Gullknapp ved Arendal

GF1

ScanFlyer Gold
"I løpet av året skal de første timanns charterflyene lette fra Gullknapp. Entusiastene i Froland tror statsstøtte skal åpne for ruteflyging om ikke mange år." :nor

"Opprinnelig skulle rullebanen vært på 1.000 meter, men eierne har fått mer for pengene. Det betyr at taxi- og charterfly på inntil ti passasjerer kan lande og ta av på Gullknapp.
-Det er i gang i løpet av året. Dette er ikke lenger visjoner, men fakta, sier rådmann i Froland og styreleder på Gullknapp, Jens Kr. Morken."

Les mer i Agderposten.
 
Replying to Topic 'Gullknapp ved Arendal'

Er ikke dette samme nyhet som kommer ca 2 ganger i året uten at noe skjer? :)
 
Replying to Topic 'Gullknapp ved Arendal'

Når det gjelder rullebanens lengde og ferdigstillelse, så er dette noe som vil skje i løpet av 2006.
Alt det andre har vi vel hørt før - sånn omtrent to ganger i året, ja:nor
 
Replying to Topic 'Gullknapp ved Arendal'

optimismen lenge leve!!
Hva er vitsen med en flyplass på Gullknapp - med RUTER (det må være FOT-ruter de ønsker seg da, eller?) når KJevik er et steinkast unna?? Hver kommune sin flyplass!!

JA TIL ASKER INTERNATIONAL AIRPORT!!!!
 
Nisjemuligjeten til Gullknapp ligger på å satse på å bli en cargoflyplass for sørlandet og helt opp til og med grenland.Industrien har jobbet lenge med å få til noe på Kjevik, men der er det ikke plass til å få laget et stor cargoterminal.


Hadde Gullknapp sett disse signalene og begynt å snakke med oljeindustrien på Dvergsnes, så hadde dere fått gratis flyplass. De trenger cargoflyplass NÅ!
 
Last edited:
Tror de fleste flyplasser i Norge har snakket om å bli "the cargoflyplass". Blur det noe av det? Nei!
 
Sikkert riktig det, men på Kjevik er det veldig trangt og vanskelig å få til noe. Derfor burde Gullknapp som ligger i the middle of nowhere ha en mulighet da Cargo vel trenger mye plass.

Tror det er et større mulighetsrom på cargo enn på persontrafikk akkurat i dette tilfellet!
 
En flyplass skal ha relativt mye trafikk for å få i pluss. Det er kun en håndfull norske flyplasser som kan skrive regnskapet med sorte tall. Har ingen tro på såpass mye trafikk på Goldbutton.
 
Så mye penger tror jeg ikke eierne vil bruke på flyplassen. Det må så mye investeringer til i lenger bane, opplegg for drivstoff, handling, etc etc.

Til nå har de brukt mye mer en de kan regne med å få tilbake etter min mening.

Og som catocontrol skriver, det skal MYE trafikk til for å gå i pluss. Den trafikken finnes ikke i område tror jeg. Det koster ikke så mye å kjøre til Torp eller Sola med det som ikke kan gå fra Kjevik
 
Og som catocontrol skriver, det skal MYE trafikk til for å gå i pluss. Den trafikken finnes ikke i område tror jeg. Det koster ikke så mye å kjøre til Torp eller Sola med det som ikke kan gå fra Kjevik

Det kjøres direkte til AMS...
 
Er det ikke KLM som gjør det? Det går litt gods over Kjevik også med SAS / Widerøe.
 
Spiller det noe rolle da? Dette er ikke en SK/WF tråd....

Ja det spiller en rolle, sascargo på Kjevik blir den nærmeste konkurrenten til en eventuell frakt tilbyder på Gullknapp. De er også de eneste som tilbyr frakt på Kjevik.

I tillegg kommer KLM med bil til AMS som er linket til lenger oppe. De har sitt anlegg på et industriområde mellom Kristiansand og Søgne, dvs øst for Kjevik. Denne terminalen blir ikke driftet av KLM, men en sammenslutning av flere bedrifter.
 
"et industriområde mellom Kristiansand og Søgne, dvs øst for Kjevik"

Jeg tror du mener VEST for både Kjevik og byens sentrum;)
 
"et industriområde mellom Kristiansand og Søgne, dvs øst for Kjevik"

Jeg tror du mener VEST for både Kjevik og byens sentrum;)

Selvfølgelig. Ble nok for sent på kvelden for meg, hjernen hadde sovnet før meg.

Er ikke lett det derre med øst og vest, samme med høyre og venstre. Snur en seg blir det motsatt.:rolleyes:
 
Temaet ang behov for cargokapasitet for oljenæringen på sørlandet var oppe på NODE konferanse:http://www.fvn.no/okonomi/Flytter-hvis-de-ikke-far-flyfrakt-2358449.html
http://www.fvn.no/okonomi/Hver-10-passasjer-pa-Kjevik-er-fra-Node-bedriftene-2358331.html
http://www.fvn.no/okonomi/Advarer-mot-Gullknapp-2358460.html


Mange mener at det vil være umulig å få med Avinor på laget, og at NODE burde gå inn å støtte utvidelsen av Gullknapp, slik at den kan ta ned cargofly.
Lommerusk for bedriftene vi snakker om med Aker Solution og NOV i spissen.





 
Lommerusk for bedriftene vi snakker om med Aker Solution og NOV i spissen.

Men tar du ut et og ett lommerusk av lomma di vil den før eller senere bli tom. Det vil nok være snakk om kost/nytte også for Aker Solution og NOV.




Vidar
 
Back
Top