Haydn-Catalina'n

  • Thread starter Thread starter ANX
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Haydn-Catalina'n'

Har kopiert hit det som gjaldt Catalina’n fra tråden ”Bilder fra gode gamle GEN”:

ENGM RAMP: (Posted on: 18-03-06 22:45:52)
Men, enlighten me someone..... Den PBY'en? Hmmm, hva var det for noe? Stasjonert her oppe? Eller besøkende? eller hva?
Noen som kjenner historien dens?

ANX: (Posted on: 28-03-06 15:43:29)
Husker da Catalina'n sto på FBU. Fikk være med da noen skulle ha utsjekkstur og rattet litt på cruise. Trenger vel ikke si hvordan det føltes... Også en stjernemotor på hvert øre, gitt!

Concorde: (Posted on: 28-03-06 23:18:00)
Den skulle vi hatt tilbake igjen til FBU og brukt som museum paa Fornebu Nord!
Ingenting var bedre aa vaakne av enn Catalinaen eller Fjellanger Wideroes Commander paa Loerdag morgen!

ANX: (Posted on: 29-03-06 08:32:41)
Hehe - den står jo på Beauvais ved Paris og venter på redningsmenn!
Noen gamle gode mekanikere og "litt" kapital så har vi den i lufta...

BU9001/V2.0: (Posted on: 21-04-06 10:22:35)
Har faktisk manualen til denne liggende her et sted.
Den første som kom C-FHNF hvis jeg ikke husker helt feil,hadde fremdeles blistere bak.
Det var herlig å sitte der å skue ned på bakken.
Gutta som fløy var en historie for seg selv.....

LN-SSL: (Posted on: 23-04-06 23:56:47)
Kan ikke han kar'n i SAS som hadde så store planer med Albatross hente hjem den der da...., og starte litt i det små...?

Falcon: (Posted on: 19-05-06 07:45:47)
Jøje meg; da så jeg Catalinaen på gudsforlatte Beauvais for et par måneder siden. Den stod mellom noen Nissenhytte-aktige hangarer for småfly på motsatt side av runwayen for terminalen. Men fikk jeg tatt noe bilde av den? Nope.

FBU4EVER:
Posted on: 20-06-06 10:54:29
Det var Haydn Air Charter som sto for innleie av Catalinaen i en årrekke. Merk: Det er IKKE en PBY, men en kanadiskprodusert maskin (av Vickers Canada), og er dermed egentlig en Canso. Så vet dere det!
Edit: Eller tar jeg feil ang. denne? De hadde både amerikanske og kanadiskbygde fly så vidt jeg ble fortalt under en omvisning.
 
Replying to Topic 'Haydn-Catalina'n'

LN-SSL –
Han Albatrosstypen er neppe veien å gå. Noen som kan fikse bedre sponsorer?

Falcon –
Takk for update. Finnes to år gamle bilder, men den har sikkert ikke forandret seg…

FBU4EVER –
Mange av bildene på A-net sier Canso, men utfra serienumrene er det en PBY-6A.
Haydns operasjon av den er nevnt i historikken (øverst her).
 
Replying to Topic 'Haydn-Catalina'n'

Fikk bare lyst å legge inn et bilde (dårlig sådan) som jeg tok av C-FHNH på Gardermoen i 1984. Legg merke til "lynet" på halefinna.... (331 sqn., 334..., eller ingen av delene?)
 

Attachments

  • catalina.jpg
    catalina.jpg
    54.6 KB · Views: 414
Replying to Topic 'Haydn-Catalina'n'

Herrejul, dette er bra stoff. Pokker at jeg ikke fikk kommet meg nærmere Caten på Beauvais... Og nå flyr jo ikke NAS dit lenger heller.

Bildet fra GM er forøvrig knall. SKulle gjerne sett en close-up av fin-flashen!
 
Replying to Topic 'Haydn-Catalina'n'

Fant et knalsk bilde i siste link "Eksempel" som bare må frem her.

b-evening.jpg
 
Replying to Topic 'Haydn-Catalina'n'

Bildet fra GM er forøvrig knall. SKulle gjerne sett en close-up av fin-flashen!

