Hva kreves for å bli pilot ang. skole?

LN-ASM

Newcomer
Hva kreves for å bli pilot ang. skole?

Beklager hvis jeg spør på feil sted, men lurer litt på hva som kreves for å få jobb som pilot før pilotutdanninga.

Nå går jeg yrkesfaglig utdanning (første året), og kan ikke akkurat si det går for bra dessverre

Men krever de fleste selskapene bra resultater fra videregående? Hadde vært fint å vite, for da kanskje jeg klarer å skjerpe meg litt... :)

Hmmm, jo, en ting til, men det er flygeleder-utdanning... Må man virkelig ha generell studiekompetanse og snitt på 4 for å i det hele tatt ha en kjangs for å bli flygeleder gjennom Avinor? Husker å lest noe sånn på avinor.no for en stund sida...

Takk for hjelp!

Re: Hva kreves for å bli pilot ang. skole?

Må desverre bekrefte at Avinor krever snittkarakter 4 ja.. De tar ikke folk med snitt under 4. Ingen unntak altså. Desverre. Jeg har hørt om folk med 3.9 som ikke kom inn.

Men det hadde vært synd for deg hvis du hadde vært ferdig på skolen!! Du har noen år igjen på å få opp karakterene. Hvis du virkelig vil, så er det bare å lese. Jeg kan love deg at du har igjen for det senere. Det er så lite som skal til.
Da snakker jeg av erfaring selv. Jeg er ekstremt glad for at jeg leste ekstra når jeg gikk flyfag..

Stå på! Så klarer du det garantert.
Lykke til :)

Det norske systemet gjør det enkelt å få opp et karaktersnitt.

Har du 3,9 og får en sekser eller en femmer i et par fag, er vel mye gjort. Veien til dettekaller jeg "små valgfag" - ihvertfall etter den gamle reformen kunne du ta små fillefag som var ment som "diskusjonsfag" i klasser som privatist. Hvis du er mer praktisk anlagt mener jeg å huske du kan ta to-timersfaget Båtbyggerkunnskap - jeg husker jeg tok fag som Menneskerettigheter, organisasjonslære ol - og det boostet snittet mitt veldig - fordi jeg selv tok videregående i USA, men trengte et norsk vitnemål der det var veldig få karakter og bare "bestått" på USA-fagene mine.

Ihvertfall en mulig utvei, om snittet er eneste hindring.

Takk for svar :)

Synd det med flygeleder da.. Jaja, hvis jeg ikke skulle ha mulighet til å bli pilot så er det vel noen andre land med andre regler

Men altså, jo, skulle gjerne ha gjort det bedre på skolen, men altså (ikke for å komme hit for å syte altså. For all del) er skikkelig lei. Rett og slett.
Så da kan det jo hende noen av dere har noen forslag når jeg først er inne på til hvordan jeg kanskje skal klare skolen litt bedre?

Har jo skikkelig lyst til å bli pilot, men ja.. Dere vet sikkert åssen det er å være lei av skole/jobb osv hehe

Om jeg har 3.9 i snitt? Hehe, ja, særlig. Fikk et snitt på 1.8... huff
Det skal jeg absolutt klare å skjerpe meg på til sommeren, ingen tvil, men at det blir så veldig mye mer enn 2, det vet jeg ikke dessverre..

Jaja, får bare prøve så godt jeg kan tror jeg og prøve å rett og slett drite i hvor lei jeg er av skolen :)

Du får bite tenna sammen og stå på. Husk at hverken pilotutdanning eller flygelederutdanning er enkle kjappe saker, der kreves det mer motivasjon og trøkk enn på skolebenken du sitter på nå.

Hvis du sliter med noe på skolen, så må du ta tak i det. Hvis du sitter med noe, som du ikke finner ut av, så skriver du ned på et eget ark. Et liten huskelapp på ting du ikke skjønner.
Når du da kommer på skolen og spør læreren om han kan lære deg det, så skal jeg love deg det blir fart på sakene. Han vil få skikkelig troen på deg, og du vil selv få det!.

Finn ut hva du skal kunne til neste prøve fks. Les på hovedpunktene, og lær deg det. Se på hva du skal kunne, og spør deg selv om du kan det. Da blir du fort klar over hva du ikke kan, og hva du kan. Det hjelper deg mye.

