• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

"Hindret flykræsj"

Re:

Hva var fakta her ? Hvilket selskap var flyet fra ? Taxet den til feil gate ?
Ble nyskjerrig nå !!
 
Re:

Originally posted by ENTO

Hva var fakta her ? Hvilket selskap var flyet fra ? Taxet den til feil gate ?
Ble nyskjerrig nå !!

Er usikker på detaljene rundt den aktuelle hendelsen, men jeg tipper det dreier seg om en feilparkering av et av flyene.
Om man setter en 737 eller A320 på 13D eller 15D istedet for henholdsvis 13 og 15, så er det ikke plass til et fly på 14...
13D og 15D er forbeholdt fly av størrelse 757 og oppover, og det er ikke hverken første eller siste gang at et mindre fly forviller seg inn der.
Enten fordi marshallen tar feil av linjene (ikke merket på stand, kun på taksevei), eller at et fly har takset feil uten marshall på plass...

Et satelittbilde over tarmac finner man her, og fra venstre til høyre så ser man stand 15, 15D, 14, 13D, 13, 12, og 11.

Mellom senterlinjene til 15D og 14 så er det 31 meter, og mellom senterlinjene til 14 og 13D er det 29 meter. Når man da tar i betraktning at 737'ene og A320/321 har et vingespenn på 34-36 meter, så rimelig å anta at det vil bli kontakt mellom flyene.
Spesiellt om et av dem er en 737-800 med winglets...

Som sagt så er det ikke første gangen en slik hendelse har blitt avverget, og det er sikkert ikke siste, så det er flere som har gjort jobben sin siden den delen av tarmac ble åpnet.... :clap
 
Re:

Originally posted by ENTO

Hva var fakta her ? Hvilket selskap var flyet fra ? Taxet den til feil gate ?
Ble nyskjerrig nå !!
TUIfly Nordic sto på stand 13D WF306 sto på stand 15. WF306 var påvei til å bli pushet ut. Ryanair fra Prestwick kom i stor fart på vei inn om stand nr 14. Hadde den parkert der, hadde 757 fra TUI fly Nordic blitt vinge klipt. Samt en liten sammen støt med WF306. WF maskinen måtte tause bort opp i hjørnet av Statoil, mens Ryanair maskinen ble lirka inn. Hadde ikke Erik stoppa Ryanair, hadde den forsatt rett inn.
 
Back
Top