• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva er det med Magnus Haraldsson (LN-BRO)

SpotOn

ScanFlyer Silver
Tok turen over fjellet fra Oslo til Stavanger i dag med SK's 737-500 LN-BRO (Magnus Haraldsson). Hele veien fra rett bak framre dør og bakover mot framkant av vingen på venstre side så det ut som om det var gjennomført en omfattende reparasjon / "patching" av skroget. Er det noen som vet om denne maskinen har vært utsatt for en spesiell skade i sitt tidligere liv som har medført denne reparasjonen? Ble bare litt nysgjerrig når jeg så dette.

En annen ting i forhold til denne type "fixer": Må det tas noen spesielle forholdsregler i forhold til beregning av drivstoff-forbruk for fly som får denne type reparasjoner gjennomført, dvs. man innkalkulerer et høyere forbruk? Eller er effekten på drag og fuelburn ubetydelig?

Skjønner at det kan være vanskelig å svare på dette uten å ha faktisk sett hva jeg prøver å beskrive, men jeg fikk dessverre ikke tatt bilde i farten.
 
Last edited:
Lap joint og window belt hvis jeg tolker beskrivelsen din rett. Noe flere (alle?) -500 til SAS har fått for å forlenge levetiden, blant annet for å hindre at de blir "cabrioleter" som skjedde men en Aloha-maskin på Hawaii.

Skal ligge endel tråder om temaet her på forumet, men sitter på mobil så får ikke søkt opp
 
Last edited:
Lap joint og window belt hvis jeg tolker beskrivelsen din rett. Noe flere (alle?) -500 til SAS har fått for å forlenge levetiden, blant annet for å hindre at de blir "cabrioleter" som skjedde men en Aloha-maskin på Hawaii.

Skal ligge endel tråder om temaet her på forumet, men sitter på mobil så får ikke søkt opp

Aha... Googlet "lap joint" og fant denne som lignet veldig på det jeg så (selv om bildet som er brukt som illustrasjon så ut som en mye mer omfattende fix enn det som var tilfelle på LN-BRO. Takk for hjelpen!

Edit:
Og her er et bilde til av "fenomenet". Tatt av en person som ikke er helt ukjent her på forumet ser jeg.
 
Last edited:
Dette er en modifikasjon som inntrer på de fleste classics på 50000 flight cycles. Man kan enten gjøre en "patch repair" som vist på det første bildet (Ryanair -200?) eller gjøre en "window belt replacement" som er gjort på de fleste (om ikke alle?) SAS -505'ere. Sistnevnte er dyrere å utføre, men gir et bedre resultat med mindre "parasite drag" og mindre vekttillegg.
Window belt replacement innebærer, som navnet tilsier, utskiftning av hele "vindusbeltet" foran og bak vingen samt en doubler over øvre lap joint på begge sider i nesten hele skrogets lengde. Dette er klart synlig på bildet av BRK.
Forøvrig var undertegnede "check flight engineer" etter de to første slike jobber som ble gjort i SAS (BRK og BRM). Det vakte en smule oppsikt at de ble testflydd slik som bildet av BRK, før de ble flydd til Shannon for lakkering...:8:
 
Back
Top