Going going going gone

Savipix

ScanFlyer Rusty
Aftonbladet.se

"Det är en enda röra här nere"

Igår fick Falcon Air flygtillståndet indraget av Luftfartsstyrelsen. Foto : JOHAN NILSSON / SCANPIX

Grafik: RIKARD BODIN

Flygbolaget Falcon Air försatt i konkurs - 150 svenskar fortfarande fast i Irak

I mer än en vecka har drygt 150 svenskar varit strandade i den kurdiska delen av Irak.
Flygbolaget, Falcon Air, som skulle ta resenärerna till Sverige begärdes i fredags i konkurs.
- Det är en enda röra här nere, säger en av de besvikna resenärerna.
Nora och hennes familj från Göteborg skulle landat i Sverige för en vecka sedan. Nu är de fast i Suleymanieh. Hennes man och fyra månaders dotter, är tre av närmare etthundrafemtio resenärer som köpt flygbiljetter av Falcon Air.
- Det är en enda röra här nere. Först blev vi lovade ersättningsflyg via Tyskland, men nu är det ingen som vill ta ansvar för oss, säger en besviken Nora på telefon från Suleymanieh.

"Vi får inga besked"
- Vi får inga besked av personalen på flygplatsen och det är ingen som svarar när vi ringer till till Falcon Air. Jag känner mig helt maktlös. Jag skulle varit på barnavårdscentralen med min dotter i fredags. Hade jag vetat hur det skulle sluta hade jag hellre åkt till Spanien på semester, säger Nora som inte vill uppge sitt efternamn.
Det var i fredags som Falcon Air begärdes i konkurs och i går fick bolaget flygtillståndet indraget av Luftfartsstyrelsen. Konkursförvaltaren, advokat Roland Sundqvist, säger sig inte veta om att hundratals svenskar är strandade i Suleymanieh.
- Jag trodde att det har varit ombesörjt hemtransport av de här människorna. Jag vet ju att flygningarna blivit stoppade men trodde att allt skulle var ordnat. Det är för djävligt. Det är ju en tragedi för de människor som drabbas, säger Roland Sundqvist.
Enligt honom finns det inga lagliga sätt att använda konkursboets pengar för att få hem resenärerna.

Ingen ersättning
På Konsumentverket ger de inte heller resenärerna några förhoppningar om ersättning.
- Har man köpt en paketresa av ett bolag som går i konkurs finns det chans att få pengar tillbaka av resegarantinämnden, men har man bara köpt en flygstol är är man sist i ledet. Då ska staten, flygplatser och en massa andra instanser ha pengar av konkursförvaltaren och det brukar inte finnas något kvar till enskilda passagerare, säger Arvo Kiusalaas, konsumentvägledare i Bromma kommun utanför Stockholm.

Agneta Elmegård


Turerna kring Falcon Air
• Falcon Air ägs från början av Posten.
• Våren 2006. Posten säljer bolaget till Fly Scand Group som hade kopplingar till NTT International Tours & Travel, ett bolag som försattes i konkurs 2005.
• 19 september 2006. Flygningarna stoppas av Falcon Airs flygchef, Clas Helgstrand, efter upptäckten att pengarna i bolaget är slut.
• 22 september 2006. Falcon Air försätter sig själva i konkurs. Och under helgen flygs bolagets tre inhyrda Boeing 737-300 till en verkstad på Irland.
• 25 september 2006. Luftfartstyrelsen beslutar att Falcon Air får flygförbud. Falcon Airs anställda uppger för Sydsvenska Dagbladet att de har blivit hotade av utländska torpeder.
• 26 september. Falcon Airs verkställande direktör Jan Salloum lämnar in en ansökan om att upphäva konkursen hos Stockholms tingsrätt.
• Falcon Air har drygt tjugo anställda piloter som nu mister jobbet.
 
Rest in peace.:cry: Vi benyttet Falcon Air en del da jeg jobbet i Forsvaret. Husker også godt da de skulle fly soldater til vinterøvelse i Nord-Norge, og tok feil av Bardufoss (ENDU) og Værnes (ENVA). Det skapte noen overskrifter i dagspressen. De 3 737-300QC var ganske anvendelige på grunn av den store fraktdøren (large cargo door). Flyene fløy vel også i Linjeflyg-dekor i starten. Nåværende Falcon Air dekor er ganske stilig synes nå jeg, i alle fall fargen og "Griffen" i halen.
 
Var det ikke ganske høye leasingkostnader på disse flyene? Flyene er veldig anvendlige siden at de kan gjøres om til cargo på relativt kort tid. Noe for DY? Fly cargo på natten!
 
Back
Top