringen av hovedflyplass, Torp eller Rygge etc, har liten hensikt. Avgjørelsen er jo tatt for lengst, flyplassen er der og det blir ikke bygd noe ny hovedflyplass.
Dersom du ikke er verdens største cheap skate, har oss Oslo folk ingenting på Torp å gjøre, OSL er og blir det eneste alternativ.

En overhaling/utskifting av baggasjeanlegget på OSL kan nok lønne seg å ihverksette asap-

Når det gjelder Priority baggasje kan jeg kun snakke for *A/SAS, flyr aldri med Skyteam/1W.

Priority baggasje har ikke fungert på de fleste SK stasjoner på flere år. Det er ikke noe OSL problem/fenomen. SGS just doesn't care :angry:

IMO, trenger vi ikke noe ny rullebane på OSL på en lang stund

Nei......men det tar fort 20 år å få den på plass om man begynner forarbeidt nå.
Hvor mange her på forumet trodde terminalen ville maxe ut etter 8 år?

Klart Gardermoen ikke trenger ny bane i dag, men det er nå ikke det som er diskusjonstema heller da. Trenger dem ny bane i 2020?

Mest sansynlig...... :old

Back