Hofseth ønsker laks på charterfly fra Ålesund til USA

LN-REF

ScanFlyer Gold
Medlem
Hofseth ønsker laks på charterfly fra Ålesund til USA

Utdrag fra artikkel på sidene til iLaks:

Hofseth ønsker laks på charterfly fra Ålesund til USA

Administerende direktør i foredlingskonsernet Hofseth International, Roger Hofseth, ønsker å kombinere lakseeksport med turisme.

– Det høres kanskje spenstig ut med charterfly til USA, men sannheten er at vi allerede fyller mange fly i uka. Flyplassen må nok utvides med 500 meter slik at alle flytyper kan lande der. Snart har vi 100 millioner i flyfraktkostnader, og legger vi det i potten for å få starta opp ei rute er man kanskje godt på vei. Kombinasjon av flyfrakt og turisme hadde vært perfekt.

Dette er noe vi arbeider med, men først forsøker vi å få på plass reine cargofly, sier, Hofseth.
 
Last edited:
Re: Hofseth ønsker laks på charterfly fra Ålesund til USA

Snart har vi 100 millioner i flyfraktkostnader, og legger vi det i potten for å få starta opp ei rute er man kanskje godt på vei.

HVOR stort må underskuddet være for å starte opp en slik rute? John Kunkel (Mr. Lakselv) vært på tråden kanskje?
 
Re: Hofseth ønsker laks på charterfly fra Ålesund til USA

To artikler i Sunnmørsposten om tilnermet samme sak

https://www.smp.no/nyheter/2019/01/30/Forel%C3%B8pig-er-det-en-dr%C3%B8m-18348770.ece

– Foreløpig er dette en drøm. Forholdene her ligger ikke til rette for det. Rullebanen er for kort slik som den er i dag, forteller Tor Hånde, lufthavnsjef på Vigra.

Men han mener det kan være mulig i framtida.

– Utvidelse av rullebanen ligger inne i langsiktige planer, i et 10 til 15-års perspektiv. Men disse planene er ikke vedtatt, presiserer lufthavnsjefen.

Planene dreier seg om en utvidelse av den eksisterende rullebanen med 300 til 400 meter slik at større fly kan lande der.

– Det vil koste flere hundre millioner, men foreløpig er ikke dette en aktuell problemstilling. Det er for lite etterspørsel. Avinor har 74 andre lufthavner og vil prioritere der de mener det er mest nødvendig, forklarer Hånde.

En eventuell beslutning om utvidelse av rullebanen på Vigra vil bli tatt av styret til Avinor.

https://www.smp.no/nyheter/reportasje/2019/01/30/Vil-ha-laks-p%C3%A5-charterfly-fra-Vigra-til-USA-18348767.ece

– Du hadde ikke orka å ete laks hvis du måtte kjøpe heilfisk på butikken, stå og bakse og grise med den på kjøkkenbenken, kjerringa sur og katten står der, sant? Det er ikke mange år siden det var sånn det var, men i dag vil de fleste forbrukerne ha fisk i ferdige pakker, sier Roger Hofseth, daglig leder og majoritetseier i Hofseth-konsernet.

Selv om jeg er fra området og ønsker Vigra alt vel, høres det ut som et stort luftslott og ganske urealistisk i mine øyne.
 
Re: Hofseth ønsker laks på charterfly fra Ålesund til USA

Sparer nok 100 mil i fraktkostnader også da[emoji2357]
 
Re: Hofseth ønsker laks på charterfly fra Ålesund til USA

Det er en økende andel av fiskenæringen som ønsker å sende sjømaten direkte fra nærmeste flyplass, og ikke via trailer ned til Oslo lufthavn. Iallfall nordfra... kremt, ja og det er jo en ganske så stor andel av sjømaten som produseres i Norge.
 
Re: Hofseth ønsker laks på charterfly fra Ålesund til USA

Ja, passasjerene med rutefly og laks og annen sjømat med lastebil. Som i dag [emoji13]


Tenkte mer på å benytte fraktmaskiner som matcher dagens størrelse på lufthavnen, og feede inn til mellomlagring på OSL.
 
Re: Hofseth ønsker laks på charterfly fra Ålesund til USA

Tenkte mer på å benytte fraktmaskiner som matcher dagens størrelse på lufthavnen, og feede inn til mellomlagring på OSL.



Tror aldri det blir lønnsomt, fly kontra semi.... Da må det være tidskritisk og store verdier.
Husk at kjerra som oftest går tom ene veien, og noen må betale. 3 poser med A-post er ikke nok.
 
Re: Hofseth ønsker laks på charterfly fra Ålesund til USA

HVOR stort må underskuddet være for å starte opp en slik rute? John Kunkel (Mr. Lakselv) vært på tråden kanskje?

John Kunkel..?
Noe kjent med det navnet. I forbindelse med 747 fra Lakselv til Kina med kongekrabbe?
 
Re: Hofseth ønsker laks på charterfly fra Ålesund til USA

Tenkte mer på å benytte fraktmaskiner som matcher dagens størrelse på lufthavnen, og feede inn til mellomlagring på OSL.



Hvor mye sparer man på det i tid og hvor mye dyrere blir det?

Husk at fisken uansett først må truckes til AES og det tar jo tid. Så må den lastes om på AES, flys til OSL, hvilket er langt dyrere enn med lastebil, så på nytt omlastes. Da blir det fort dyrt for å spare noe som netto ikke blir så mange timene

Det endel lokale helter glemmer er også at skal man fly langt med laks trenger man lang rullebane, gjerne opp mot 3000m, selv for en A330F når de er opp mot MTOW. Selv på OSL har de jo vektbegrensninger hvis de ikke kan bruke den lengste banen
 
Re: Hofseth ønsker laks på charterfly fra Ålesund til USA

Hørte jeg noen si Viking International Airlines? :D

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=125485

John Kunkel..?
Noe kjent med det navnet. I forbindelse med 747 fra Lakselv til Kina med kongekrabbe?

That’s the one. Lurendreierfjomp. Utrolig hvordan enkelte mister all form for kritisk sans når det gjelder å hive penger etter håpløse flyselskap- eller flyplassprosjekter. Leste nylig om en ‘seriøs amerikansk investor lurendreier i Bodø også, som vel har gått under radaren her på forumet ....
 
Back
Top