Hva betyr "tomgang" på en jetmotor?

kristofo

Newcomer
Hva betyr "tomgang" på en jetmotor?

Heisann, et spørsmål fra en ikke-flynerd (status kan diskuteres da jeg poster i dette forumet...).

Leser i disse dager at flymotorene skal gå mest mulig på tomgang under hele innflyvningssesjonen mot Gardermoen. Hva betyr egentlig tomgang for en jetmotor? Jeg regner med at den fremdeles genererer skyvekraft(?).

Setter pris på en folkelig forklaring, men innslag av fag/teknisk prat er velkommen!
 
Re: hva betyr "tomgang"?

Samme som når du starter bilmotoren din og ikke gir gass. Da er den på tomgang. Altså, man har trukket gasshåndtakene i flyet helt tilbake.

Motoren vil hele tiden på idle(tomgang) generere litt skyvekraft.
 
Last edited:
Re: hva betyr "tomgang"?

Oi, takk for raskt svar! Kanskje jeg trenger en mer faglig forklaring likevel for å forstå det...På en bil vil vel tomgang typsik være når den ikke skal produsere noe kraft for bevegelse av bilen, kun til å holde funksjonene i motoren i gang til raskere reaksjon enn å slå av motoren mellom hver gang man trykker inn kløtsjen.. blir det på samme måte med en jetmotor; at den kunne vært slått av og det ville hatt samme effekt på skyvekraft etc?
 
Re: Hva betyr "tomgang" på en jetmotor?

Okei.

På fly har du noe som heter for ground idle og flight idle. I lufta så holder flight idle endel prosent høyere turtall for å være i idle. dvs f.eks 30% av motorturtallet er flightidle, mens på bakken kan det være 20% av turtallet.

Når man har startet opp motorene og man er klare for å taxe til rullebanene, vil du høre at motorturtallet går opp endel slik at man får nok skyvekraft til å faktisk bevege seg. Enkelt fly som f.eks B757 har nok skyvekraft på tomgang på bakken hvis de er lette slik at dem kan taxe på tomgang, da resulterer det ofte i varme bremser før takeoff.

I lufta drar man motorene tilbake til idle slik at man sparer drivstoff, dvs "grønnere innflyvinger". De generer fortsatt skyvekraft, men ikke mye da luften er noe tynnere, det er grunnen til at de må holde et høyere turtall i luften enn på bakken.


Kort forklart, man bruker IDLE under descent slik at man sparer inn drivstoff med at man prøver få en nokså rett nedstigning uten noen steder man trenger flate ut, da må man opp i turtall igjen.
 
Re: Hva betyr "tomgang" på en jetmotor?

Konseptet er jo like for alle typer motorer. Når man starter opp en motor vil den kun generere nok kraft til at den holder seg statisk. Ellers måtte man jo ha holdt bremsene inne hver gang man startet opp. ;)
 
Re: Hva betyr "tomgang" på en jetmotor?

Også en bilmotor vil jo utføre arbeid og kunne føre bilen framover/bakover med motoren på "tomgang". Dette merkes spesielt på motorer med stort dreiemoment på lavt turtall (typisk dieselmotorer - mens små bensinmotorer har en tendens til å "kveles" om de skal dra last ved tomgang). Så arbeidet som genereres ved tomgang er ikke neglisjerbart - hvilket er grunnen til at man ikke starter en bilmotor uten at clutchpedalen er i bunn eller giret i fri (eller "P" om man har automatgir).
 
Re: Hva betyr "tomgang" på en jetmotor?

Nå må gjerne andre arrestere meg, men min hukommelse tilsier at F-100 motoren i F-16 har en idle speed på rundt 70% (av maks RPM) :)
 
Back
Top