Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Det er bare interesant å følge opp i etterkant hva FR legger i å starte en base , hverken KLM, LH eller andre sier de gjør det , og genrerer like mye ground arbeide fordet , og de har også maskiner med nattstop, men dog ikke flygende personell på "hybel".

Trådstarter må gjerne oppfordre til hva som helst, ,men poster man på et åpent forum så må man nesten forvente spørsmål og kommentarer ? , eller så kan man vel lage sin egen private blogg, eller sende ut pressemeldinger med egne meninger slå slipper man man å høre andres mening ? .
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Nå snakker vi vel om crewbase - og da skal de vel være lokalansatte som lønnes og skattes i Norge .. ?
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Forskjellen er vel først og fremst det passasjervolumet som Ryanair genererer.
For Rygges del er det vel snakk om 27 ruter totalt. Dette hadde neppe vært tilfelle dersom Ryanair ikke opprettet base der.
 
Last edited:
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Trådstarter må gjerne oppfordre til hva som helst, ,men poster man på et åpent forum så må man nesten forvente spørsmål og kommentarer ? , eller så kan man vel lage sin egen private blogg, eller sende ut pressemeldinger med egne meninger slå slipper man man å høre andres mening ? .

Tar den. Fra min side var det bare et ønske. Begrunnelsen var å formidle om hva som skulle skje denne dagen på Rygge. Og at det ikke skulle drukne i et nytt "bikkjeslagsmål" for eller mot FR. Klart det er et åpent forum, det må jeg tåle. men denne gangen var mitt budskap viktigst. Så heretter blir det ingen begrensninger fra min side. Og som journalist kan jeg være en djevel til å blogge om det blir alternativet.
God påske og lykke til i den nye tråden
 
Nå snakker vi vel om crewbase - og da skal de vel være lokalansatte som lønnes og skattes i Norge .. ?
Men må man det i Norge? EØS-avtalen lar vel selskapene være ganske kreative her? For hvem betaler egentlig sin polske vaskehjelp "norsk" lønn:p
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Slik jeg har fått det fortalt av folk som har jobbet i Ryanair, så utbetaler Ryanair lønn fra Irland i "Irlandske kroner", uansett hvor man har base.
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

TCAS, der tar du feil evt. har hørt av noen som har hørt fra en som kjenner en som har en fetter i Ryanair. Jeg er ansatt i Ryanair, har base i England og har lønn i "engelske kroner".
Dessverre så er det vel sånn at EU/EØS gjør det mulig for firmaer å være kreative mht annsettelse og lønn/skatt, og det har MOL og co blitt eksperter på. Ingen ansatte i FR sulter eller må bo i brakkelandsby uansett hvor de har base, de får det kanskje ikke så fett som de i SAS men kommer nok til og klare seg helt OK.
FR har jo hatt base på Skavsta i mange år, der er flertallet av pilotene svenske og det er venteliste for å få base der.
La oss vente å se i noen måneder før vi dømmer basen, de ansatte og deres ansettelsesvilkår nord og ned.
 
Last edited:
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

TCAS, der tar du feil evt. har hørt av noen som har hørt fra en som kjenner en som har en fetter i Ryanair. Jeg er ansatt i Ryanair, har base i England og har lønn i "engelske kroner".
Dessverre så er det vel sånn at EU/EØS gjør det mulig for firmaer å være kreative mht annsettelse og lønn/skatt, og det har MOL og co blitt eksperter på. Ingen ansatte i FR sulter eller må bo i brakkelandsby uansett hvor de har base, de får det kanskje ikke så fett som de i SAS men kommer nok til og klare seg helt OK.
FR har jo hatt base på Skavsta i mange år, der er flertallet av pilotene svenske og det er venteliste for å få base der.
La oss vente å se i noen måneder før vi dømmer basen, de ansatte og deres ansettelsesvilkår nord og ned.

Lønna til de kabinansatte ut fra Rygge blir 1500 € pr måned, og man kommer til å bo i hybler som de må dele på. De sulter kanskje ikke og bor ikke i brakkelandsby, men det er f... ikke langt unna.
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Får håpe de får litt provisjon og diett da, så ikke det må leve på pasta og knekkebrød...
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Lønna til de kabinansatte ut fra Rygge blir 1500 € pr måned, og man kommer til å bo i hybler som de må dele på. De sulter kanskje ikke og bor ikke i brakkelandsby, men det er f... ikke langt unna.

