"Høyt spill" - Boken om Norwegian

Herlov

ScanFlyer Gold
"Høyt spill" - Boken om Norwegian

I følge Finansavisen/Hegnar Online vurderte Kjos å selge Norwegian dersom pilotene gikk til streik som følge av konflikten tidligere i år og selskapet mistet styringsretten. Easyjet, Lufthansa og Ryanair banket på døren ..

En fortvilet Bjørn Kjos var få dager unna å selge livsverket til utenlandske lavprisselskaper. Her er beilerne.

I dag kommer den uautoriserte dokumentaren «Høyt spill» i bokhandelen. Boken, som er skrevet av Finansavisen-journalist Jacob Trumpy, tar for seg Norwegians ferd mot himmelen med Bjørn Kjos bak spakene.

Ifølge Finansavisen var Kjos på et tidspunkt så fortvilet at han kun var dager unna å selge livsverket til utenlandske lavprisselskaper. Norwegian-sjefen fryktet nemlig han kunne miste kontrollen i selskapet.

– En ting var krystallklart for meg under hele denne prosessen. Vi ville aldri ha gitt slipp på styringsretten i selskapet. Den skal tilhøre ledelsen. Hadde det blitt streik og selskapet hadde mistet styringsretten, da hadde jeg ikke trodd på selskapet lenger. Da hadde jeg solgt, sier Kjos i boken.

Ifølge Finansavisen var det Ryanair, Easyjet og Lufthansa som sto frem som mulige beilere.

Kilde - http://www.hegnar.no/bors/article701517.ece

Forutsatt at dette stemmer, må det jo være en katastrofe for SAS at Lufthansa i det hele tatt vurderer å kjøpe Norwegian. Ville SAS da eventuelt blitt "presset" ut av Star Alliance?

I tillegg synes jeg det er rart at ikke Air Berlin ville vært interessert. Norwegian må jo passe de som hånd i hanske.
 
Last edited:
Re: Easyjet, Lufthansa og Ryanair interessert i å kjøpe Norwegian

Nå er det vel en viss forskjell på å vurdere å kjøpe, og det at man vurderte selge til. Er jo ikke sikkert noen av "kjøperne" var interessert i det hele tatt. Så tror ikke man skal legge så mye i det ;)

Selv om større overraskelser har skjedd, så stiller jeg meg tvilende på at LH skulle vært interessert i (nok) et lavprisselskap

Og selv om jeg er enig med Kjos at det er ledelsen og eierene som skal ha styringsretten i et selskap, så fremstår han her som noe sutrete og minner vel litt om historiene om han fra Lufttransport.....
 
Re: Easyjet, Lufthansa og Ryanair interessert i å kjøpe Norwegian

Nå er det vel en viss forskjell på å vurdere å kjøpe, og det at man vurderte selge til. Er jo ikke sikkert noen av "kjøperne" var interessert i det hele tatt. Så tror ikke man skal legge så mye i det ;)

Selv om større overraskelser har skjedd, så stiller jeg meg tvilende på at LH skulle vært interessert i (nok) et lavprisselskap

Og selv om jeg er enig med Kjos at det er ledelsen og eierene som skal ha styringsretten i et selskap, så fremstår han her som noe sutrete og minner vel litt om historiene om han fra Lufttransport.....

Slik Finanavisen formulerer seg, må man nesten tolke at disse interessentene "meldte seg" for Norwegian, men mulig saken bærer noe preg av sensasjonsjournalistikk, slik at det egentlig var mer ønsketenkning. ;)
 
Re: Easyjet, Lufthansa og Ryanair interessert i å kjøpe Norwegian

Kansje Kjos har fått kalde føtter etter de store flykjøpene i det siste? Norwegian er kansje ikke det beste kjøpet akkurat nå, med den store gjelden?
 
Re: Easyjet, Lufthansa og Ryanair interessert i å kjøpe Norwegian

Kansje Kjos har fått kalde føtter etter de store flykjøpene i det siste? Norwegian er kansje ikke det beste kjøpet akkurat nå, med den store gjelden?

Er det noen flyselskap som er gode kjøp? :)
 
Re: Easyjet, Lufthansa og Ryanair interessert i å kjøpe Norwegian?

Det var vel bare en vurdering av hvem som hadde økonomiske muskler og har vist interesse for markedet :)

Akkurat som de konkurrerte med at FlyBe er for små og BA/IBERIA interesserer seg for andre markeder.
 
Re: Easyjet, Lufthansa og Ryanair interessert i å kjøpe Norwegian?

Kan det da bety at Kjos ga pilotene ett ultimatum....?

W
 
Re: Easyjet, Lufthansa og Ryanair interessert i å kjøpe Norwegian?

Kan det da bety at Kjos ga pilotene ett ultimatum....?

W

Siden de gikk inn i konflikten med krav om at fast ansettelse skulle være ultimatum, for så å signere på at selskapet kan bruke kontrakter opp til 3 år. I tillegg putter DY nå kontraktspiloter opp med fast ansatte på den norske produksjonen, noe jeg mener ikke skulle forekomme??. Lite som er på stell nå virker det som. Jeg syns det høres veldig sansynlig ut at det må ha vært et ultimatum på bordet. Jeg har iallefall hørt rykter om dette, men ikke bekreftet. Hvorfor signere en avtale på akkord med grunnkravet? Kjos kan da umulig mene at pilotene styrer DY hvis de vant igjennom på at selskapet skal ansette folk som skal jobbe der 3 år minimum (ref. nye avtalen med bonding) på fast kontrakt?
 
