• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hughes Flying Boat

• Thread starter Thread starter TG
  • Start date Start date

TG

ScanFlyer Blue
Hei.
Fikk endelig registrert meg på ny nå:) Kanskje på tide.
Vel....

Kom over denne her i sammenheng med en omtale av filmen The Aviator.

http://www.sprucegoose.org/aircraft_artifacts/exhibits.html

Noen som har vært og sett på den?

Vet dere hvorfor den aldri er prøvt fløyet med mer en den ene gangen?

...ja jeg har vaert aa sett paa den baade mens den laa i Long Beach, og etter at den flyttet til Oregon....det er et flott museum, men det ligger noksaa oede til.....men etter at de fikk SR-71 saa var det vaert turen nede i gata her.....

Det er foroevrig det samme Evergreen som staar bak 747 Brannslukningsflyet, de operer ogsaa Evergreen Airlines (som har svaert naere kontakter med CIA)....Evergreen Airlines er ogsaa aarsaken til at Eva Air i fra Taiwan ikke heter Evergreen som moderselskapet Evergreen Shipping......

Spruce Goose var vel alltfor tung...den lettet....men klarte ikke aa vinne hoeyde...saa det var vel aarskaen til at det ble med ene test flighten.....

Nei,det var ikke problemer med vekten som satte en "makshøyde".Hele kontrakten med Hughes hadde blitt kansellert av U.S.Navy da krigen sluttet.Det hadde vært endel gnisning mellom oppdragsgiver og konstruktør og hele prosjektet dro langt ut på tid.

Bare av ren stahet fullførte Hughes prototypen og under en pressevisning med journalister ombord løftet han maskinen av vannet under en "high-speed" taxi-run.Det hadde nemlig oppstått rykter om at flyet ikke kunne fly.På en sort-hvit filmsnutt tatt like etter landingen,snur Howard seg til journalistene og sier: "I told you it would fly!".Flyet var hverken sertifisert eller forsikret for flygning,derfor bare denne ene,ikke planlgte,lufteturen.

Noen av oss har sikkert sett filmen "Rocketeer",jeg har den på video,som handler om et flymiljø på slutten av 30-tallet.Mye fantasi basert på litt virkelighet,men ikke minst en artig film med mye flygning.I filmen er det en sekvens i en hangar.Heltene (2 stk) samt en person som uten tvil ser ut som H.H. kommer i skade for å slenge ut en modell av noe som utvilsomt er en skalamodell av Herkules.Modellen seiler flott av sted og H.H-klonen snur seg til de to andre og sier: "I knew it would fly!":thumbup

EDIT: Jeg glemte å nevne at i november 1980 fikk noen av oss lov til å ta på og titte inn i flyet da det lå i friluft på Long Beach.Hangarskuret rundt hadde blitt revet kort tid i forveien,vi var gjester av Cammacorp som eide flyet.De igjen var sponsorer av restaureringen av Northrop N3PB'en som ble overrakt til Luftforsvaret ved en tilstelning på Hawthorne.Derfor tilstedeværelsen i LAX.

....det laa vel noksaa aapenlyst i kortene at det var H2 i "The Rocketeer"....mener aa huske at H2 var med i ganske mange scener....

jeg bare MÅ få barnevakt så konemor kan ta meg med å se The Aviator....

Takk for svar:)

Jeg har ikke sett Aviator selv, men må få gjort det....blir som regel bare med planene når det kommer nye kinofilmer, men denne må jeg ha med meg...:)

Originally posted by Isbamse
Bra film både flymessig og filmmessig!

Og så et spørsmål ang. en tredje ting, fra en som heller ikke har sett filmen; hvordan var det med lydsporet? Mye bra musikk, eller?? (Forutsetter jo at man får swing-fot av '30- og '40-talls musikk...) :)

Jeg liker storbandjazz, fly og art deco, så denne filmen har jeg visse forhåpninger til:D

Originally posted by CK
jeg bare MÅ få barnevakt så konemor kan ta meg med å se The Aviator....

"Noen" kan også skaffe på DVD til sånne som sliter med å komme seg ut... :)

Originally posted by LN-SSL
Originally posted by Isbamse
Bra film både flymessig og filmmessig!

Og så et spørsmål ang. en tredje ting, fra en som heller ikke har sett filmen; hvordan var det med lydsporet? Mye bra musikk, eller?? (Forutsetter jo at man får swing-fot av '30- og '40-talls musikk...) :)

Jeg liker storbandjazz, fly og art deco, så denne filmen har jeg visse forhåpninger til:D

En del scener fra jazzklubber/nattklubber med riktig musikk, ja. Men ellers var det typisk amerikans filmmusikk, dog ikke plagsomt påtrengende.

Den som vill kan hämta the aviator i DVD-format med bittorrent på www.thepiratebay.org...
Kvaliteten är helt OK (har jag hört):D

Back