Edvard
一期一会
Cargo flight fra KTM med 3 crew om bord.
http://www.aviationnepal.com/?s=goma
http://gomaair.com/ (endret navn til Summit Air et par måneder før ulykken.)
Flyet (9N-AKY) kom for lavt inn og traff hinder like før rullebane 06.
Begge pilotene døde av skadene (værforholdene tillot ikke helikopter-evakuering til sykehus i Kathmandu).
Skyer og tåke kan bevege seg meget fort i denne dalen (1500 – 3700 moh) og det er vanlig at helikopter tar pauser i landsbyer eller flyr helt nede langs elven for å finne åpen rute ut.
Siden alt flys visuelt, så tar flyene vanligvis ikke av fra KTM før de har gode forhold i Lukla. Nærmeste alternative er Phaplu Airport (PPL) 28 km unna.
Kart av terrenget rundt flyplassen.
Jeg har flydd ut fra Lukla 10+ ganger, og det er alltid en spesiell følelse.
Her er maskinen på en bedre dag.
youtube.com/watch?v=GQulsTGAZaU
http://www.aviationnepal.com/?s=goma
http://gomaair.com/ (endret navn til Summit Air et par måneder før ulykken.)
Flyet (9N-AKY) kom for lavt inn og traff hinder like før rullebane 06.
Begge pilotene døde av skadene (værforholdene tillot ikke helikopter-evakuering til sykehus i Kathmandu).
Skyer og tåke kan bevege seg meget fort i denne dalen (1500 – 3700 moh) og det er vanlig at helikopter tar pauser i landsbyer eller flyr helt nede langs elven for å finne åpen rute ut.
Siden alt flys visuelt, så tar flyene vanligvis ikke av fra KTM før de har gode forhold i Lukla. Nærmeste alternative er Phaplu Airport (PPL) 28 km unna.
Kart av terrenget rundt flyplassen.
Jeg har flydd ut fra Lukla 10+ ganger, og det er alltid en spesiell følelse.
Her er maskinen på en bedre dag.

youtube.com/watch?v=GQulsTGAZaU