Regner med at det er noe provisjon og småting i tillegg, men dersom dette stemmer så er det ei lønn på ca 150.000 kr/år. Det er ikke et norsk lønnsnivå.
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Jeg vet at de kabinansatte her på øya tar hjem opp mot £2000 etter skatt, jeg spurte en av dem og svaret var ett gjennomsnitt på ca £1800 alt inklusive etter skatt. Det er nok til at vedkommende har klart å spare opp til å starte på utdannelsen til flyver!
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Jeg er litt usikker på regelverket for EØS-borgere (UDIs websider snakker om "tilstrekkelige midler for å forsørge seg), men for å få arbeidtillatelse i Norge som ikke-EØS-borger må man dokumentere årlig inntekt tilsvarende lønnstrinn 1 i Staten, dvs 200,000 kr pr år, og jeg regner med at summen for EØS-borgere er omtrent det samme.
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

TCAS, der tar du feil evt. har hørt av noen som har hørt fra en som kjenner en som har en fetter i Ryanair. Jeg er ansatt i Ryanair, har base i England og har lønn i "engelske kroner".

Den er grei, da har jeg blitt feilinformert selv om det ikke var noen fetter involvert :)
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Jeg er litt usikker på regelverket for EØS-borgere (UDIs websider snakker om "tilstrekkelige midler for å forsørge seg), men for å få arbeidtillatelse i Norge som ikke-EØS-borger må man dokumentere årlig inntekt tilsvarende lønnstrinn 1 i Staten, dvs 200,000 kr pr år, og jeg regner med at summen for EØS-borgere er omtrent det samme.

Et lite spørsmål: Trenger man norsk arbeidstillatelse for å bo/jobber for Ryanair med base i Norge, hvir Ryanair ikke er registrert som et norsk selskap? De som jobber/bor ved Rygge vil vel uansett stort sett jobbe i internasjonalt luftrom, skulle jeg tro.
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Et lite spørsmål: Trenger man norsk arbeidstillatelse for å bo/jobber for Ryanair med base i Norge, hvir Ryanair ikke er registrert som et norsk selskap? De som jobber/bor ved Rygge vil vel uansett stort sett jobbe i internasjonalt luftrom, skulle jeg tro.

Så lenge man er borger av EØS/EU er det noe man har autoamgisk.

-A
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Jeg vet at de kabinansatte her på øya tar hjem opp mot £2000 etter skatt, jeg spurte en av dem og svaret var ett gjennomsnitt på ca £1800 alt inklusive etter skatt. Det er nok til at vedkommende har klart å spare opp til å starte på utdannelsen til flyver!

I engelsk målestokk er vel det en god avlønning (og OK i norsk målestokk også, kanskje). Det er kanskje rimelig å anta noe av det samme for de som jobber fra Rygge?
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Lønna til de kabinansatte ut fra Rygge blir 1500 € pr måned, og man kommer til å bo i hybler som de må dele på. De sulter kanskje ikke og bor ikke i brakkelandsby, men det er f... ikke langt unna.

Jeg kjenner en som skal leie ut en leilighet til en cabin-ansatt i Ryanair. Hun skal ikke dele den med noen.
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Bare for a rette litt opp her.

Luftrommet er ikke sa veldig internasjonalt. Strengt tatt er luftom over Norge og sin innflytelse-sone pa havs Norsk Luftrom, hvor det gjelder norske lov og Norge har fullt politi-fullmakt. Samme gjelder for alle andre stater.
Ryanair flyr ergo de fleste tid gjennom diverse nasjonale luftrommer, siden de ikke flyr lange strekninger over atlanteren...
 
Re: Hva legger Ryanair i å åpne en base, sammenlignet med andre?

Så lenge man er borger av EØS/EU er det noe man har autoamgisk.

Det er ikke helt riktig. Man skal ikke søke om arbeidstillatelse (som f eks jeg må gjøre), men det finnes imidlertid en registreringsordning, og det stilles visse krav for at man skal være registrert, og hvis man ikke oppfyller dem, kan politiet avvise registreringssøknad. Viser til UDIs nettsider her: http://www.udi.no/Sentrale-tema/Arb...ertidig-registreringsordning-for-EOS-borgere/.
 
Back
Top