Når du absolutt vil bli pilot som du selv sier, så må du tenke på det hver dag. Istede for å slenge seg ned på sofaen, så ordner du deg en rutine. Lekser mellom 1600 - 1700 fks.
Når du da etterhvert kommer inn i rutinene, så vil du føle det som et behov å gjøre lekser.
Å når du først kommer i gang med dette, så skyter karakterene i været.

Jeg gjorde dette når jeg gikk fra u.skolen til grunnkurs elektro. Jeg gikk opp 2.3 i snitt!!
Det er bare å tenke på hva du har satt deg som mål!. Les så du fullfører det!

Jo da må jeg bare takke for svar, og det skal absolutt prøves. Takker!

:)

satt i klapp med NAX deler av turen fra Spania tilbake til Trondheim forleden hvor dette temaet selvfølgelig ble tatt opp i cockpit. og det viste seg at kapteinen haddr elendige karakterer på vidregående, rundt 2-3 i snitt. Men han sa at det som betydde noe var om man hadde bstått eksamen, har man bestått denne starter man på blanke ark under opptaksprøvene til forsvaret. Om man skal ta det sivilt(som copiloten) er det ikke så nøye med karakterer der heller, det er opptaks prøver som sjekker om du har kunnskap. De går ikke så mye ut etter snittkarakter, men det skader jo ikke å ha litt "bedre" karakterer heller da. F.eks vist det står mellom deg og en annen en som skal få den siste plassen hos forsvaret og han har bedre karakterer og mer kompetanse enn deg så vil de selvfølgelig ta inn han istede;).

Må også huske at noen selskap har egne eksamener, og psykomotoriske tester.. Særlig på helikopter-siden.

F.eks vist det står mellom deg og en annen en som skal få den siste plassen hos forsvaret og han har bedre karakterer og mer kompetanse enn deg så vil de selvfølgelig ta inn han istede;).

Nå har ikke dette så veldig mye med akkurat forsvaret å gjøre, men det inngår på samme greia.

Det er utrolig viktig Å HA LYST! At du har valgt et yrke som du virkelig brenner for er uten tvil en veldig stor fordel. Du kan ha dårlige karakterer på VGS, men hvis du kommer deg igjennom flyutdanningen din og har alt du trenger, så kan ikke et eneste selskap i verden avslå deg pga entusiasmen din for faget.
Det kan også avgjøre om du får en jobb eller ikke!
Jeg vet lite om jobbsøking enda, men jeg vil jo tro at det er relativt likt andre jobbsøkings-situasjoner.
I slike situasjoner kan fint en person som stiller dårligere ut karaktermessig slå ut en med toppkarakterer, hvis den personen med dårligere karakterer kan forklare sin yrkeskarriere med en stor glede og entusiasme gjennom livet. I mens den andre topp-eleven bare valgte yrket som et av mange. ;)

Lenge sida jeg var innom her nå gitt.. Trodde tråden var så og si dau hehe

Jo, takker for svar og tips alle sammen. Har virkelig bestemt meg for å prøve å ikke skulke mye mer på skolen nå, så får vi bare se åssen det går.. blir antakelig noe sykt tungt for en som ikke kunne vært mer skolelei omtrent, men.. hehe. Jaja...

Takker! :)

Aleks, ta det med ett smil. Hjelper ikke med lekser og sånt, men det viser til lærerene at du har motivasjon (Tror de).
Prøv så godt du kan, og få snittet noe sykt opp :D

PS: Det funker ikke!

Sorry at jeg skriver det, men det er vel en grunn til at man har såpass høye karakterkrav og ellers krav når det kommer til flyverutdanning av varierende typer. Sliter du på yrkesfag kommer du iallefall til å slite når du får mer krevende studier, eller så har du virkelig driti på draget når det kom til utdanningsvalg på vgs.

Jeg har venner som har kommet fra yrkesfag, via ingeniørforkus og inn på siv.ing romfysikk studie, og det er kun de som virkelig hadde gode karakterer og arbeidsrutiner inne som har klart seg til 4 semester. Mitt beste tips er å tenke arbeidsrutiner, for da kommer gjerne karakterene med. Er du "så sløv" at fravær faktisk begynner å bli et problem (for da skal du ha bra mye), må du tenke om du i det hele tatt klarer å motivere deg til noe jobb. Spesielt jobber som er krevende over lengre tid, som flyvelederjobben. Her kommer arbeidsrutiner inn igjen, som er knyttet til entusiasmen noen har vært inne på lenger oppe.

Back