Så embargo på fly er sannsynlig? Om ikke annet bør det være et marked for deal-swaps fra øst til vest. Boeing i USA og Airbus i Europa…. Skal ikke så mye til å bli svett av hele fyren
Så embargo på fly er sannsynlig? Om ikke annet bør det være et marked for deal-swaps fra øst til vest. Boeing i USA og Airbus i Europa…. Skal ikke så mye til å bli svett av hele fyren
How Tariffs Will Impact US Aircraft Manufacturing
Jeg har sett mye om hvordan bilbransjen påvirkes av handelskrigen som Trump har startet, men veldig lite om flybransjen.
Flyproduksjon er jo minst like internasjonal som bilproduksjon. Noen som har sett noe om hvordan de store flyprodusentene blir påvirket?
Og flyreiser er jo også typisk konjunkturavhengig...
De allerede lange omveiene østover kombinert med utsikter til lavere etterspørsel også vestover kan jo bli en riktig så sterk cocktail for både den ene og den andre.
Om jeg skal tippe. Dette går delvis over, vi får en del bilatterale avtaler, Donald prøver å ratte bissniss mooves...
Spennende er det jo uansett.
Ps. Om noen kjenner en "import brooker" i USA så trenger jeg en.
Jeg har sett mye om hvordan bilbransjen påvirkes av handelskrigen som Trump har startet, men veldig lite om flybransjen.
Flyproduksjon er jo minst like internasjonal som bilproduksjon. Noen som har sett noe om hvordan de store flyprodusentene blir påvirket?
Og flyreiser er jo også typisk konjunkturavhengig...
Det ville også være et interessant område at slå tilbage på USA på i toldkrigen.
Boeing har kun produktion i USA, Airbus producerer A220 og A320 serierne til Amerikanske selskaber på deres site i Alabama.
Her kan Europa virkeligt stikke kniven ind et sted hvor det vil gøre ondt på Trump og vennerne :stir
Wall Street Journal illustrere utfordringene veldig bra med Ford F-150 - The most sold car in the USA for 15 years, US Made by US workers !! vel 53% av en Ford F-150 er Made in the USA, 47% er foreign - fra 24 ! Land (alle med nye Toll Satser) Deler som Girboksen er satt sammen av deler som krysser Toll Grensene 18 ganger (Toll Ding x 18 !).
:8
Toll er relativt komplisert - det er sjelden sånn at når grensene krysses flere ganger så betales det toll flere ganger. Flere handelsavtaler beskriver at hvis man importerer deler som skal settes sammen i et land -så trenger man ikke nødvendigvis å betale toll på det. Her er det ganske mange regler og tolkninger selvfølgelig.
Det er uten tvil at de nye toll-reglene gjør at det blir betydelig dyrere - men det er altså ikke alltid sånn at når man importerer deler for å sammensette, så betales det toll.
Om vi ser på Boeing 787 er det langt mere komplisert, bare de store delene (de som krever Dreamlifter) er det 3 land involvert, alle med minimum 20% Toll.
Tror nedgangen i turister som vil besøke USA blir en større trussel for bransjen.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.