Re:
Originally posted by ENTO
Hva var fakta her ? Hvilket selskap var flyet fra ? Taxet den til feil gate ?
Ble nyskjerrig nå !!
Er usikker på detaljene rundt den aktuelle hendelsen, men jeg tipper det dreier seg om en feilparkering av et av flyene.
Om man setter en 737 eller A320 på 13D eller 15D istedet for henholdsvis 13 og 15, så er det ikke plass til et fly på 14...
13D og 15D er forbeholdt fly av størrelse 757 og oppover, og det er ikke hverken første eller siste gang at et mindre fly forviller seg inn der.
Enten fordi marshallen tar feil av linjene (ikke merket på stand, kun på taksevei), eller at et fly har takset feil uten marshall på plass...
Et satelittbilde over tarmac finner man
her, og fra venstre til høyre så ser man stand 15, 15D, 14, 13D, 13, 12, og 11.
Mellom senterlinjene til 15D og 14 så er det 31 meter, og mellom senterlinjene til 14 og 13D er det 29 meter. Når man da tar i betraktning at 737'ene og A320/321 har et vingespenn på 34-36 meter, så rimelig å anta at det vil bli kontakt mellom flyene.
Spesiellt om et av dem er en 737-800 med winglets...
Som sagt så er det ikke første gangen en slik hendelse har blitt avverget, og det er sikkert ikke siste, så det er flere som har gjort jobben sin siden den delen av tarmac ble åpnet.... :clap