Henting av gamle fly på eksotiske steder

LN-RTP

Aviator Extraordinaire
Henting av gamle fly på eksotiske steder

Kan det være Convair 880?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Aye, Convair 880.
Husker en gang jeg fikk ordre om å kjøpe en slik.
880 satt i SJU og hadde sittet der i mange år, alt var flatt som hjul og struts og den var ganske mose grodd,
Da var jeg skipper på Twin Otter for Eastern Metro Express i STX men hadde flydd kontrakt 3-4 måneder i forveien for en gærning som het Winky i Alaska.
Han hadde et tvilsomt selskap som het Winky's Flying Circus og fløy fisk innen Alaska med DC-3 og der jobbet jeg på kontrakt i Oktober 1986 som fersk skipper.
Landet der på strender og grus striper og tok av med 3,5 tonn fersk laks.

I tillegg til noen Dakotaer hadde han også en gammel DC-8 uten hush-kit som han fløy fisk til Japan med.
FAA ga han bot på $1000 daler for hver avgang pga manglende hush-Kit og Winky mente det var billigere i lengden enn å installere hush greiene.
FAA ble sur og stengte hele greia.
Winky fant dog ut at det var en 880 i SJU som han kunne bruke under radaren hvis han fikk den billig nok og jeg fikk oppdraget å kjøpe den gratis mot å betale parkerings avgiftene som hadde samlet seg opp over 20 år.
Gikk inn på kontoret til flyplass sjefen i SJU og prøvde å forhandle 880 en, men ble jaget ut igjen ganske fort med uforutrettet sak og halen mellon bena..
Winky hadde også en Super Connie som han fløy tunfisk med på stillehavsøyene og på den fikk jeg jobb men oppdaget ganske fort at den krevde 145 oktan bensin som ille var å oppdrive.
På lavere oktan ble det ofte detonation og brann i motorene, gjerne midt i Stillehavet.
Takket derfor nei og tok jeg med Evergreen på DC-8-73 isteden.
Langt tryggere men husker Winky godt. Han er død for mange år siden etter han pensjonerte seg i Fillipinene. Han het William Crawford og hadde egen hermetikk fabrik for fersk fisk i Alaska.
Er det noen nerder som kan spore opp hans DC-8, hans Konnie og den 880 jeg prøvde å kjøpe gratis?
Tider ja, kjedelig nå..

Last edited:
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Ja, der er den.
Tror det var en Supe Connie, 1049 isteden for 749?
Var og tittet grundig på den Konnien og ville ha jobb på den men fikk kalde føtter etterhvert:(
Winky hadde nesten egen flyplass ved Seattle, 1/2 time eller 3 kvarters kjøring fra SEA.
Hva fanken heter den?
Var jo der og overnattet i hangaren flere netter.
Tvilsomt opplegg, men flere søte Eskimo døtre, holdt meg dog langt unna.
3 år før kjørte jeg gaffel truck for Winky i Alaska etter at jeg mistet en flyger jobb i Bristol Bay.
Skulle vel ha skrevet bok, men hadde blitt arrestert på flekken hvis sannheten kom ut:)

Så et par DC-3 bilder fra Arlington, mulig det var den.

Heisan, du fant den også, Super Spotter i aksjon:))

Winky var spenna gærn men trivelig fyr.
Sendte meg til Alaska med en av Dakotene sine og jeg hadde såvidt 300 timer på typen og skulle lande og ta av fra strender, ingen forsikring på fly eller mannskap.
FAA holdt seg langt unna, de bare vasket henda sine.
Her er flyet jeg tok opp til Alaska:

Attachments

• IMG_0435.JPG
    IMG_0435.JPG
    499 KB · Views: 828

Så et par DC-3 bilder fra Arlington, mulig det var den.

Javisst var det Arlington.
Hadde en liten hjernefjert.
Blander sammen med Harlingen eller Harlington I Texas.
Var der nede også og gjorde litt smågreier.
For ikke å snakke om Brownsville hvor opptil flere Nordmenn smuglet på Mexico med fly, ikke narkotika men elektronikk.
Nå går det dog på vide veier med tråd kryp og man blir vel stengt ned og jaget ut snart fra denne tråden.
Artig å mimre læll som vi Trøndere sier.

