Re: Håndbasje og overvekt (sårbar bagasje)
Legges den da tilbake i egen koffert? Det er vel da ikke mulig. Eller får man noe å legge den i (antagelig ikke). Så man kan da risikere at det som evt. må legges i lasterom blir skadet. Dette er vel da dekke av reiseforsikring= Er de petimeter slik at om veier 10,5 kilo så skal 0.5 kilo ut?
Er bagen på 12 kg og du skal ha den med deg er det nok slik at hele bagen havner i lasterommet. Dette er en såkalt Gate Bag og koster 60 EUR. Om du kan ut det som veier for mye og kun sende det tror jeg ikke er en god løsning, husk på at det blir lagt i lasterommet som en hvilken som helst annen bag sjekket inn på vanlig måte og således bør være forsvarlig pakket.
Men er det god tid når du blir veid og innsjekk ikke er stengt, er det godt mulig at man kan bli henvist til å sjekke inn håndbagasjen istedet på vanlig måte. Det har hendt meg selv på CRL, måtte gå ut av sikkerhetskontrollen igjen for å sjekke inn håndbagasjen, det koster også 60 Euro.
Hvor strenge man er og hvordan man runder av tallene vet jeg ikke og vil sikkert variere veldig fra sted til sted og person til person. Men har selv fått OK på 10,5 på Skavsta en gang, om det hadde gått med 10,6 vet jeg ikke. Men reglene er klare: så fort håndbagasjen er over 10 kilo så er den for tung til å ta med ombord.
Husk også maxmålene på 55cm x 40cm x 20cm og at det kun er 1 stk håndbagasje pr pers, og da regner man også f.eks. håndvesker etc som 1 stk. Unntaket er at på Rygge får du ha med en tax-free pose i tillegg.
For å gjøre reisen minst mulig stressfull vil jeg på det sterkeste anbefale at du finner en løsing som gjør at du ikke reiser med noe mere, tyngre eller større enn det som er tillatt, det gjør reisen betraktelig mindre stressende og mer behagelig, da du slipper å uroe deg for noe som helst

Ergo: putt det mest skjøre du har i håndbagasjen opp til 10 kg, har du mer enn det pakk resten godt i innsjekket bagasje istedenfor. Det kan fort bli en billigere løsning enn å gamble også.