Her kommer en liten oppsummering av en flight jeg og min kone hadde på vår bryllupsreise i november. Turen gikk til Asia hvor man var innom Hong Kong, Taiwan og Indonesia.
Denne TR'en vil ta for seg flight BR852 mellom Hong Kong og Taipei, Taiwan, med EVA Air. Finnes lite eller ingenting om dette selskapet fra tidligere, så jeg tenkte å gjøre noe med det. I tillegg kommer noen bilder fra oppholdet i Taiwan for de som er nysgjerrig på dette stedet.
EVA Air ble grunnlagt i mars 1989. Grunnlegger og styreformann i Evergreen Marine Corporation, Dr. Chang Yung-Fa, la inn en ordre på 26 fly fra Boeing og McDonnell Douglas noen måneder senere til en verdi av 3,6 mrd USD. Den 1. juli 1991 tok det første flyet av for selskapet. I dag flyr EVA Air til i overkant av 40 destinasjoner fordelt på Asia, Australia, Europa og Nord-Amerika.
Ruten mellom Hong Kong og Taipei kalles ofte som "The Golden Route". Tall (funnet hos Wikipedia) pr juli 2010 viser at det flys 560 flighter pr uke mellom disse to destinasjonene. Flightene opereres av Cathay Pacific, Dragonair, China Airlines og EVA Air. Nesten 681 000 seter pr mnd er resultatet av slik heavy trafikk.
Vi ankom Hong Kong International Airport (HKIA) et par timer før oppsatt avgangstid for BR852. EVA Air flyr fra terminal 1.
Avgangstid var 11:20 og vi fikk raskt sjekket inn bagasjen.
HKIA er en av mine flyplassfavoritter. Stort, luftig, lyst og masse å ta seg til mens man venter på flyet uten at man får noen kjøpesenterfølelse. Noen flymodeller solgte de også på stedet.
Dagens flight var operert av en Boeing 747-400 Combi med plass til 276 pax, fordelt på 2 klasser, Economy og Biz. Opprinnelig var denne avgangen oppsatt med en A332 og vi hadde valgt setene 23AC. Det viste seg at man byttet materiell og på en 747-400 Combi så var sete 23AC nesten i snuten på 747'ern i Evergreen Deluxe som nok kan sammenlignes med en type Premium Economy. Biz var plassert i 2.etg på 747'ern. Pitch var 38" og maskinen var helt full. Ingen problemer med å fylle opp slike maskiner når pax-grunnlaget er såpass godt.
Boarding var gjort unna raskt og effektivt ved hjelp av setenummer.
Noen bilder fra snuten.
KnyttneveRtest bestått.
Grei plass til å være økonomi.
Pushet på rutetid og etter en rask taxing litt rundt omkring så kom man seg avgårde.
Noen bilder tatt gjennom et flyvindu på vei mot runway.
Estimert flytid var ca 1 time og 20 minutter denne dagen.
Rett etter at setebeltetlyset var slukket så startet dagens inflight service. Alle mann fikk servert et varmt måltid bestående av grønnsaker, ris og kylling. Maten smakte overraskende bra. Jeg visste at det var servering også i økonomi, men når man kommer fra Europa så er man jo nå vant til at gratis servering betyr en liten pose med snacks og litt drikke. Men her var det altså varmrett til alle, samt et par runder med kaffe, te og mineralvann.
Ris og kylling
Etter at man hadde gjort seg ferdig med måltidet så var det å bla litt i EVA Air sitt inflight magazine "Verve" før man kort tid etter startet nedstigningen mot Taipei. Landet i Taiwan Taoyuan International Airport på rute.
Inflight magazine "Verve"
Noen bilder tatt ved landing og taxing til gate.
Og her følger noen bilder fra ankomsthallen på TPE.
Konklusjon: Billett t/r mellom Hong Kong og Taipei kostet oss ca 1000 NOK pr pers. Returen gikk med en 777ER. Så for 1000 NOK så fikk man testet både 747 og 777ER. EVA Air leverte varene. Godt å se at noen fortsatt kan klare å servere gratis varmmat selv på en kort flight i økonomi
Straks følger noen bilder og inntrykk fra Taiwan.
Denne TR'en vil ta for seg flight BR852 mellom Hong Kong og Taipei, Taiwan, med EVA Air. Finnes lite eller ingenting om dette selskapet fra tidligere, så jeg tenkte å gjøre noe med det. I tillegg kommer noen bilder fra oppholdet i Taiwan for de som er nysgjerrig på dette stedet.
EVA Air ble grunnlagt i mars 1989. Grunnlegger og styreformann i Evergreen Marine Corporation, Dr. Chang Yung-Fa, la inn en ordre på 26 fly fra Boeing og McDonnell Douglas noen måneder senere til en verdi av 3,6 mrd USD. Den 1. juli 1991 tok det første flyet av for selskapet. I dag flyr EVA Air til i overkant av 40 destinasjoner fordelt på Asia, Australia, Europa og Nord-Amerika.
Ruten mellom Hong Kong og Taipei kalles ofte som "The Golden Route". Tall (funnet hos Wikipedia) pr juli 2010 viser at det flys 560 flighter pr uke mellom disse to destinasjonene. Flightene opereres av Cathay Pacific, Dragonair, China Airlines og EVA Air. Nesten 681 000 seter pr mnd er resultatet av slik heavy trafikk.
Vi ankom Hong Kong International Airport (HKIA) et par timer før oppsatt avgangstid for BR852. EVA Air flyr fra terminal 1.