Dette er kanskje en av døtrene?

http://www.aawesomeworld.com/bosnik/

Ikke sikker på det, trodde dem pensjonerte seg i Fillipinene, men kanskje dro videre til Indonesia.
Samme navn okke som er.
Skal se nærmere på det når jeg blir edru.:colgate:

Var selv endel i Indonesia og fløy Haj. Heldigvis var man ungkar og spillemann så alt gakk bra.
Glad man fikk med seg slike greier mellom ekteskapene og stødige flyjobber.
Hint til unge fly aspiranter: Ikke lås deg fast på en stødig jobb for tidlig. Dra litt rundt og se på verden og jomfruene, mye fint der ute, du verden.

Slettet nå litt om døtrene som jeg sa i tidligere innlegg, Internett gjør verden veldig liten så det er best å ikke slenge for mye med leppa, selv om det er på Norsk.
Er vel best å fortelle tvilsomme historier face-to-face isteden for å spre det ut på nettet uansett hvor sant som det er sagt.

Winky var en trivelig fyr med godt rykte blant oss Bush flygere.
Å ta en av hans Dakotaer til Alaska for å hente fisk på strender, helt uten support i 6 uker, og bringe flyet tilbake til Arlingon uten en skramme var noe man kan være en smule stolt av.
På en måte høydepunktet av en flykarriere.
Hvis man overlever.

Re: Henting av gamle fly på eksotiske steder

Du verden! Tror sannelig jeg må spandere et par øl på RTP og få resten av historiene en gang han kommer innom gamlelandet! :drinkMan går jo aldri lei av å høre om dette, og folk som har fløyet DC-3 på sandstrender i Alaska har som oftest mange gode historier å fortelle.

Husker godt Profit Express CV880'en i San Juan, loffa litt rundt i Karibien på 80-tallet. Er det noen som vet hva/hvor den endte sine dager til slutt? Noe særlig express med profitten ble det vel neppe.

Convair 880 er riktig flytype og VC-10 var først ute med riktig svar.

Du verden! Tror sannelig jeg må spandere et par øl på RTP og få resten av historiene en gang han kommer innom gamlelandet! :drinkMan går jo aldri lei av å høre om dette, og folk som har fløyet DC-3 på sandstrender i Alaska har som oftest mange gode historier å fortelle.

Husker godt Profit Express CV880'en i San Juan, loffa litt rundt i Karibien på 80-tallet. Er det noen som vet hva/hvor den endte sine dager til slutt? Noe særlig express med profitten ble det vel neppe.

Convair 880 er riktig flytype og VC-10 var først ute med riktig svar.

Spandere øl på LN-RTP høres fornuftig ut ja, ikke vær beskjeden :colgate:
Joda, mange historier og man var nok gærn på den tiden, og det skulle flyes.
Mange tullinger som flyr fisk på strendene i Alaska med en motors småfly, C-206 og C-185,etc.
Hadde gjort det noen år i forveien og overlevd. Mye press på å fly i dårlig vær og tåke så ikke fisken råtner på stranda: Når garnet blir tatt inn er det bare snakk om noen få timer før fisken må på is. Det er inspektører som springer rundt med termometer som dem stikker i fisken for å måle innvending temp.
Om det blåser 30 knop eller om sikten er en meter så setter man avgårde for få gjøre jobben sin. Ganske vill vest der oppe.
Fløy på stranda fra King Salmon i 1983 med en Cessna Ag-Truck. (C-188 B)
Lastet fisken en etter en og slapp i kjemikal tanken.
Meste jeg hadde oppi var 283 laks. Ganske overlastet ja, men man fikk betalt per kilo så det ble jo mere lukurativt. Prøvde å ta av men flyet ville ikke løfte seg: Trakk i stikka men da bare gikk halen ned og nesa opp, men det holdt seg på bakken. Måtte bare skyve stikka forover og fortsette til det ikke var mer strand igjen, eskimoene sprang for livet, de trodde dette kom til å gå galt, siden jeg skulle vært i lufta allerede, en par hauger med fisk rett foran flyet, siktet mellom dem og siden vingene på dette flyet er ganske mye V formet gikk jeg klar og fikk noen knotter til på måleren og prøvde å trekke i stikka igjen, da gikk det bedre, flyet løftet seg så vidt mens det skalv og ristet. Var ikke mere beach igjen nå så jeg måtte bare la det svinge utover sjøen og fortsette i ground effekt med full spiker og tippen på propellenbladene gikk gjennom lydmuren. Jøvla bråk på den stranden og jeg var ikke den eneste gærningen, alle overlastet flyene og prøvde å kome seg i lufta med varierende suksess. Noen kræsj nå og da og 2 fly kolliderte i lufta året i forveien.
De som var enda større tullinger fløy store fly på strendene, DC-3, C-46, DC-6 etc.
Så en av de kræsje i 1986.
Men nå begynner strupen å bli tørr av for lite smøring, må vel finne ølkrana før man fortsetter historiene, skjønt tidlig på dagen enda.
Stay tuned.

