Helse/sertifikat

jointstrike

Newcomer
Nærmer meg en avgjørelse for hva jeg kan satse på, MEN...;
Ulykke for 4år siden. Massive skader; 20 beinbrudd, hjerneskade, hjerneblødning osv. men formen er tilsynelatende god i dag. Fungerer på alle måter normalt, foruten kapasitet til å fungere i jobb og ellers anstrengende oppgaver over lengre tid (3-5timer). Overlege konkluderte på utredning med at jeg på sikt kan kanskje klare en jobb opptil 40%, men ingen garanti.(Ullevål). Uansett: Overhengende fare for å "kunne utvikle epilepsi" med den type skader jeg har iflg. ham. Har aldri hatt epilepsi. Har toget for et evt. sertifikat allerede gått? Her trengs faktaopplysninger, på forhånd takk igjen.
 
Ser du sier du trenger faktaopplysninger, og av den grunn håper jeg faktisk ingen her inne svarer deg.
Du vil riskikere å få like mange forskjellige svar og synsinger som det er medlemmer.
Gå rett til kilden og få korrekte svar med en gang i følgende link:

http://www.luftfartstilsynet.no/kontakt/

Her får du kontaktopplysninger til Luftfartstilsynets sertifikatavd., lovavd., og Legenemda for Flygere på Blindern.

Jeg vet ikke hvor langt vi har kommet her på berget, men jeg vet flere andre land, spesiellt Frankrike og Storbritannia, har vært flinke til å inkludere flystudenter med diverse "handicap".
Aner selvsagt ikke hvordan det stiller seg når man kommer inn på det med epilepsi, men siden noen har konkludert skriftlig på at dette er noe du kan utvikle, ville jeg ha tatt kontakt i følge linken over her.

Lykke til!!!!!!:)
 
Mottok svar fra CAA/Luftfartstilsynet. Kan nok dersverre på grunn av kramperisiko etter hjerneskade, aldri kunne tilegnes flysertifikat under noen kategori. Herved erklært "landkrabbe", og får satse på en mer vellykket karriere i mitt neste liv. En noenlunde god gammel veteranbil får gjøre susen, i tillegg til å bruke denne for turer til nærmeste flyplasser, da for å beskue fly, eller sitte på.
 
Kan du ikke få medical for mikrofly heller?

Vet om flere personer som har mistet medical, grunnet diverse operasjoner/sykdommer, men så langt har alle disse fått gå over til mikrofly.
Mikrofly er jo nesten vel så spennende som småfly, hvis du ser bort fra begrensning på to seter og 450kg maks vekt.
 
Jeg har Diabeta !! - alt styres med tabletter - har ikke føling eller no som jeg må ha medisin der og da- lett utgave av Diabtes - noen som vet om dette setter grenser for å få PPL ??
 
Jeg har Diabeta !! - alt styres med tabletter - har ikke føling eller no som jeg må ha medisin der og da- lett utgave av Diabtes - noen som vet om dette setter grenser for å få PPL ??

Sitat fra http://www.lovdata.no/for/grafikk/sf-20080619-0617-03-01.pdf
(c) Søkere med diabetes mellitus (sukkersyke) kan
godkjennes i henhold til punkt 2 og 3, vedlegg 4 til
kapittel C.
(d) Søkere med insulinkrevende diabetes mellitus
(sukkersyke) skal ikke godkjennes.

Mer info på http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080619-0617.html

Men utover det anbefaler jeg deg heller å kontakte en flylege.. sjekk ut LT sine sider:
http://www.luftfartstilsynet.no/flymedisin/article758.ece
 
Back
Top