Hong Kong-Taipei i Economy med EVA Air

jcnorway

Moderator
Medlem
Her kommer en liten oppsummering av en flight jeg og min kone hadde på vår bryllupsreise i november. Turen gikk til Asia hvor man var innom Hong Kong, Taiwan og Indonesia.

Denne TR'en vil ta for seg flight BR852 mellom Hong Kong og Taipei, Taiwan, med EVA Air. Finnes lite eller ingenting om dette selskapet fra tidligere, så jeg tenkte å gjøre noe med det. I tillegg kommer noen bilder fra oppholdet i Taiwan for de som er nysgjerrig på dette stedet.

EVA Air ble grunnlagt i mars 1989. Grunnlegger og styreformann i Evergreen Marine Corporation, Dr. Chang Yung-Fa, la inn en ordre på 26 fly fra Boeing og McDonnell Douglas noen måneder senere til en verdi av 3,6 mrd USD. Den 1. juli 1991 tok det første flyet av for selskapet. I dag flyr EVA Air til i overkant av 40 destinasjoner fordelt på Asia, Australia, Europa og Nord-Amerika.

Ruten mellom Hong Kong og Taipei kalles ofte som "The Golden Route". Tall (funnet hos Wikipedia) pr juli 2010 viser at det flys 560 flighter pr uke mellom disse to destinasjonene. Flightene opereres av Cathay Pacific, Dragonair, China Airlines og EVA Air. Nesten 681 000 seter pr mnd er resultatet av slik heavy trafikk.

Vi ankom Hong Kong International Airport (HKIA) et par timer før oppsatt avgangstid for BR852. EVA Air flyr fra terminal 1.
P1000551.jpg


Avgangstid var 11:20 og vi fikk raskt sjekket inn bagasjen.
P1000559.jpg


HKIA er en av mine flyplassfavoritter. Stort, luftig, lyst og masse å ta seg til mens man venter på flyet uten at man får noen kjøpesenterfølelse. Noen flymodeller solgte de også på stedet.
P1000556.jpg



Dagens flight var operert av en Boeing 747-400 Combi med plass til 276 pax, fordelt på 2 klasser, Economy og Biz. Opprinnelig var denne avgangen oppsatt med en A332 og vi hadde valgt setene 23AC. Det viste seg at man byttet materiell og på en 747-400 Combi så var sete 23AC nesten i snuten på 747'ern i Evergreen Deluxe som nok kan sammenlignes med en type Premium Economy. Biz var plassert i 2.etg på 747'ern. Pitch var 38" og maskinen var helt full. Ingen problemer med å fylle opp slike maskiner når pax-grunnlaget er såpass godt.

Boarding var gjort unna raskt og effektivt ved hjelp av setenummer.

P1000561.jpg


Noen bilder fra snuten.
P1000562.jpg


P1000566.jpg


KnyttneveRtest bestått.
P1000565.jpg


Grei plass til å være økonomi.

Pushet på rutetid og etter en rask taxing litt rundt omkring så kom man seg avgårde.

Noen bilder tatt gjennom et flyvindu på vei mot runway.

P1000574.jpg


P1000575.jpg


Estimert flytid var ca 1 time og 20 minutter denne dagen.

Rett etter at setebeltetlyset var slukket så startet dagens inflight service. Alle mann fikk servert et varmt måltid bestående av grønnsaker, ris og kylling. Maten smakte overraskende bra. Jeg visste at det var servering også i økonomi, men når man kommer fra Europa så er man jo nå vant til at gratis servering betyr en liten pose med snacks og litt drikke. Men her var det altså varmrett til alle, samt et par runder med kaffe, te og mineralvann.

Ris og kylling
P1000577.jpg



Etter at man hadde gjort seg ferdig med måltidet så var det å bla litt i EVA Air sitt inflight magazine "Verve" før man kort tid etter startet nedstigningen mot Taipei. Landet i Taiwan Taoyuan International Airport på rute.

Inflight magazine "Verve"
P1000578.jpg



Noen bilder tatt ved landing og taxing til gate.

P1000580.jpg


P1000582.jpg


Og her følger noen bilder fra ankomsthallen på TPE.

P1000588.jpg


P1000594.jpg


P1000590.jpg


P1000591.jpg



Konklusjon: Billett t/r mellom Hong Kong og Taipei kostet oss ca 1000 NOK pr pers. Returen gikk med en 777ER. Så for 1000 NOK så fikk man testet både 747 og 777ER. EVA Air leverte varene. Godt å se at noen fortsatt kan klare å servere gratis varmmat selv på en kort flight i økonomi ;)

Straks følger noen bilder og inntrykk fra Taiwan.
 
Tack för rapporten. Det verkade som att det var bra nivå på servicen. Hur stod sig EVA Air i förhållande till de andra bolagen ni flög under turen?
 
Nedenfor følger noen bilder fra i hovedsak Taichung som er den 3. største byen i Taiwan med ca 1 mill. innbyggere.

Jeg har familie herfra så derfor var det her vi var det meste av tiden i Taiwan. Taichung ligger 2 timer med buss fra TPE.

