Helikopter mistet del av eksosanlegg

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
StatoilHydro har iverksatt granskning etter at et beredskapshelikopter forrige uke mistet deler av eksosanlegget sitt fra lufta.

http://www.aftenbladet.no/energi/arbeidsliv/1024071/Helikopter_mistet_del_av_eksosanlegg.html


Helikopteret, av typen Bell 214, var tirsdag 28. april på vei til Statfjord B etter besøk på en annen installasjon i Nordsjøen.

Maskinen har beredskap i Tampen-område, det vil si for feltene Gullfaks, Visund, Kvitebjørn, Statfjord og Snorre.

– Underveis merket besetningen at noe var galt. På Statfjord B ble det konstatert at maskinen hadde mistet en del av eksosanlegget, sier pressetalsmann Torstein Stangenes i StatoilHydro.


------------------------------------------------------------------

Bell 214ST har jo flydd ganske lenge på sokkelen. Kanskje tiden er inne å finne en erstatter til disse shuttle-beredskapshelikopterene.
 
Så å bytte den ut er berre tull. Utenom at det begynner å bli vanskelig å få tak i deler.

Eh, hvis det begynner å bli vanskelig å få tak i deler er det kanskje lurt å bytte det ut.
Slik jeg forstår S61N så mener han at den eneste grunnen til å bytte ut den maskinen er hvis det begynner å bli vanskelig å få fatt på deler. Ikke at det er vanskelig nå.
 
Hei,

Ser LN-OMM fortsatt slik ut?


KEH
 

Attachments

  • LN-OMMRDscf2677.jpg
    LN-OMMRDscf2677.jpg
    69.9 KB · Views: 257
Det er berre tull.
LN-OMM Bell 214ST er den best vedlikeholdte maskina som flyr ute i Nordsjøen.
Og er den perfekte shuttle-beredskapshelikopteret.
Så å bytte den ut er berre tull. Utenom at det begynner å bli vanskelig å få tak i deler.

Eurocopter EC225 er heller kanskje det værste helikopteret å ha som shuttle-beredskapshelikopter.

Dette var litt av noen påstander, og jeg er spent på argumentene og svarene du kan gi på følgende spørsmål:

At OMM er det best vedlikeholdte helikopteret i Nordsjøen? Hvordan er det da med vedlikeholdet av resten av flåten? Nå blir jeg nemmlig litt nervøs...

Hva er et perfekt shuttle helikopter og hva er en perfekt beredskapshelikopter?

Hva gjør EC225 til det værste shuttle/beredskapshelikopteret?


PS! Bytte av OMM er like om hjørnet. EC225 er på vei inn...
 
Å påstå at vedlikeholdet er forskjellig på denne er selfølgelig bare tull. Det er nå en gang sånn at nesten alle flyselskap har sin vedlikeholdsorginisasjon som jobber opp mot vedlikeholdsprogrammet for hvert helikopter med et omfattende regelverk rundt seg.
Vedlikeholdsprogrammet vil beskrive alle daglige og ukentlige sjekker og inspeksjoner som må gjøres, I tilegg til mange tasker som går på tid.
Dette må følges til punkt og prikke, for å opprettholde luftdyktigheten.
Det blir gjort på alle baser ute i havet på lik linje med de på land. De har nesten alt av nødvendig utstyr der ute for å gjøre dette.
Ting som går på tid, fks 500 timer, 1250 osv, blir ofte samlet opp, slik at alt vil være due på samme tid. Da blir mange inspeksjoner og ettersynspunkt samlet opp, og maskina flyes inn og "renskes" på ei helg på en av basene. Backup-maskin vil da gå ut.

Eneste forskjellen jeg kan se, er at de maskinene som er der ute blir vasket og pusset på mere. Bare fordi crewet der ute skal slå ihjel tid når de ikke flyr :)
 
Back
Top