Holding & Powering takeoff med Icelandair

EspenRR

ScanFlyer Blue
Heisann hoppsann! :)

God mandag til alle kjære flyentusiaster. For en måneds tid siden tok jeg turen med FI318 fra KEF til OSL. Der opplevde jeg for første gang en noe uvanlig lang powering og holding under takeoff fra KEF. Laget i forbindelse med flyturen en video. Konstruktiv kritikk mottas med stor takk! :D

https://www.youtube.com/watch?v=sO2DmrwPAt0
 
Hei, det virker som om de økte på til mere kraft i det de begynte å rulle. Vanskelig å si noe sikkert, det kan ha vært en kombinasjon av trafikk foran dere eller en landing som tok litt tid på banen, at de ville ha et visst turtall for å få bleedair til anti-icing opp og gå før take-off, eller ta en siste sjekk på noe. Et utall variasjoner og muligheter som forklaring, men jeg synes heller ikke dere sto så fryktelig lenge på banen før det begynte å rulle.
 
Har opplevd det samme med FI, ifm avgang fra OSL. Vet at noen selskaper har dette som prosedyre, både etter lengre stopp og etter de-icing.

Espen
 
Stemmer at det er for ice shedding ja. Om engine anti-ice behøves og tempen er under 3 grader, kjøres motorene opp på minst 60% N1 i 10 sekunder før take off :)
 
Stemmer at det er for ice shedding ja. Om engine anti-ice behøves og tempen er under 3 grader, kjøres motorene opp på minst 60% N1 i 10 sekunder før take off :)

Høres riktig ut.
Synd at pax tar video, bekymrer seg og legger ut på fjøsboka for det er så mye folk ikke skjønner.:headbang
Veldig mye som hender og skjer oppe i cockpiten uten at det er en skjede skadd.
Unntaket var vel Norwegian med Slovak flygere i Kristiansand i fjor.
Dem tråkket godt på snabelen og flygesjefen til Kjos kom ut og sa at alt var greit, ingen fare på ferde. Skulle ha lagt seg flat etter den.
 
Back
Top