Re: Easyjet, Lufthansa og Ryanair interessert i å kjøpe Norwegian?

Nå er dette basert på en bok jeg ikke har lest samt artikler i våre mer tabloide aviser, men hvis dette faktisk stemmer vil jeg påstå at Kjos viser en ganske standard Grunder-problemstilling. Det øyeblikket følelser overgår fornuften begynner det å bli skadelig for bedriften, og jeg vet ikke om jeg ville hatt en CEO som kaster på møbler og truer med å fratre jobben hvis de ansatte gjennomfører en helt lovlig streik...

Han er en genial grunder og leder, men det kan ikke være positivt for DY med en leder som opptrer på denne måten.

- Hadde det blitt streik og selskapet hadde mistet styringsretten, da hadde jeg ikke trodd på selskapet lenger. Da hadde jeg solgt, sier Kjos.

Ifølge Finansavisen sendte Kjos et brev i april 2011 der han sier at han ble såret av beskyldningene som kom fra de ansatte og at «kanskje tiden er inne for å si at nok er nok Bjørn».

I boken beskrives blant annet et avgjørende møte mellom Kjos, finansdirektør Frode Foss, styreleder Bjørn H. Kise, leder i pilotforeningen Halvor Vatnar og pilot Alexander Tinholt, der Kjos skal ha kastet en stol i ren frustrasjon over motstanden.
 
Re: Easyjet, Lufthansa og Ryanair interessert i å kjøpe Norwegian?

Det er kommet mer informasjon fra boken, som nå er i salg. (Den ligger også i iBooks som ebok - har akkurat laste den ned selv)

Det har blåst opp full storm mellom Norwegian og forfatteren av en ny bok etter påstand om at flyselskapet rappet flymanualer fra Braathens.
VG Nett følger

Reiseliv
Luftfart

Tidligere Braathens-piloter skal ifølge boken ha tatt med seg flymanualene da de gikk over til konkurrenten Norwegian.

- Reinspikka løgn! hevder tidligere flygesjef i Norwegian, Roy Westby.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10052328
 
Re: Easyjet, Lufthansa og Ryanair interessert i å kjøpe Norwegian

Kansje Kjos har fått kalde føtter etter de store flykjøpene i det siste? Norwegian er kansje ikke det beste kjøpet akkurat nå, med den store gjelden?

Man kan se Kjos uttalande som att han letar exitmöjligheter. Antingen för att casha in en stor vinst eller för att Norwegian är ett korthus.
 
Re: Easyjet, Lufthansa og Ryanair interessert i å kjøpe Norwegian?

Denne boken frister ikke så veldig. Jeg tar med en stooor klype salt det Kjos sier om at han vurderte selge seg ut. Jeg tror ikke på det. Synes ikke Kjos skal slå inn på denne litt selvmedlidende veien. Ting har gått ham i mot men han har også fått solid drahjelp.

Dersom avtalen med pilotene var forskjellen på braksuksess og konkurs for DY, må jeg si veien er kort.
 
Re: Easyjet, Lufthansa og Ryanair interessert i å kjøpe Norwegian?

De var vel ikke mange timene unna konkurs på ett tidspunkt i begynnelsen .. det burde være noen gode historier her.
 
Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Tidligere Braathens-piloter skal ifølge boken ha tatt med seg flymanualene da de gikk over til konkurrenten Norwegian.

- Reinspikka løgn! hevder tidligere flygesjef i Norwegian, Roy Westby.

Det er ikke løgn. Det tok flere år før Braathens-navnet var luket ut fra all tekst i manualene.
 
Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Boken er i høyeste grad uautorisert og er basert på mange rare spekulasjoner og rykter.
Har selv bladd gjennom boken og konstaterer at den minner mer om en roman.

Men fantasi skal han ha for.
 
Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Jacob Trumpy er vel en av de utenfor DYs barrikaderte dører som kjenner selskapet best, og han har god kilder - både i SK og DY. Jeg fant ikke boken på Narvesen i dag morges, men skal ut en tur i løpet av dagen og se om jeg kan finne den på papir - siden den ikke finnes på Kindle...
 
Jacob Trumpy er vel en av de utenfor DYs barrikaderte dører som kjenner selskapet best, og han har god kilder - både i SK og DY. Jeg fant ikke boken på Narvesen i dag morges, men skal ut en tur i løpet av dagen og se om jeg kan finne den på papir - siden den ikke finnes på Kindle...


OT:
Freewaren Calibre kan vel konvertere fra epub-format til .mobi så den kan læses på Kindle
 
Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Om man bestrider at BU-merket stod i manualene burde man kanskje ha lest dem bedre :D

Både cockpit og kabin har bekreftet bruken av BU- materiell i sin tid.
 
Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Om man bestrider at BU-merket stod i manualene burde man kanskje ha lest dem bedre :D

Både cockpit og kabin har bekreftet bruken av BU- materiell i sin tid.

Dette var vel til og med sas sin eiendom på denne tiden? Men jurister har jo alltid hatt frekkhetens nådegave...
 
Back
Top