• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hendelse på Flesland

Kmart

Newcomer
Hendelse på Flesland

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/To-nestenulykker-pa-fa-minutter-2763082.html


Først måtte flyet avbryte landingen fordi det allerede sto et fly på rullebanen. Så kom flyet for nært et annet fly i luften.

Episoden ble rapportert til Statens havarikommisjon for transport, som konkluderer med svikt i flere ledd:

- Havarikommisjonen mener et sentralt moment i hendelsen var at en feilvurdering fra tårnflygelederens side ikke ble korrigert ved å iverksette alternative tiltak, heter det i kommisjonens rapport.
I hvor stor grad dette er nyhetsstoff vet jeg ikke, men rapporten omtaler bare to fly, selv om journalisten skriver at også et tredje fly var involvert. Klart dette kunne ha fått et alvorligere utfall om ikke pilotene i det ankommende flyet hadde vært aktsomme nok.

Minnes forøvrig en tur jeg hadde med en SAS Metropolitan fra KKN til FBU en varm sommerdag. Pilotene fikk ikke ut hjulene, og måtte informere passasjerene om situasjonen: "Mine damer og herrer. Dette er kapteinen. Vi får ikke ut landingshjulene, så vi må ta en ny runde. Så kan våre passasjerer studere badelivet langs Oslofjorden mens vi her fremme blar litt i bruksanvisningen." Landingen gikk smertefritt, men så vidt jeg husker, var ikke dette noen stor sak for avisene.
 
Last edited by a moderator:
Re: Hendelse på Flesland

Etter avsluttet undersøkelse anser havarikommisjonen at det ikke var reell kollisjonsfare mellom de to luftfatøyene. Havarikommisjonen mener et sentralt moment i hendelsen var at en feilvurdering fra tårnflygelederens side ikke ble korrigert ved å iverksette alternative tiltak.

http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2012-08

Det tredje flyet det var snakk om var en Dash 8 som fikk beskjed om å "raske seg av rullebanen" men da A6 var stengt, måtte de ta A7. Flere faktorer inne i bildet her (som seg "hør og bør" i en situasjon) men godt korrigert av pilotene i allefall. Er det ikke merkelig at missed approach prosedyren sammenfaller med utflyvingen, og at det blir konflikt av dette når man har to utflyvinger samtidig?
 
Back
Top