Handelskrig og flybransjen

73H

NorFlyer Front Row
Hvordan vil Trump sine krumspring og iver for toll utarte seg for feks Boeing fly til Europeiske flyselskap og Airbus til Amerikanske selskap?
 
Re: Toll på fly

Det vil bli veldig komplisert med tanke på at begge er delprodusert på begge sider ...
 
Re: Toll på fly

Så embargo på fly er sannsynlig? Om ikke annet bør det være et marked for deal-swaps fra øst til vest. Boeing i USA og Airbus i Europa…. Skal ikke så mye til å bli svett av hele fyren
 
Re: Toll på fly

Så embargo på fly er sannsynlig? Om ikke annet bør det være et marked for deal-swaps fra øst til vest. Boeing i USA og Airbus i Europa…. Skal ikke så mye til å bli svett av hele fyren

Jeg ser ikke for meg et embargo, men det var toll på fly forrige gang.

Det som nok et et større problem for flyindustrien vil være den negative effekten tollene har på den globale økonomien og relativt stor sannsynlighet for resesjon på litt sikt. Og det pleier sjeldent være en boost for flytrafikken.
 
Re: Toll på fly

Så embargo på fly er sannsynlig? Om ikke annet bør det være et marked for deal-swaps fra øst til vest. Boeing i USA og Airbus i Europa…. Skal ikke så mye til å bli svett av hele fyren

Njet! Amerikanskye Tupolev. Lisensprodusert hos Spirits nye fabrikk midt i Rus…tbeltet. Eller St. Petersburg. I hvert fall ikke i California.
 
Re: Toll på kjøp av fly?

Om jeg skal tippe. Dette går delvis over, vi får en del bilatterale avtaler, Donald prøver å ratte bissniss mooves...
Spennende er det jo uansett.

Ps. Om noen kjenner en "import brooker" i USA så trenger jeg en.
 
Jeg har sett mye om hvordan bilbransjen påvirkes av handelskrigen som Trump har startet, men veldig lite om flybransjen.

Flyproduksjon er jo minst like internasjonal som bilproduksjon. Noen som har sett noe om hvordan de store flyprodusentene blir påvirket?

Og flyreiser er jo også typisk konjunkturavhengig...
 
Jeg har sett mye om hvordan bilbransjen påvirkes av handelskrigen som Trump har startet, men veldig lite om flybransjen.

Flyproduksjon er jo minst like internasjonal som bilproduksjon. Noen som har sett noe om hvordan de store flyprodusentene blir påvirket?

Og flyreiser er jo også typisk konjunkturavhengig...

Det ville også være et interessant område at slå tilbage på USA på i toldkrigen.

Boeing har kun produktion i USA, Airbus producerer A220 og A320 serierne til Amerikanske selskaber på deres site i Alabama.

Her kan Europa virkeligt stikke kniven ind et sted hvor det vil gøre ondt på Trump og vennerne :stir
 
Tror nedgangen i turister som vil besøke USA blir en større trussel for bransjen.
 
De allerede lange omveiene østover kombinert med utsikter til lavere etterspørsel også vestover kan jo bli en riktig så sterk cocktail for både den ene og den andre.
 
Om jeg skal tippe. Dette går delvis over, vi får en del bilatterale avtaler, Donald prøver å ratte bissniss mooves...
Spennende er det jo uansett.

Ps. Om noen kjenner en "import brooker" i USA så trenger jeg en.

Bi-Latterale avtaler, vel det er jo nettopp det Trump har kansellert, gode avtaler noen som har fungert utmerket i 60 år og selv den avtalen Trump signerte i Trump 1.0 (take something that works great and crash it !)

Import Broker - du er veldig sent ute, min svoger importerer masse til Amazon og hans raske svar er, if you’re looking for one now, you are Fucked ! Hvorfor nå ? Dette er jo ingen overraskelse - min svoger startet å legge om tilbake i November

Jeg har sett mye om hvordan bilbransjen påvirkes av handelskrigen som Trump har startet, men veldig lite om flybransjen.

Flyproduksjon er jo minst like internasjonal som bilproduksjon. Noen som har sett noe om hvordan de store flyprodusentene blir påvirket?

Og flyreiser er jo også typisk konjunkturavhengig...

Senor LN-MOW har jo nevnt noe om utfordringene over, flyproduksjonen er komplisert og veldig globalisert, noe som er en utfordring med en Administrasjon som ikke har tro på Globalisering og ikke skjønner utfordringene (Peter Navarro som styrer mye av dette har ingen forståelse av hva det vil ta å flytte produksjonen ut av en Globalisert Produksjon. Wall Street Journal, som ikke akkurat er en “WokeLeftWingSocialistRagWithNoNewsGoingOutOfBusiness” beskrev utfordringene med å starte opp 100% Produksjon i USA som - Ok think of Moving a 50 Story Hotel, not just the Concept, but the Actual Building from London to Palm Beach Florida ! Moving everything and hooking up plumbing, electricity…..)

Wall Street Journal illustrere utfordringene veldig bra med Ford F-150 - The most sold car in the USA for 15 years, US Made by US workers !! vel 53% av en Ford F-150 er Made in the USA, 47% er foreign - fra 24 ! Land (alle med nye Toll Satser) Deler som Girboksen er satt sammen av deler som krysser Toll Grensene 18 ganger (Toll Ding x 18 !).

