Har endelig vært på Flymuseet
Jeg har hatt en veldig fin tur med SAS Braathens til og fra Bodø, (dvs på turen oppover var det minimalt med informasjon fra cocpit om posisjon og flyhøyde og annet som interesserer), men bedre på hjemvei.
Men poenget var fredagens fridag som ble benyttet til å saumfare utstilling og informasjon som er tilgjengelig f.o.fr. i den sivile delen av flymuseet der oppe.
Veldig morsomt å se den utstilte Ju-52, som LN-DAF "Najaden", slik den fløy før krigen.
WF´s første Twin Otter LN-LMN og ikke mist C5 Polar LN-DBW i helt grønt, var også verdt turen!
Fin gjennomgang av norsk sivil flyhistorie med bilder og kommentarer, selv om en nokm kan ønske seg litt mer nøyaktighet i noen detaljer. Men dette kan vi ta asnvar for å bidra med informasjon om, vi som kan.
Tusen takk til Olebno for veldig hyggelig møte både i Kafé Gidsken, og på rundgang i museet. Det ble mye interessant informasjon av det.
Omvisning i arkivet fikk jeg også, takk til rette vedkommende for det
Til slutt vil jeg varmt anbefale å kjøpe utgave nr 2 2005 av tidsskriftet Ottar, som utgis av Tromsø Museum. Det heter "Gløtt fra nordnorsk luftfartshistorie", og har er knippe meget lesverdige artikler med informasjon som ikke tidligere er skrevet mye om.
Om turen Viggo Widerøe hadde nordover i november 1934(!), om senkningen av "Tirpitz" i november 1944, og om utviklingen av luftfarten generelt i Nord-Norge m.m
Anbefales varmt!
Jeg har hatt en veldig fin tur med SAS Braathens til og fra Bodø, (dvs på turen oppover var det minimalt med informasjon fra cocpit om posisjon og flyhøyde og annet som interesserer), men bedre på hjemvei.
Men poenget var fredagens fridag som ble benyttet til å saumfare utstilling og informasjon som er tilgjengelig f.o.fr. i den sivile delen av flymuseet der oppe.
Veldig morsomt å se den utstilte Ju-52, som LN-DAF "Najaden", slik den fløy før krigen.
WF´s første Twin Otter LN-LMN og ikke mist C5 Polar LN-DBW i helt grønt, var også verdt turen!
Fin gjennomgang av norsk sivil flyhistorie med bilder og kommentarer, selv om en nokm kan ønske seg litt mer nøyaktighet i noen detaljer. Men dette kan vi ta asnvar for å bidra med informasjon om, vi som kan.

Omvisning i arkivet fikk jeg også, takk til rette vedkommende for det

Til slutt vil jeg varmt anbefale å kjøpe utgave nr 2 2005 av tidsskriftet Ottar, som utgis av Tromsø Museum. Det heter "Gløtt fra nordnorsk luftfartshistorie", og har er knippe meget lesverdige artikler med informasjon som ikke tidligere er skrevet mye om.
Om turen Viggo Widerøe hadde nordover i november 1934(!), om senkningen av "Tirpitz" i november 1944, og om utviklingen av luftfarten generelt i Nord-Norge m.m
Anbefales varmt!