I Taichung så var det shopping og et familieselskap som stod på planen. Hvis man tar for seg shoppingen først, så er mange kjøpesentre i Taiwan fått inspirasjon fra Japan. Er ofte japanere som driver kjøpesentrene i Taiwan. Vi besøkte bl.a. et som het Sogo. Sogo finner man også bl.a. i Taipei.

Sogo fra utsiden. Det var en del etasjer å tråle seg gjennom...

P1000671.jpg


Alle heisene i kjøpesenteret er bemannet med noen som i mine øyne sikkert kunne jobbet som Cabin Crew. De spurte hvilken etasje man skulle til, også var det annonsering før hvert stopp med ønske om en fortsatt fin dag :colgate:

P1000622.jpg


P1000620.jpg


Ellers var det kveldsmarkedene som gjorde mest inntrykk. Masse folk, mange nye smaker og masse liv, midt i uka.

P1000645.jpg

P1000652.jpg

P1000655.jpg


Selskapslokalet i Taichung som man bestilte 2 dager før selve selskapet skulle holdes. Flotte lokaler, god mat og god service. Og det beste av alt var at en 10-retters kostet 2000 kr.... PR BORD :colgate: 1 bord = 10 personer. Dermed var det ikke noe økonomisk problem at man hadde stor familie ;)

P1000678.jpg


P1000682.jpg


P1000672.jpg


Etter noen dager i Taichung så satte man kursen mot Taipei. Mer om det i neste post.
 
Etter noen dager i Taichung så satte man kursen mot Taipei. I stedet for å ta bussen tilbake (2 timers tur), så ville vi teste ut lyntoget som er bygget mellom de største byene i Taiwan. Taiwan High Speed Rail er en variant av japanske Shinkansen og har en toppfart på 300 km/t. Turen fra Taichung til Taipei tok derfor kun drøyt 50 minutter.

Tok bussen til togstasjonen. Hadde kjøpt Business-billetter, man er jo tross alt på bryllupsreise :lol:

P1000749.jpg


P1000755.jpg


P1000756.jpg


Vi hadde litt ekstra tid så det ble en tur på Starbucks for en Frappucino og en rask tur på do. Artig skilting på toalettet :p

P1000764.jpg


Fant riktig plattform og toget kom inn på stasjonen i rute. Forsinkelser er visst ikke noe alternativ når det kommer til skinnegående transport. Hørte dere det, NSB??

P1000766.jpg


P1000767.jpg


Litt bilder fra innsiden.

P1000768.jpg


P1000770.jpg


P1000771.jpg


Litt snacks og drikke fikk man også servert siden man satt i Business class.

P1000772.jpg


Og i deres kundemagasin så var det faktisk en artikkel om Norge :colgate:

P1000773.jpg


Ankomst Taipei i rute (selvfølgelig) og vi var klare for å se oss litt rundt her før man skulle videre.

Ny TR kommer i løpet av kvelden. Da er det Cathay Pacific i Biz fra Taipei til Bali via Hong Kong som skal testes ;)
 
Last edited:
Flott lesning hittil. Ser frem til fortsettelsen. Håper på litt Bali info og bilder da jeg skal dit i februar på en tur som egentlig var til Phuket. Men takket være billige air Asia billetter blir til Phuket-Bali-Phuket
 
Noen få bilder fra oppholdet i Taipei.

Fra skyskraperen "Taipei 101"
P1000788.jpg


P1000790.jpg


Skyet dag, så det var ikke spesielt god sikt oppe i høyden
P1000791.jpg


P1000795.jpg

P1000797.jpg


By night sett fra et pariserhjul på et kjøpesenter
P1000842.jpg


P1000844.jpg


National Chiang Kai-shek Memorial Park (tidligere president i Taiwan)
P1000803.jpg


P1000807.jpg


P1000808.jpg


P1000816.jpg


P1000817.jpg


Hagen til den tidligere presidenten
P1000820.jpg


P1000824.jpg


Håper denne lille rapporten falt i smak og at dere har fått i alle fall et lite inntrykk av denne øya utenfor Kina som nok er mest kjent for å produsere varer for resten av verden. Merket "Made in Taiwan" finnes nok på en del varer rundt omkring i de tusen hjem;)
 
Flott rapport! Jeg tok samme tur i januar, men var uheldig med materiellet. Opprinnelig var det satt opp 777-300, men i siste liten ble denne byttet med en 321. Ellers synes jeg EVA leverte helt greit, men langt ifra noe særlig bra.

Taiwan er ganske spennende, men jeg er enig i at det mest spennende skjer om kvelden. Besøkte også en del nattmarkeder, og synes det ga den beste smaken av Taiwan. Lyntogene er jo også fantastiske, og frekvensen imponerende. Prisen er det heller ikke mye å si på.

Hyggelig å lese om andre som har vært ute på denne øya også :-)
 
Takk for super tripreport, var der selv i august 2013. It is a better kind of China som man sier, fastlandet trives jeg noe mindre på. Virker som folket på Taiwan er mer veloppdragne og spytter mindre på gata. Nå er uansett mange direkteflygninger mellom Mainland China og Taiwan. Det morsomme er jo at Norge er mer harde mot Taiwan enn det kommunistene i Kina er. Tror det står noe om det i UDIs skjemaer, Taiwan, Province of China mener jeg det står. Selv Kina selv omtaler ikke Taiwan for det...
 
Back
Top