• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Havarikommisjonen : Oppsagte piloter en sikkerhetsrisiko

BU595

ScanFlyer Silver
Fra www.vg.no

Uenige om hvem som førte flyet

Havari- kommisjonen: - Oppsagte piloter en sikkerhetsrisiko

Kapteinen og den oppsagte styrmannen var ikke engang enige om hvem av dem som førte flyet.

I flere rapporter har Havarikommisjonen satt søkelys på flygere og flygeledere som ikke har vært mentalt til stede på jobben.

- Noen forhold er det ordnet opp i, andre saker har vi ikke fått tilbakemelding på, sier Kåre Halvorsen, assisterende direktør for Havarikommisjonen for luft- og jernbaneulykker.

Tre rapporter om ukonsentrerte flygeledere og én rapport om ukonsentrerte flygere er tidligere offentliggjort, og aktualiseres av de mange turbulente forholdene i norsk luftfart i disse dager.

Kommisjonen skriver at konsentrasjonsproblemer blant oppsagte piloter er påvist ved flere anledninger.

I en rapport som ennå ikke er publisert, omtales et SAS-flymannskap som valgte å avbryte tjenesten etter en fullstendig «disharmonisk» flyging fra Gardermoen til Sola.

Stresset stemning

Flygingen foregikk med en MD-80-maskin i november 2002 - med en kvinnelig annenpilot som hadde fått sparken i SAS, og en kaptein som på kort tid var innkalt fra standby-vakt.

Stemningen i cockpiten var så stresset at pilotene, ifølge VGs kilde, ikke engang klarte å bli enige om hvem som var flygende pilot på strekningen.

Avgangen fra Gardermoen foregikk med gal innstilling av flaps og slats - som kontrollerer flyets løfteevne, noe som ble korrigert da flygerne ble klar over situasjonen.

Situasjonen i cockpiten var så dårlig at begge pilotene valgte å gå av vakt etter den 40 minutter lange flygingen til Stavanger.

- Det funket rett og slett ikke. Et nytt mannskap ble innkalt, sier fagsjef Grete Myhre i Havarikommisjonen - som er psykolog og ekspert på menneskelige faktorer.

Hun tror at annenpilotens situasjon som oppsagt var en medvirkende årsak til sammenbruddet i samarbeidet i cockpiten.

- Det er mange måter å sparke folk på. Kanskje selskapene bør tenke på det, sier Myhre.

Annenpiloten er nå tatt inn igjen i SAS.

Uten klarering

Nylig publiserte Havarikommisjonen en rapport der en annen oppsagt pilot - denne gang i Widerøe - totalt misforsto situasjonen før avgang på en flyging fra Bodø til Leknes i Lofoten.

Kapteinen spurte annenflygeren, som fløy på oppsigelse, to ganger om de hadde mottatt avgangsklarering.

Styrmannen svarte ved begge anledninger bekreftende.

Kapteinen ønsket ikke å «overkjøre» annenpiloten ved å sjekke ytterligere - og tok av.

Like etter fikk pilotene på Dash-8-flyet beskjed om at de hadde tatt av uten klarering. Tårnet ønsket å holde Widerøe-flyet på bakken til et helikopter nord for flyplassen hadde flyttet seg lenger vekk.
 
Replying to Topic 'Havarikommisjonen : Oppsagte piloter en sikkerhetsrisiko'

Fly heller med Norwegian - der sier de vel ikke opp så mye folk enda...!;)

Jan Y
 
Back
Top