Last edited:

Kanonbra historier LN-RTP[emoji3]Har sett Super Connie'en i Manila flere ganger, men kom aldri på skuddhold med kompaktkamera... Ikke populært å ta bilder på MNL heller. Nå er den vel demontert og forhåpentligvis snart på vei til Australia? Noen som har oppdatert info om fremdrift på prosjektet?

Sent from my iPad using Tapatalk

Kanonbra historier LN-RTP[emoji3]Har sett Super Connie'en i Manila flere ganger, men kom aldri på skuddhold med kompaktkamera... Ikke populært å ta bilder på MNL heller. Nå er den vel demontert og forhåpentligvis snart på vei til Australia? Noen som har oppdatert info om fremdrift på prosjektet?

Sent from my iPad using Tapatalk

Ha, takk for det, det har strømmet inn med 15-20 likes på denne historien.
Var ute med fruen i går på bedre middag med mye godt i glasset så man ble litt på druen og satte meg med iPaden etter hjemkomst mens madammen slo på TVen, derfor ble det noe vrøvl og gamle flyhistorier.
Kan dog ikke fortelle alt, det var endel annet på de strendene i Alaska som ikke tåler dagens lys så jeg rensket litt opp, eller unnlot å fortelle noen saftige detaljer som helst ikke bør komme på trykk.
Under et godt lag når KnutW spanderer øl så kommer vel resten frem:drink.

Nåja, har så vidt begynt å leske lever og hjerne (det som er igjen) så man kan vel fortsette med noe.
(Skrivekløe har det vært før, skrev artikkel i FlyNytt om fallskjerm hopping og i fallskjerm blad om flyging og fikk noen halvlitere på de artiklene, men det er lenge siden)

Den C-46en som kræsjet på stranda i Alaska var jeg vitne til og hev meg på en 3-hjuls motorsykkel og raste over for å få ut mannskapet før det tok fyr, men de hadde allerede kommet set ut med rep fra cockpit vinduene og var sprunget oppi skogen før jeg kom frem.
Den lå der et år tror jeg så kom eieren å reparerte og fly ut.
Noen spottere som kan finne opplysninger eller bilde av flyet?
Det skjedde på Tsiu River i Oktober 1986.
Dem hadde lastet opp med båter, påhengsmotorer, telt, våpen, eskimoer og utstyr fra en Beach camp og prøvde å ta av med kvart halewind, så dem ikke hadde nok Beach igjen og begynte å abortere avgangen da et hovedhjul traff en tue og de spratt i lufta med begge motoren på tomgang, flyet snudde seg 90 grader og traff bakken sidelengs, brakk av begge hoved understells leggene og åpnet bensintankene. Jeg så bare en sky av sand og når jeg kom frem lå flyet i en innsjø av fly bensin med glovarme eksosrør og motorer i bensinen.
Et under at det ikke tok dyr.
Plutselig var jeg og mannskapet mitt veldig populær siden vi var eneste flyet på stranda og eskimoene kom til oss for å få skyss til nærmeste sivilasjon, tror det var Yakatat.
Fløy flere runder ditt med de samme båtene, motorene og eskimoene som var på den som kræsjet. Eskimoene var ikke lettskremte, de bare hoppet på neste fly og krysset fingrene at det gikk bra denne gangen.
Vi hadde en DC-3, den på bildet, og tok bare 7,500 pund med last, mens Curtisen tok vel nesten 20,000, eller kanskje mer siden den ikke kom seg i lufta.

