Skjønner ikke så mye av diagrammet selv,
Diagrammet viser sammenhengen mellom Cl (løft) og Cd (drag) for C130 Hercules.
Dette er ett av de viktigste design parameterene for ett fly.
L/D ratio betyr forholdet mellom Cl og Cd, den ene delt på den andre. Jo høyere L/D ratio er jo mer
effektiv er vingen. Glidere har som vi vet en veldig effektiv vinge, en vinge hvor man får mye løft og
har lite drag. De trenger altså veldig lite motorkraft for å holde seg i luften og klarer seg faktisk med termiske luftstrømmer.
Så hvorfor lager man da ikke passasjerfly/transportfly med veldig høy L/D? Hovedårsaken er at disse vingene
ikke tåler særlig høy fart, og ellers er veldig upraktiske på en flyplass da de må være veldig lange og tar mye plass.
For å finne L/D
max på kurven, så trekker man en linje (blå) roterende rundt origo (0,0) og lar den tangere (berøre)
den kurven man ønsker (den markert med rød pil). Dette tangeringspunktet er L/D max (rød prikk).
Så leser vi av på aksene (gult) og får omtrent Cl = 0,78 og Cd = 0,041. L/D max = 0,78/0,041 = 19,0.
Alle andre punkter på den kurvede Cl/Cd linjen vil ha en lavere L/D ratio (Cl/Cd).
Løft og drag er avhengig av hvilken
vinkel vingen har mot luftstrømmen i fartsrettningen (AoA - angle of attack).
Jo høyere vinkel, jo høyere drag og løft (helt til vingen steiler). Så man kan si at jo høyere Cl er jo høyere AoA.
Vi fant at Herculesen var mest effektiv ved Cl = 0,78. Har en annen graf som viser at for Cl 0,78 så gir
det en optimal AoA (Alpha) på ca 4,1 grader for Hercen (vedlagt)
Tenk deg at en Herc cruiser med konstant fart (med motor) med AoA = 4,1 grader. Tenk deg så at du hiver oppi noen tonn ekstra vekt.
Hva skjer? Jo AoA (pitch) må øke for at flyet skal klare å beholde høyden (øke løftet). Flyet har med andre ord fått en høyere AoA og har blitt mindre effektiv.
For å komme seg tilbake til optimale AoA = 4,1 grader må piloten altså fly fortere for å få senket nesen tilbake til 4,1 grader.
Ett annet alternativ er å gå ned til en lavere høyde hvor løftet er større. Vekten påvirker altså ikke L/D maks, men ett tungt fly
må fly raskere eller lavere for å være like (aerodynamisk) effektivt.
W