Gul 16, Focke Wulf 190A-2 på Herdla.

N-3PB

ScanFlyer Gold
Gul 16, Focke Wulf 190A-2 på Herdla.

15. desember 1943 tok flere Focke Wulf 190 av fra flyplassen på Herdla utenfor Bergen, oppdraget er å avskjære allierte fly som angriper skip i Sognefjorden.

Et av flyene med kjennetegn ”Gul 16” får motorproblemer og må avbryte oppdraget. Den tyske piloten har ikke mulighet til å nå hjemmebasen på Herdla, og setter flyet ned på sjøen ved Solsvik på Sotra.
Nødlandingen går bra, flygeren blir reddet av lokale fiskere, flyet synker og ligger seg til ro på ca 60 meter.

I 2006 får maskinen atter en gang luft under vingene, denne gang for en kort stund da den blir hevet fra havet og tatt på land.
Så i 2010, blir flyet fremstillt for publikum, ved den samme basen som flyet tok av fra for over 60 år siden!

DSC_4650.jpg

”Hangaren” på Herdla, ingen tvil om hvem som bor her inne.

DSC_4651.jpg

Selve skjønnheten åpenbarer seg inne i hallen, stadig like vakker selv om hun er preget av tiden i havet.

DSC_4656.jpg

Propellen bærer tydelig preg etter sammenstøtet med havoverflaten.

DSC_4680.jpg

Blå tegning av en FW 190A-3, ”Gul 16” er en FW 190A-2.

DSC_4658.jpg

Rester av gammel merking viser at at ”Gul 16” tidligere har vært både ”Hvit 1” og ”Svart 6”.

DSC_4660.jpg


DSC_4664.jpg


DSC_4665.jpg


DSC_4666.jpg

Vingeroten, med en mitraljøse stikkende ut av vingen.

DSC_4671.jpg

Bak flyet er det laget til en avsats der en kan se flyet fra oversiden.

DSC_4668.jpg


DSC_4672.jpg

Ingen tvil om hvem denne maskinen fløy for!

DSC_4674.jpg


DSC_4677.jpg


DSC_4678.jpg

Våpenskjoldet med Mikke Mus var malt rett under cocpiten. Dette var merket til avdeligen i Luftwaffe som ”Gul16” tilhørte, 12 Staffel / Jagdgeschwader 5.

DSC_4683.jpg

Instrumenter fra flyet, samt kompass og stikkehåndtaket.

DSC_4693.jpg

Og til slutt, la det ikke være noen tvil :)

Dett var dett.

Yngve
 
Re: Gul 16, Focke Wulf 190A-2 på Herdla.

Artig å se dette - og fantastisk at noen tar vare på det. Ser ut som det er lagt ned litt arbeid i presentasjonen og oppbevaringen.

(Tror vi bør arkiverer denne i flyhistorisk forum om ikke lenge)
 
Back
Top