Fortsett med historiene, RTP, dette er flyging med stor F! :)

Här är den ! Jag fotograferade Profit Express CV880 N54CP i San Juan 30 oktober 1987. Den kom aldrig därifrån , användes som fire-training object och blev scrapped omkring 1990.

Attachments

• N54CP.JPG
    N54CP.JPG
    132.8 KB · Views: 606

Fortsett med historiene, RTP, dette er flyging med stor F! :)

F for Fail..? :lol:

Joda, det var mye rart i den tiden.
Jobbet i Alaska i 3 år, sommer og vinter og langt ute i bushen.
Har mange tvilsomme historier og gjorde mye dumt men det gikk bra, flaksen satt godt og skulle tro den hadde vært brukt opp for lenge siden som tenåring med store motorsykler i Trondheim. (Kjørte slike uten sertifikat og under aldersgrense, var vell ikke helt riktig i hodet, men det hjalp godt i Alaska, hadde man vært normal så hadde man holdt seg langt unna)

Det hjalp også senere når man fløy kontrakt for Air India Cargo på DC-8 og vi fløy lærvarer som var lastet på paller og hadde stått utafor i monsoon regnet og blitt dobbelt så tungt. Vi ble fortalt at vekten var som på manifestet så vi lastet opp og tok av men det rullet og det gikk helt til det bare var noen røde lys rett foran oss på enden av banen og vi trakk i stikka og fikk løftet beistet så vidt men klemte ræva så godt sammen at vi neste sugde setene opp. Kaffen og røyken smakte godt etter at flapsen var oppe og vi levde enda, men det minnet meg om Alaska og vi forbannet oss på pallene skulle på elektronisk vekt neste gang vi skulle til samme flyplassen i India og hente mere slikt.
Takk og pris at det var en DC-8-73 med store motorer og store vinger..:rolleyes:
Når jeg begynte å fly for American Airlines og fortalte historier i cockpiten på langrutene var det mange av de flygere som ikke trodde på alt, der i gården er alt på skinner og alt er nøye planlagt og de fleste flygere er på jobb nummer en, etter Forsvaret eller jobb nummer 2 etter opplæring og commuter selskap.
Jeg er på jobb Nr. 19 og er full av tvilsomme historier.
Og nå på pils Nr. 3. :drink

Här är den ! Jag fotograferade Profit Express CV880 N54CP i San Juan 30 oktober 1987. Den kom aldrig därifrån , användes som fire-training object och blev scrapped omkring 1990.

Heisan der er den ja, det flyet jeg prøvde å kjøpe billig.
Var vel ikke mye liv igjen der. Tror det var Januar 1987 jeg var på handle tur.
Utrolig at det er folk her på forumet som har bilder som dette. :devot:

Utrolig at det er folk her på forumet som har bilder som dette.

Tror du må ganske så langt ned i kjellerne i Pentagon og Kreml før du kommer over flyprosjekter ingen av gutta her klarer å fremskaffe bilder av:p Som du sier er det ganske utrolig hva som dukker opp, og etter kort tid også.

Men, RTP, det drar seg mot ettermiddag, selv ute i provinsene på den andre siden av havet -vi venter på flere røverhistorier! :drink

Tror du må ganske så langt ned i kjellerne i Pentagon og Kreml før du kommer over flyprosjekter ingen av gutta her klarer å fremskaffe bilder av:p Som du sier er det ganske utrolig hva som dukker opp, og etter kort tid også.

Men, RTP, det drar seg mot ettermiddag, selv ute i provinsene på den andre siden av havet -vi venter på flere røverhistorier! :drink

Jada, det kommer flere historier etterhvert, vi får se etter middagen idag, og etter at vinflaska er innabords.
Sitter nå og kuler med Coors Light etter en velsmakende dag på aksjemarkedet, fikk gevinst på 275 daler netto og det kommer en krabat i morra for å polere og vokse båten, det kommer på 250 daler så det er allerede betalt og nok igjen for en kasse øl.
Trives med slike dager og solen er enda oppe og kona i relativt godt humør, reker og salat til middag og bikkja er frisk og oppegående så da er stort sett alt i gjenge.
Kunne jo ha polert båten selv, men så mye enklere å taste på iPadden noen minutter for å kjøpe og selge aksjer at man blir både lat og fet, men får vel ta en tur på gymmen imorra, eller neste uke, ingen hast må vite.:drink

Back