Om vi ser på Boeing 787 er det langt mere komplisert, bare de store delene (de som krever Dreamlifter) er det 3 land involvert, alle med minimum 20% Toll.

Mer om kundene velger Rolls Royce Engine Option.

Flyreiser…trafikken fra/til Canada er borte, en av de jeg har jobbet med i mitt forrige prosjekt, pendler fra Vancouver BC til San Francisco, han delte et bilde fra Air Canada Lounge i US delen av YVR (en går gjennom US-Immigration på YVR og er i en egen del) det var en 1 ! Annen gjest, selv under Covid var det over 100 der, og etter Covid var det vanskelig å finne et sted å sitte. Mens han i fjor aldri ble oppgradert, har alle flightene 2x pr. uke blitt oppgradert.

Det ville også være et interessant område at slå tilbage på USA på i toldkrigen.

Boeing har kun produktion i USA, Airbus producerer A220 og A320 serierne til Amerikanske selskaber på deres site i Alabama.

Her kan Europa virkeligt stikke kniven ind et sted hvor det vil gøre ondt på Trump og vennerne :stir

Om vi ser på Airbus først så er det ferdige flyet produsert i USA, men delene kommer fra Europa, Mexico (Qurertaro) og Canada og High Level blir det omtrent 43 % toll pga at delene krysser grensene flere ganger.

Boeing har egen produksjon i Italia, de samarbeider med firmaer i Japan, Sør Korea, UK og det er før vi ser på underleverandører :8
 
Wall Street Journal illustrere utfordringene veldig bra med Ford F-150 - The most sold car in the USA for 15 years, US Made by US workers !! vel 53% av en Ford F-150 er Made in the USA, 47% er foreign - fra 24 ! Land (alle med nye Toll Satser) Deler som Girboksen er satt sammen av deler som krysser Toll Grensene 18 ganger (Toll Ding x 18 !).
:8

Toll er relativt komplisert - det er sjelden sånn at når grensene krysses flere ganger så betales det toll flere ganger. Flere handelsavtaler beskriver at hvis man importerer deler som skal settes sammen i et land -så trenger man ikke nødvendigvis å betale toll på det. Her er det ganske mange regler og tolkninger selvfølgelig.

Det er uten tvil at de nye toll-reglene gjør at det blir betydelig dyrere - men det er altså ikke alltid sånn at når man importerer deler for å sammensette, så betales det toll.
 
Toll er relativt komplisert - det er sjelden sånn at når grensene krysses flere ganger så betales det toll flere ganger. Flere handelsavtaler beskriver at hvis man importerer deler som skal settes sammen i et land -så trenger man ikke nødvendigvis å betale toll på det. Her er det ganske mange regler og tolkninger selvfølgelig.

Det er uten tvil at de nye toll-reglene gjør at det blir betydelig dyrere - men det er altså ikke alltid sånn at når man importerer deler for å sammensette, så betales det toll.

Helt enig i utgangspunktet - men handelsavtalene er kansellert ! Avtalene mellom USA - Kanada og Mexico selv de Trump selv forhandlet og undertegnet gav faktisk 0 Toll i dine eksempler, men de er fjernet og det er nå Toll på deler som krysser grensen HVER gang de krysser grensen, ja det er total idioti. Men i dag er det Toll uten unntak på deler som importeres for å settes sammen.

Les Wall Street Journal, de beskriver dette og har en YouTube video som illustrerer hva som skjer med Ford F-150 meget bra. Jeg skulle ønske jeg tok feil, men dessverre ser det ut til at Wall Street Journal (Owned by Rupert Murdoch) har gjort en meget grundig jobb…..
 
Last edited:
Om vi ser på Boeing 787 er det langt mere komplisert, bare de store delene (de som krever Dreamlifter) er det 3 land involvert, alle med minimum 20% Toll.

Dette er jo grovt sett hvor de store delene i 787 lages, i tillegg er det jo alle de mindre delene og alt annet igjen. Så blir fort et dyrt fly å produsere for Boeing.

https://bsky.app/profile/martysg.com/post/3llzhspafmc2q

bafkreiav4oxxxlrrb5o5u4za2orj3cavtjkggcrf5qr6zkjnmtcmxtkjei@jpeg
 
Tror nedgangen i turister som vil besøke USA blir en større trussel for bransjen.

Jag tror du har rätt. När det gäller till tillverkare så står kanske Airbus till och med som en vinnare. Trafiken däremot, båda hållen, kommer gå ner. Det här skapar en ekonomisk osäkerhet, med eventuellt recession. Det skapar också ett generellt motstånd mot den andra. I Kanada är det ett faktum och om vi inte redan är där så hamnar vi nog där snart såvida inte den här galenskapen slutar snart.
 
Det er vel ikke umulig det (igjen) er full stopp i levering og bestillinger til Kina for Boeing?
 
Om ikke alt allerede er bestilt og betalt eller familie og venner skal besoekes, tror jeg mange bestemmer seg for aa reise til et annet sted enn USA i sommer. Alternativene er jo mange. Det er mildt sagt spesielt det som skjer. Kan vi haape paa en Liz Truss exit?
 
Last edited:
Back
Top