Hendelse på Flesland
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/To-nestenulykker-pa-fa-minutter-2763082.html
Minnes forøvrig en tur jeg hadde med en SAS Metropolitan fra KKN til FBU en varm sommerdag. Pilotene fikk ikke ut hjulene, og måtte informere passasjerene om situasjonen: "Mine damer og herrer. Dette er kapteinen. Vi får ikke ut landingshjulene, så vi må ta en ny runde. Så kan våre passasjerer studere badelivet langs Oslofjorden mens vi her fremme blar litt i bruksanvisningen." Landingen gikk smertefritt, men så vidt jeg husker, var ikke dette noen stor sak for avisene.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/To-nestenulykker-pa-fa-minutter-2763082.html
I hvor stor grad dette er nyhetsstoff vet jeg ikke, men rapporten omtaler bare to fly, selv om journalisten skriver at også et tredje fly var involvert. Klart dette kunne ha fått et alvorligere utfall om ikke pilotene i det ankommende flyet hadde vært aktsomme nok.Først måtte flyet avbryte landingen fordi det allerede sto et fly på rullebanen. Så kom flyet for nært et annet fly i luften.
Episoden ble rapportert til Statens havarikommisjon for transport, som konkluderer med svikt i flere ledd:
- Havarikommisjonen mener et sentralt moment i hendelsen var at en feilvurdering fra tårnflygelederens side ikke ble korrigert ved å iverksette alternative tiltak, heter det i kommisjonens rapport.
Minnes forøvrig en tur jeg hadde med en SAS Metropolitan fra KKN til FBU en varm sommerdag. Pilotene fikk ikke ut hjulene, og måtte informere passasjerene om situasjonen: "Mine damer og herrer. Dette er kapteinen. Vi får ikke ut landingshjulene, så vi må ta en ny runde. Så kan våre passasjerer studere badelivet langs Oslofjorden mens vi her fremme blar litt i bruksanvisningen." Landingen gikk smertefritt, men så vidt jeg husker, var ikke dette noen stor sak for avisene.
Last edited by a moderator: