Hva er egentlig en "Flyanalytiker"?

Rland

ScanFlyer Silver
Medlem
Hva skal til for å kalle seg Flyanalytiker?
Jeg blir stadig overasket over en såkalt flyanalytiker som er høyt og lavt og lirer av seg synsinger og selvfølgeligheter.
Min påstand er at det er en god del medlemmer på Flyprat som har mye bedre og vel fundamenterte analyser en den som siteres mest i media.
Er media totalt ukritiske og siterer hva som helst fordi de selv mangler kompetanse?

Re: Flyanalytiker

Jeg blir stadig overasket over en såkalt flyanalytiker som er høyt og lavt og lirer av seg synsinger og selvfølgeligheter.
Min påstand er at det er en god del medlemmer på Flyprat som har mye bedre og vel fundamenterte analyser en den som siteres mest i media.
Er media totalt ukritiske og siterer hva som helst fordi de selv mangler kompetanse?

En mann eller kvinne som har en jobb som består av å analysere flyrelaterte forhold kan kalle seg en flyanalytiker. ^_^ For eksempel en ansatt i et finansielt foretak som dekker flyrelaterte aksjer.

Viktig er ikke, hva du kaller deg selv eller hvilke ferdigheter du mener å ha. Dersom du ønsker å vise dette, så er Instagram ditt medium. 90% av medlemmer der virker å ha en stort problem med selv-tillit og skulle snarest gå til psykolog i behandling.

Det hva teller er hvilke ferdigheter og egenskaper andre ser i deg. Ofte finnes man en betydelig forskjell mellom vurderinger av disse to perspektiver.

Det finnes riktig gode analytikers i verden. Mens de går ikke ut i media, mens jobber i stillhet i store banker, fly- og leasing-selskaper. Folk som kommer med en tall-verk på sine analyser at du kan bare si "WOW", dersom du far lov å se på / lese i dette.

Det hva en visst "analyter" fra Winair fragir fra seg er bare personlige preferanser og følelser, uten at han kommer med solide tall som støtter hans delvis vilde uttalelse. Men, til slutt er det opp til folk selv å vurdere om mannen er troverdig eller bare ut for selv-promotering ...

Rland,
En flyanalytiker ja.
Det har faktisk irritert meg litt hva pressen klarer å få fremstilt som akkurat dette. Så er det også som BU662 sier.
Hva han har fått seg til å si om bl.a. Boeing MAX er jo ganske hårreisende.
Så kan man undersøke hvilken omsetning dette firmaet har, og der ligger svaret.

I disse moderne tider vil jeg heller driste meg til å kalle visse eksperter for "influensere". Jeg har fulgt med på TV2 Nyhetskanalen i noen år nå, og det bruk av analytikere og aksjefondsmeglere som har snakket Norwegian opp, uansett hva er jo ganske merkverdig.
Bare innslaget med Kjos smilende i en MAX simulator insisterende på at "detta flyet er 100% sikkert! HIHI" er jo rett og slett kvalmende.
Så får vi se da, var det verdt det?

:fly

Viktig er ikke, hva du kaller deg selv eller hvilke ferdigheter du mener å ha. Dersom du ønsker å vise dette, så er Instagram ditt medium. 90% av medlemmer der virker å ha en stort problem med selv-tillit og skulle snarest gå til psykolog i behandling.

Det hva teller er hvilke ferdigheter og egenskaper andre ser i deg. Ofte finnes man en betydelig forskjell mellom vurderinger av disse to perspektiver.

Det finnes riktig gode analytikers i verden. Mens de går ikke ut i media, mens jobber i stillhet i store banker, fly- og leasing-selskaper. Folk som kommer med en tall-verk på sine analyser at du kan bare si "WOW", dersom du far lov å se på / lese i dette.

Det hva en visst "analyter" fra Winair fragir fra seg er bare personlige preferanser og følelser, uten at han kommer med solide tall som støtter hans delvis vilde uttalelse. Men, til slutt er det opp til folk selv å vurdere om mannen er troverdig eller bare ut for selv-promotering ...
En viktig substans er det siste du skriver. De går ikke ut i media. Og det er et stort problem for media å få fatt i kompetente folk som vil gi ekspertkunnskap i media. Har det fra kilder i både NRK og Tv2 at folk ikke vill, og det er ikke bare fordi de ikke kan av hensyn til bedriftshemmeligheter. De vill rett og slett ikke. Så det er bare å stille i media om du mener at Winair har så "vilde" uttalelser

Man kan vel bli flyanalytiker av å ha «sluttet» i forskjellige flyselskap også...

E24s favoritt fra WinAir er jo tildels HELT på jordet! Samme med diverse «flyeksperter» fra BI. En tittel som førsteamanuensis i økonomi gjør en tydeligvis til ekspert på det meste...

E24s favoritt fra WinAir er jo tildels HELT på jordet! Samme med diverse «flyeksperter» fra BI. En tittel som førsteamanuensis i økonomi gjør en tydeligvis til ekspert på det meste...

Er det noen som kjenner til hva WinAir lever av, altså hvilke tjenester de selger? Er det flyselskaper som er direkte eller indirekte kunder?

Om det siste er tilfelle må dette informeres om når WinAir siteres slik at leserne får vite at uttalelsen ikke er nøytral.

Selv er jeg overasket over analysen om at det vil bli en avklaring om coronaviruset i april og at sommertrafikken vil gå som normalt.
Håper ingen småsparere har tatt det agnet

Han får vel betalt av nyhetsstedet? Du ser jo folk overalt i tv-studio også som uttaler seg om alt mulig rart. Det er ofte pensjonerte bransjefolk. Tror til og med det finnes agenter for disse, det gjør ihvertfall det utenlands.

Re: Hva er egentlig en "Flyanalytiker"?

Håper det ikke bare er meg som brukte lang tid på å skjønne at det ikke er snakk om samme Winair som flyr Twin Otter i Karibien...

Last edited:
Han får vel betalt av nyhetsstedet? Du ser jo folk overalt i tv-studio også som uttaler seg om alt mulig rart. Det er ofte pensjonerte bransjefolk. Tror til og med det finnes agenter for disse, det gjør ihvertfall det utenlands.

Det tror ikke jeg er tilfellet generelt sett i Norge. De fleste som uttaler seg i media (om luftfart og andre bransjer) gjør nok dette som en del av «markedsføring» eller som en del av samfunnsoppdraget (for de fra akademiske institusjoner).

Back