Har SAS DK overtatt OSL-CPH?

Øivind

ScanFlyer Silver
Den siste tiden har jeg sett på flightradar24 at samtlige av SAS sine avganger til CPH har vært med Airbus-varianter. Tidligere opererte vel SAS NO endel av avgangene, de som hadde flightnummer som begynte på 1? Men nå ser det som sagt ut til at også de opereres av SAS DK.
Noen som vet om dette er en permanent ordning?

Den siste tiden har jeg sett på flightradar24 at samtlige av SAS sine avganger til CPH har vært med Airbus-varianter. Tidligere opererte vel SAS NO endel av avgangene, de som hadde flightnummer som begynte på 1? Men nå ser det som sagt ut til at også de opereres av SAS DK.
Noen som vet om dette er en permanent ordning?

Dette går vel begge veier. Det er ingen som har hevd på denne ruten. Det er nok avhengig av hvor det er tilgjengelig kapasitet, samt en best mulig utnyttelse av flåten totalt sett.

Dette går vel begge veier. Det er ingen som har hevd på denne ruten. Det er nok avhengig av hvor det er tilgjengelig kapasitet, samt en best mulig utnyttelse av flåten totalt sett.
Man skulle da tro at de hadde avtaler på hvem som flyr hvor mellom de tre skandinaviske hovedstedene?

Man skulle da tro at de hadde avtaler på hvem som flyr hvor mellom de tre skandinaviske hovedstedene?

Nå er det vel en stund siden de drev slik og man nå bruker det som er mest hensiktsmessig ift til ruteprogrammet

Nå er det vel en stund siden de drev slik og man nå bruker det som er mest hensiktsmessig ift til ruteprogrammet
Jeg forstår jo det, men siden det plutselig ble kun Airbuser på ruten, betyr vel det at SAS Norge har "mistet" flyvningene dit.
Er det kanskje for å frigjøre kapasitet til alle syden-flightene som SAS kjører fra OSL på sommeren?

Jeg forstår jo det, men siden det plutselig ble kun Airbuser på ruten, betyr vel det at SAS Norge har "mistet" flyvningene dit.
Er det kanskje for å frigjøre kapasitet til alle syden-flightene som SAS kjører fra OSL på sommeren?

Tolker det som om SAS NO har nok annet å drive med nå i sommer

Poenget er å holde flyene mest mulig effektivt i drift. Hvor de flyr er sekundært ...

Det finnes jo ikke noe 'SAS Norge' lenger, så hvor flyene har base spiller vel fint liten rolle. Det er vel ingen som bryr seg om flyet har base på OSL eller TRD, når de flyr OSL-TRD.

Poenget er å holde flyene mest mulig effektivt i drift. Hvor de flyr er sekundært ...
Ja, det skjønner jeg jo, men det jeg lurte på var hvorfor ruten OSL-CPH plutselig kun blir flydd av Airbus, når det for kort tid siden var en blanding av A og B.
Effektiv drift er vel ikke hele svaret på det?

Det finnes jo ikke noe 'SAS Norge' lenger, så hvor flyene har base spiller vel fint liten rolle. Det er vel ingen som bryr seg om flyet har base på OSL eller TRD, når de flyr OSL-TRD.
En grunn til å "bry seg" kan jo f.eks være at SAS ikke har installert wifi i Airbus-maskinene enda.
Ellers er dette et forum der man gjerne henvender seg for å få svar på noe man lurer på. Hvorvidt man burde bry seg eller ikke, er vel opp til hver enkelt.

Den gang jeg var ung samlet jeg på tidtabeller fra flyselskaper, den gang disse var som rene bøker, med seteplaner og det hele.
Så ble SAS "delt" mellom landene, og man skulle spare penger, så flyboka til SAS ble til et lite hefte, som viste alle SAS Norge AS sine flygninger. I følge heftet kunne man ikke fly SAS til København - det var tider det! Noe som vel kalles splitt-og-hersk. Nå flyr man bare SAS nå, f.eks. A319 mellom Oslo og Trondheim.

Det hele dreier seg rundt optimal utnyttelse av kapasitet, personell og metall - så i ytterste konsekvens er det det. Og på denne tiden flys det mye sommerruter fra Norge, og da komplementeres det med fly fra andre baser som har ledig kapasitet.

Går nok tilbake til vanlig fordeling etter sommerferien.

Har gått en rundtur med 319 på lørdager.
Men det er jo ikke slik at fly med base i CPH eller ARN flyr norske innenlandsruter til vanlig, heller ikke Europa-ruter fra OSL. så det er jo ikke riktig når noen sier at det ikke spiller noen rolle hvor flyene har base.

Helt riktig! SAS i Danmark har fløyet denne ruten i hele sommer (kun Airbus og dansker på ruten). Det har ført til mange dansker på hotell på Gardermoen, blant annet.

Men SAS i Norge er tilbake på OSL-CPH mandag 18.august. Da blir det igjen 737 på ruten. :)

(SAS i Norge tar også "over" de fleste avganger BGO-CPH fra 1.september, mens SAS i Danmark flyr en avgang i ny og ne. Tidligere har denne ruten kun (+/-) gått med dansk fly/personell.)

Last edited:
Artig at de bytter litt om også da, i fjor sommer hadde vi 717 of KF til CPH fra TRD, lang og smal den også da, med motorene bak....

SAS i Norge er tilbake på OSL-CPH mandag 18.august. Da blir det igjen 737 på ruten.

SAS i Norge tar også "over" de fleste avganger BGO-CPH fra 1.september, mens SAS i Danmark flyr en avgang i ny og ne. Tidligere har denne ruten kun (+/-) gått med dansk fly/personell.
Takk for svar!

At SAS bruger A320 på en OSL er vel ikke usædvanligt...Det er som MOW siger, et spørgsmål om at udnytte fly/pesonel osv osv på mest optimale måde...Fra Norge er
der jo brugt B737 på mange af de ruter der flyves til Sydeuropa...Så måske er der
en sammenhæng her...
Det er hller ikke noget jeg vil bruge tid på..F.ex at kontakte Operations osv osv....De har ganske godt styr på , hvilke fly der skal benyttes på de enkelte ruter...Det er naturligvis altid rart at ønske sig noget andet...og det kan der være mange grunde til...
Hilsen Ole

Motsatt igjen så har jeg i sommer ved flere anledninger sett ruter ut fra CPH bli operert med 737 fra enten OSL eller ARN. F.eks i dag går SPU-CPH med 737-800, LN-RRK

pyvunaru.jpg

Back