Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Henshaw

Galley Slave
Medlem
Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

For og ikke spore av tråden angående DY som fløy til Murcia og ikke Alicante, og det -MOW sa:

Litt OT, men for aa stoppe denne delen av debatten, Torp og Rygge er begge definert av IATA som Oslo-flyplasser. Og ettersom OSL i sin (u)visdom bestemte seg for aa skifte navn fra GEN til OSL, som ogsaa er den generelle bykoden for Oslo, har man for alltid viklet seg inn i en smoerje som gjoer at flyselskapenes reservasjonssystemer trenger et ekstra trinn i bookingdialogen for aa fastslaa hvilken flyplass man oensker. Men det er jo en del som bare blar seg forbi dette uten aa lese. Men Murcia er saavist jeg vet ikke definert som Alicante av IATA, saa det blir litt annerledes ...


Hvilke kriterier er det som må oppfylles for at en flyplass tilhører en by?
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Stavanger lufthavn Karmøy f.eks??
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Ikke helt et svar på det du spør om, men OSL er i en særstilling så langt jeg vet. LON (LHR LGW STN LTN), TYO (NRT HND) og feks NYC (JFK, LGA, EWR) så er det en fellesbetegelse for alle flyplassene og så har hver flyplass sin kode. I Oslo er OSL både og, og det skaper en del forvirring om man ikke er kjent, OSL er jo også felles sluk for Rygge, Sandefjord og Galemoen.

-A
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

I Norge skal det offisielle navnet være ihht Forskrift om konsesjon for landingsplasser §7
Det offisielle navnet på landingsplassen skal bestå av tre elementer der det første skal være nærmeste by eller tettsted. Det andre elementet er enten lufthavn, flyplass, helikopterplass eller sjøflyplass. Det tredje elementet skal angi et lokalt stedsnavn som kan benyttes blant annet som kallesignal.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20070111-0040-0.html

Når det gjelder IATA-koder er det val surr, rot og markedsføring som gjelder ser det ut som. At flyselskapene på sin side ønsker å tillegge plassene andre navn gjør jo ikke saken bedre.
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Man soeker IATA, med begrunnelse. Hvis IATA finner at det er rimelig, vil de legge flyplassen under den aktuelle metrokode, og flyselskapenes soekemotorer blir oppdatert tilsvarende.

For byer som f.eks. London og Paris, fungerer dette bra, ettersom du da problemfritt kan soeke paa metrokode (LON) eller flyplass (LGW/LHR/STN/LTN... Manston er vel ogsaa lagt til, men jeg tror ikke det er noe trafikk der). For steder som OSL blir det litt mer komplisert, ettersom man da trenger et ekstra trinn i nettstedenes soekeverktoey, og ikke alle faar med seg dette eller skjoenner at man maa velge flyplass.

Hadde man valgt aa beholde GEN hadde man nok gjort livet langt lettere for brukerne, selv om metro Oslo fortsatt hadde bestaatt av tre flyplasser.
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Når det gjelder TRF, vet jeg at Ryanair i sin tid presset veldig for at IATA skulle innkludere TRF i Oslo området. Dette til tross for protester fra andre selskaper, flyplassen selv, og lokalmiljø.
Det skapte, og skaper sikkert fortsatt endel problemer. Spesielt siden FR ikke benytter andre en sitt eget booking system.
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Å du så mye enklere det er med ICAO-koder ;)
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Dette har ingenting med IATA- eller ICAO-koder å gjøre. Hvis ICAO-kodene hadde vært i bruk blant flyselskapene og ENGM hadde vært lik både Oslo Lufthavn og metrokoden, hadde du hatt akkurat samme problemet.
 
