Gråvær hjelper mot utbrenthet

GF1

ScanFlyer Gold
Gråvær hjelper mot utbrenthet

En annen tråd her har tittelen Bildekritikk, og trådstarter skriver blant annet:

"Jeg synes likevel at kritikken er ganske fraværende, og tilbakemeldinger som "min favoritt" og "fine bilder" gir lite å gå på for forbedring."

Siden ord som "fine bilder" i den senere tid ser ut til å ha blitt enda vanligere enn før, vil jeg komme med et lite sukk vedrørende altfor hvite flater:

Kan vi ikke bli flinkere til å påpeke "utbrenthet" og veilede hverandre i å unngå overeksponering av skinnende hvite fly i solsteiken? Når store deler av flykroppen er helt hvit uten fnugg av struktur (f.eks plateskjøter, nagler eller skitne partier) er ikke bildet alltid verdt karakteristikken "fint".

I denne tråden burde det kanskje være tillatt å gå litt "OT" ved å komme inn på andre detaljer som ofte skuffer ved bilder som presenteres her.

Last edited:
Re: Gråvær hjelper mot utbrenthet

Dette må jeg si meg helt enig i. Det er ikke mye saklig kritikk å lese i bildetrådene, det går mye i å rose egne venners bilder. Noen får alltid masse innlegg, mens andres bildeserier er det knapt en kommentar til, noe som ikke sporer til å øke interessen.
Jeg synes at vi, meg selv inkludert, skulle tørre å skrive "sannheten" om bildene som presenteres og, som GF1 skriver, komme med konstruktiv kritikk slik at vi alle kan lære av hverandre og bli bedre flyfotografer!
:fly

Det er bare å starte selv :p

Jeg synes det er bedre å si fine bilder eller lignende enn å bare se på bildene og ikke gidde å kommentere :old

Jeg pleier å gi tips når jeg ser feks. utbrente flater. Men det er ikke alltid at utbrente flater eller andre "feil" ødelegger for bildet. De som ønsker skikkelig kritikk av bildene kan jo skrive det i tråden sin.

Mye kommer vel an på hvilket utgangspunkt man har når man ser på bildene? For meg er det viktigst med flyene, opplevelsen og at det er moro med fly. Jeg har ikke så dyrt og fint kamera, og jeg er ikke flink med innstillinger og redigering, men jeg har det moro :)
Når noen legger ut bilder så er det viktigste for meg ikke hvor superflotte bildene er, men at den som tok dem har hatt en fin opplevelse, og har noe vedkommende ønsker å dele med oss andre. Klart jeg ser at det er mange her som tar nydelige bilder, men dette er vel i første omgang et forum for flyglede?
Konstruktiv kritikk er bra, men for meg er et bilde av et fly alltid fint. Det er så mye annet som ligger bak, og jeg vil gjerne gi tilbakemeldinger på det :)

:) Inger

Helt enig i det meste som sies her.
Har selv en tendens til å bare si fine bilder selv om biler ikke er spesielt fine.

Hvorfor?? Vel, det er vel litt som Inger sier at opplevelsen og det sosiale samværet med likesinnede er vel så viktig som å ta et perfekt bilde.

Et uskarpt bilde er som regel bare å kaste, men ellers så er det vel uante muligheter i de fleste etterbehandlings programmer.

Det å sette seg inn i kameraets og objektivets egenskaper har alt å si for å få et godt bilde med minimalt etterarbeid, enten det er gråvær, sol, mørke eller motlys.

Et godt verktøy er også et bra etterbehandlings program, uten at det trenger å koste skjorta. Men det å lære å bruke det på riktig og moderat måte er vel så viktig.

Det å øve på lave hastigheter, ex 1-40 til 1-100 er et meget godt hjelpemiddel når lyset uteblir.
Når den teknikken sitter noenlunde, så har du straks mer glede under svært dårlige fotoforhold.

Men og hele tiden få hvite at et relativt dårlig bilde er bra.. Ja da blir man vel ikke bedre, men gleden av å få akkurat DEN maskinen selv om bildet ble elendig er jo tilstede. Har selv tusenvis av dårlige bilder av pene fly.

Kansje er mann litt redde for å såre noen hvis mann sier den direkte sannheten til samme fotograf gang på gang uten at bildene blir noe bedre til tross... Bare en tanke..

Jeg tar mere en gjerne imot konstruktiv kritikk. Kan ikke tenke meg noe verre enn at folk sier fine bilder,selv om de synes jeg er totalt på bærtur med det jeg holder på med. Eneste måten å bli bedre er at folk med mere erfaring og peiling sier hva som kan forbedres

Jepsi pepsi, gode innlegg her. Vi må tåle å få kritikk og vi må være flinke til å gi kritikk. Intet vondt ment om man sier at et bilde er helt på tryne, men da må vi samtidig komme med forbedringsforslag.

Til info står det faktisk skrevet i stickers noen enkle få regler som bør være greie å følge

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=21788

Har fått endel kritikk opp gjennom og det er jeg sjeleglad for. Om det har hjulpet får andre svare for.

Ja til et mer realt bildeforum.

Cato

De som ønsker skikkelig kritikk av bildene kan jo skrive det i tråden sin.
Men der ligger også litt av kjernen til problemet. Jeg har mange ganger kommet med, i mine øyne,konstruktiv kritikk fordi trådstarter har flettet inn et "kom gjerne med kritikk". Når jeg da svir av litt av min dyrebare tid (tidvis:D) i et forsøk på å hjelpe vedkommende er det utifra en forventning om at trådstarter faktisk skal respondere og utvise en genuin interesse på kommentarer man måtte gi/få. Noen er flinkere enn andre,men,og fortsatt med det samme "kom gjerne med kritikk" friskt i minne,burde det være en forpliktelse å besvare konstruktive kommentarer.Er det stadig vekk helt tyst i den andre enden,gidder man rett og slett ikke mer.
Tidvis forsøker jeg fortsatt å kommentere,men som så mange andre henfaller dessverre jeg også så alt for ofte til en bråta med smileys og "flotte bilder". Kanskje på tide å skjerpe seg?

Back