Avgangstid var 11:20 og vi fikk raskt sjekket inn bagasjen.

HKIA er en av mine flyplassfavoritter. Stort, luftig, lyst og masse å ta seg til mens man venter på flyet uten at man får noen kjøpesenterfølelse. Noen flymodeller solgte de også på stedet.

Dagens flight var operert av en Boeing 747-400 Combi med plass til 276 pax, fordelt på 2 klasser, Economy og Biz. Opprinnelig var denne avgangen oppsatt med en A332 og vi hadde valgt setene 23AC. Det viste seg at man byttet materiell og på en 747-400 Combi så var sete 23AC nesten i snuten på 747'ern i Evergreen Deluxe som nok kan sammenlignes med en type Premium Economy. Biz var plassert i 2.etg på 747'ern. Pitch var 38" og maskinen var helt full. Ingen problemer med å fylle opp slike maskiner når pax-grunnlaget er såpass godt.
Boarding var gjort unna raskt og effektivt ved hjelp av setenummer.

Noen bilder fra snuten.


KnyttneveRtest bestått.

Grei plass til å være økonomi.
Pushet på rutetid og etter en rask taxing litt rundt omkring så kom man seg avgårde.
Noen bilder tatt gjennom et flyvindu på vei mot runway.


Estimert flytid var ca 1 time og 20 minutter denne dagen.
Rett etter at setebeltetlyset var slukket så startet dagens inflight service. Alle mann fikk servert et varmt måltid bestående av grønnsaker, ris og kylling. Maten smakte overraskende bra. Jeg visste at det var servering også i økonomi, men når man kommer fra Europa så er man jo nå vant til at gratis servering betyr en liten pose med snacks og litt drikke. Men her var det altså varmrett til alle, samt et par runder med kaffe, te og mineralvann.
Ris og kylling

Etter at man hadde gjort seg ferdig med måltidet så var det å bla litt i EVA Air sitt inflight magazine "Verve" før man kort tid etter startet nedstigningen mot Taipei. Landet i Taiwan Taoyuan International Airport på rute.
Inflight magazine "Verve"

Noen bilder tatt ved landing og taxing til gate.


Og her følger noen bilder fra ankomsthallen på TPE.




Konklusjon: Billett t/r mellom Hong Kong og Taipei kostet oss ca 1000 NOK pr pers. Returen gikk med en 777ER. Så for 1000 NOK så fikk man testet både 747 og 777ER. EVA Air leverte varene. Godt å se at noen fortsatt kan klare å servere gratis varmmat selv på en kort flight i økonomi

Straks følger noen bilder og inntrykk fra Taiwan.