• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva er forskjellen på økonomi og business?

*AC*

ScanFlyer Blue
Hva er forskjellen på økonomi og business?

siden jeg er litt teit når det kommer til enkelte ting mener jeg.
Sånn jmf denne dokø-tråden som er lenger ned her...
Hva ER egentlig forskjell på business og økonomi??
Og HAR de virkelig denne derre gardinen mellom lenger nå? Trudde det hørte til steinaldern jeg.
Så klasseskille TIL DE grader er lov på fly det assa...
Syns det er litt ekkelt jeg skla jeg innrømme.
LEser at noen av dere skriver at en business-billett koster 4-6 ganger mer enn økonomi.
Okei? HVA betaler de for? Sånn i praksis?
For en sånn pris skulle jeg jaggu hatt sjampis og reker og egen flyvertinne sittende på fanget under hele flighten. Ja, egentlig helst piloten selv. Nei,jeg skulle sitti i cockpit. :p
Seriøst?
You guys tell me. :D
 
Re: ok da må jeg spørre...

I lufta er vel ikke akkurat business på småruter rundt om i europa det store, men det er mye av det som skjer på lufthavnen som er mer viktig, etter som jeg har forstått. Når du flyr business, får du f.eks prioritert baggasje(de gangene det funker), tilgang til lounge, prioritert boarding, fasttrack(sikkerhetskontroll der dem har dette).

Samt at Business skal være bedre mat, bedre seter samt at man sitter langt fram i flyet, dvs man kommer tidlig av. Dette er noe, det er nok andre her inne som kan forklare dette mye bedre enn jeg.
 
Re: ok da må jeg spørre...

Det viktigste for mange er fleksibiliteten. Mange som reiser i jobb trenger en billett som lett kan endres. Dette er gjerne de dyreste billettene.

I flybransjen som overalt ellers gjelder '80-20-regelen' - dvs at 20% av passasjerene står for 80% av inntektene og det er viktig for flyselskapene å ta vare på disse.

Forskjellen på produktene 'Business' og 'Økonomi' er dog adskillig større på langruter enn på ruter innen Europa.
 
Re: Hva er forskjellen på økonomi og business?

Hvorfor er det så stor forskjell mellom business class intra-europa og intra-USA? Så langt jeg har forstått har amerikanske selskap egne business-seter i domestic "First", mens europeiske selskap nøyer seg med å blokkere midtsetet der framme. Mer fleksibelt, men umulig like bra vil jeg tro?
 
Re: Hva er forskjellen på økonomi og business?

I riktig gamle dager hadde ogsaa europeiske selskaper dette. Men Business Class som vi kjenner det i Europa slo aldri an hos de amerikanske selskapene. Saa derfor har du fortsatt det gamle foersteklasseproduktet hos de fleste her. De fleste kaller det fortsatt First Class ogsaa fortsatt.
 
Re: Hva er forskjellen på økonomi og business?

Noen da spesielt de som flyr A380 har jeg sett opererer med flere klasser og da havner "Buisness" midt på treet.
First Class er da riktig svindyrt og utenfor min lommebok i alle tilfeller.
Servicen og tjenestene koster, men er enkelt å implentere på en A380 kontra 737 / (Sett inn singeldekk fly her) da man kan skille dem dekkmessig.
 
Re: Hva er forskjellen på økonomi og business?

I riktig gamle dager hadde ogsaa europeiske selskaper dette. Men Business Class som vi kjenner det i Europa slo aldri an hos de amerikanske selskapene. Saa derfor har du fortsatt det gamle foersteklasseproduktet hos de fleste her. De fleste kaller det fortsatt First Class ogsaa fortsatt.

Hmm... skulle gjerne hørt mer om dette. Hvorfor ble dette innført i Europa? Og hvorfor slo det an her men ikke i USA?

Servicen og tjenestene koster, men er enkelt å implentere på en A380 kontra 737 / (Sett inn singeldekk fly her) da man kan skille dem dekkmessig.

Er vel ikke stort vanskeligere å dele det opp på langs. Plassmessig er vel problemet størst på narrow-body, men generelt er det jo mye mindre business-seter og stort sett aldri First på short og medium hau uansett flytype. British Airways opererer Boeing 777 med både 3 og 4 klasser (førstnevnte mangler First).
 
Re: Hva er forskjellen på økonomi og business?

Hmm... skulle gjerne hørt mer om dette. Hvorfor ble dette innført i Europa? Og hvorfor slo det an her men ikke i USA?

Business Class i Europa ble først introdusert av av British Airways og Air France og disse tok ca 10% tillegg over "normal" pris (Full Y), begge tok ut de gamle First Class kabinene og erstattet disse også med faste Business Class kabiner uten fleksibilitet. Dette ble innført fordi en fløy med tomme First Class kabiner, det var dyrt og vanskelig å selge - med unntak av det tyske markedet og tildels det Sveitsiske. Sammen med KLM var SAS tidlig ute med det som ble Business Class modellen i Europa, en fleksibel skillevegg, bedre benplass, Business Class lounger bedre mat med mere og kanskje viktigst - ingen tillegg over Full Y pris, trengte en fleksibiliteten som en full Y pris gav, fikk man en bedre klasse. På tiden det ble innført var dette en meget stor suksess, det var ikke billige billetter - men kontra tidligere First Class var det en stor pris reduksjon og produkter markedet på den tiden ville ha.

Lufthansa og Swissair var de to som holdt tilbake, Swissair fordi First innen Europa var et viktig salgsredskap for First på de interkontinentale rutene (Swissair var kanskje verdensmester i å selge "via Zurich") Lufthansa fordi de hadde et solid First Class marked i Tyskland. For å møte konkurransen oppgraderte både LH og SR sine økonomiklasse produkter med servering nær Business Class (Varm mat på økonomi mellom ZRH og CPH). LH gikk til og med så langt at de brukte Blå Ombordstignings kort for passasjerene som hadde betalt Full Y fra Skandinavia - men disse gav ingen sete preferanse og ombord kunne en ende opp midt inne i gruppe med Grønne Ombordstigingskort(Fargen på Ombordstigningskortene var en viktig del av Markedsføringen, Røde Kort for First Class, Blå for Business Class og Grønne for resten, la oss si det enkelt blå kort hadde en høy synlig plassering i skjortelommen, grønne ble gjemt).

Etterhvert innførte Swissair 3 klasser, de lagde en Business Class i tillegg, før de tok bort First Class. Lufthansa beholdt First Class inntil tidlig på 90 tallet.

Når det gjelder hvorfor noe virket her og ikke i USA så er det mange årsaker, det er vidt forskjellige markeder, det er større avstander i USA, det er akseptert at "ledelsen" i firmaer som ikke er store nok til å ha privatfly kan fly First Class, så mens selskapene i Europa fløy med tomme First Class kabiner, gikk de samme alltid fulle i USA.
 
Back
Top