• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Helikoptertrafikk i Nordsjøen

Thomas Teslo

Newcomer
Helikoptertrafikk i Nordsjøen

Hei

Jeg er en ivrig flyentusiast, og har mange timer som spotter og foran Pcen med Flight Simulator og Vatsim. Har ganske god kjennskap til hvordan IFR fungerer for fly. Men i det siste har jeg begynt å se litt på helikopterflyging, og i den forbindelse prøver jeg å lage noen missions i FSX. Tenkte å lage en tur fra Stavanger til Sleipner A. Men her skorter det litt på kunnskapene.

Er det noen som har god greie på helikopterflygning i Nordsjøen. F. eks: Hvordan er en clearance? Annen kommunikasjon mellom ATC og flygerene? Tar man alltid av fra rullebanen, eller fra helipad? Hvor høyt og hvor fort flyr man (f. eks. med Pumaen)? Hvem har ansvar for innflygningen på plattformen?

Thomas
 
Back
Top