Er p.t. på ferie, men det kan vel la seg ordne når jeg kommer hjem. (Må scanne bildet i det "analoge" fotoalbumet på nytt da...:) )
 
Replying to Topic 'Haydn-Catalina'n'

Synd at flyet ikke kom lenger enn til Frankrike før det ble stående fast. Husker godt de to siste gangene jeg så det. Først sittende i en hangar på Biggin Hill i 1992. Ved siden av det lå en FW-190 som hadde blitt hentet ut av en skog i Russland. Malingen var fortsatt synlig på store deler av skroget. Den er vissnok snart klar til å fly, mens "Katta" er i dårlig forfatning. Hmmm, prioriteringer... Neste gang jeg så flyet var på North Weald i 2000 hvor det sto ute. Inne i hangaren ved siden av sto en Navy blå PBY-5A som senere ble solgt til USA. En litt mer positiv nyhet er at på Duxford's Flying Legends forrige helg fløy to Catalinaer. Godt å se at noen klarer å holde disse flyene i lufta!

T J
 
Originally posted by LN-SSL





Bildet fra GM er forøvrig knall. SKulle gjerne sett en close-up av fin-flashen!

Er p.t. på ferie, men det kan vel la seg ordne når jeg kommer hjem. (Må scanne bildet i det "analoge" fotoalbumet på nytt da...:) )

Da er jeg tilbake fra ferie, men får ikke scannet bildet slik jeg vil. Scanner jeg bare detaljer rundt fin-flash'et blir det svært utydelig og lite hensiktsmessig.

Det fin-flash'et i rødt hvitt og blått som er satt på Catalinaen, har samme str. og utforming som 719 brukte på sine Twin Ottere. 331 og 334 hadde også fin-flash i rødt, hvitt og blått, men de var mye mindre og 334 brukte det i tillegg bare sammen med sitt våpenskjold i svart.

Derfor tror jeg det fin-flash'et på Catalinaen er det 719 sqn. brukte, og plassert der "just for fun"....^_^
 
Det var ikke så veldig vanskelig å finne bilder med fin-flash på...: http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=C-FHNH&distinct_entry=true

Dette er vel de beste:

http://www.airliners.net/open.file/0103612/L/
http://www.airliners.net/open.file/0399168/L/

Jeg sitter og lurer fælt på fargeforskjellene. Jeg kan i grunn bare huske den mest oransje fargen. Falmet den rødeste?
 
Ser ut som det flashet der er kommet på lenge før maskina hadde noe å gjøre med Norge, så det må vel kanskje symbolisere noe annet....?
 
Jeg sitter og lurer fælt på fargeforskjellene. Jeg kan i grunn bare huske den mest oransje fargen. Falmet den rødeste?

Du spør nå mer enn ti vise kan svare... Vi finner vel ut av det. :lol: :lol: :lol:

PS: Denne mest for å teste ny forum-versjon. Hey, nye smilies! :-p
 
Nå hadde øverste link (historikk) ruudleeuw laget oppdatering på den.

Tydeligvis var den på vei til museum i Israel på slutten av 90-tallet da den ble stående i North Weald og deretter Beauvais.

Bilde på samme nettsted fra i våres da skroget ble sendt avgårde til neste parkering.
(Hvis bildelinken ikke funker pga brannmurer så ligger det på den første linken over.)

Jaja, da kommer'n neppe i lufta igjen da... :(
 
Last edited:
Supre bilder! Jeg så forresten flyet på Beauvais for tre år siden, men det var for langt unna til at jeg fikk tatt noe bilde av det.
 
Jeg har liggende et par hovedhjul med dekk til den. Svære greier, vet ikke helt hva jeg skal med dem. Kanskje en Tundra-Extra?
 
Synd at C-FHNH aldri hadde norsk registrering, ellers
så hadde det vært et glimrende prosjekt for Lima
November Decals......

Hilsen Ruben
 
Jeg har liggende et par hovedhjul med dekk til den. Svære greier, vet ikke helt hva jeg skal med dem. Kanskje en Tundra-Extra?

Ta en titt på bildet av skroget satt på henger (ruudleuw-linken i min forrige post) så kan du bedømme om det er noen vits i å tilby museet dine hjul/dekk.

Ellers er det jo en flybar Cat på Lelystad, de har vel bruk for deler. :9:
 
Back
Top