Hva er en Dash 8-Q100? (Og tildels hvor mye emissions disse har)

Polaris

Free Luigi
Finnes den? Er det en moderne avart av DHC8-100 - eller er det en stygg feilskrivning i en rapport jeg fant på nett?

http://www.google.no/url?sa=t&sourc...Rbo5aOIzqowHFOAsg&sig2=x7BSIbN_3poSlgkJBigUlA

I denne står det;

Aircraft types such as shorts 360 and Bombardier Dash-8 Q100 produce low emissions. However, if the emission levels are expressed as emissions (g) per
passenger kilometre, the emissions (g)/pkm of these aircraft type are increased significantly. This is because they operate on very short sectors (e.g. Shorts 360: 46kms, Bombardier Dash-8 Q100: 195kms) with low load factor (e.g. Shorts 360: 64%, Bombardier Dash-8 Q100: 62%).

Blir litt sånn skeptisk, hvis dette er en vitenskapelig oppgave regner jeg med at de burde klare å skrive flytypen korrekt? Eller?

Noen som kjenner til andre gode kilder for forskjellige emissions-mål av DHC8-100'erne til WF? :)
 
Q står i all enkelhet for Quiet, og hennspeiler på støynivået inne i flyets kabin.

Så vidt jeg vet ble/blir -200, -300, og -400 levert som Q modeller. For -200 og -300 ble vel dette først standard ett stykke ut i produksjonslinja.

Hva emmisions anngår har ikke dette noe med Q å gjøre. Emissions går på motor, og her er det opp til kunden å bestille ønsket spesifikasjon. WF har bla. PW121 på sine -100, mens PW120 vel er "standard" på lille dashen.

Tilbake til Q systemet, eller ANVS (Active Noise and Vibration System) som det heter så fungerer det litt på samme måte som moderne headset med motstøy. En rekke mikrofoner overvåker lyd og vibrasjonsbildet i kabinen, og sender signaler til active tuned vibration attenuators (kan vel sammenliknes med en slags hammer) som lager motstøy og vibrasjoner som skal jevne ut propell støy og vibrasjon.
Hvis installert skal systemet være på under normal operasjon, men det styres, og kan skrues av fra Cabin attendants station.

Min beste forklaring en søndasgkveld fra ett hotelrom i nord
 
Interessant, jeg trodde "noise reduction'en" satt i motorene jeg. Takk for forklaring fra hotellrom i beste kant av Norge :colgate:

Fant ei liste fra IPPC med LTO-emissions fra bl.a DHC8-100'ern, men jeg tror ikke jeg helt skjønte sammenlikningsgrunnlaget. Er det rart det er krig i verden når alle oppgir mål på ting i forskjellige verdisystemer?
 
Last edited:
Neida, vi snakker "gaseous" emissions som CO2, NOx, CH4, H2O(g) og SO2. Lyd skal det jo være.... etter min mening ;)
 
Back
Top