Last edited:
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Jeg har sett flere ganger at dette kan skape litt surr på Wideroe.no, som ikke alltid greier å skille Oslo TRF og Oslo OSL.


nfo lukk

Bergen til Kiev
onsdag, 12. januar 2011

Avreise: 06:35 Bergen, Norge - Flesland
Ankomst: 07:25 Oslo, Norge - Sandefjord Torp
Flyselskap Widerøe WF401
Fly: De Havilland DHC-8 400 Series

Flybytte er nødvendig. Tid mellom flyavganger = 6t:20.
onsdag, 12. januar 2011

Avreise: 13:45 Oslo, Norge - Gardermoen
Ankomst: 16:20 Vienna, Østerrike - Vienna International
Flyselskap Austrian OS336
Fly: Fokker 70
Drives av Tyrolean Airways

Flybytte er nødvendig. Tid mellom flyavganger = 1t:30.
onsdag, 12. januar 2011

Avreise: 17:50 Vienna, Østerrike - Vienna International
Ankomst: 20:45 Kiev, Ukraine - Borispol, terminal F
Flyselskap Austrian OS7173
Fly: Boeing 737-500
Drives av Ukraine Intl Airlines
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Jeg har sett flere ganger at dette kan skape litt surr på Wideroe.no, som ikke alltid greier å skille Oslo TRF og Oslo OSL.

Dette har ingenting med Wideroe å gjøre, men rutealternativer med flyplassbytte innen samme metro-område finner du over hele verden - ikke minst i London.
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Dette har ingenting med Wideroe å gjøre, men rutealternativer med flyplassbytte innen samme metro-område finner du over hele verden - ikke minst i London.

Helt klart, men som jeg sa over, OSL == OSL/TRF/RSL, LON = LHR/LGW/LTN/STN, du finner ikke at LHR == LHR/LGW/LTN/STN.

*Det* skaper forvirring. Søker du at du vil via/fra/til LHR, så vet du at det er LHR. Med OSL er det alltids rom for forvirring.

-A
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Når det gjelder transfer kan du ikke filtrere som du kan på origin eller destinasjon, og det var det Dolls eksempel beskrev. Se f.eks. hvis du skal til Bermuda med BA ... Her er det mye lettere å gå i fella.

1. Oslo/London BA761 Flight duration: 2h 30

British Airways
Departure
07:40 Sun 14 Nov Oslo (OSL), Norway , Gardermoen
terminal
Arrival
09:10 Sun 14 Nov London (LHR), United Kingdom , Heathrow

terminal 5


2. London/Bermuda BA2233 Flight duration: 7h 50

British Airways
Departure
14:25 Sun 14 Nov London (LGW), United Kingdom , Gatwick

terminal N
Arrival
18:15
Sun 14 Nov Bermuda (BDA), Bermuda , Bermuda International
terminal
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Dette har ingenting med Wideroe å gjøre, men rutealternativer med flyplassbytte innen samme metro-område finner du over hele verden - ikke minst i London.

Takk for info, greit å ha med seg i bakhodet :)
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

*Det* skaper forvirring. Søker du at du vil via/fra/til LHR, så vet du at det er LHR. Med OSL er det alltids rom for forvirring.

Yepp, og jeg mener å huske at OSL før oppstarten gikk ut med høy sigarføring at de byttet til OSL av "markedsmessig hensyn", og fikk matchende logo osv. osv. Ja, de har jo greid å skape et merkenavn av det, men det blir jo, som du sier feil, når det bare skaper problemer.

Så spørs det om det var så lurt i det lange løp...
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Skjedde ikke det samme med Schiphol, som jo opprinnelig var SPL?

Men det kan jo være ganske klønete. Jeg har f eks aldri sett LPL markedsføres som Manchester-Liverpool, selv om det er mye mindre i luftlinje mellom MAN og LPL enn f eks mellom SVO og DME (begge to MOW)
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Dette er faktisk veldig irriterende når man skal søke på avreise fra OSL på wideroe.no.
Først skriver man OSL i søkefeltet og velger "Oslo Lufthavn Gardermoen". Torp og Rygge står som andre alternativer. Så begynner søket, og deretter må man velge flyplass en gang til; Gardermoen, Oslo, Norge.
Unødvendig.
 
Re: Hva skal til for at en flyplass tilhører en viss by?

Det er ikke det desverre. Det er nødvendig for å unngå det man disluterer i 'Murcia-tråden'. Men hadde man beholdt koden GEN så hadde du sluppet.
 
Back
Top