• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

"Glemmer" WF transponderne for tiden?

Tjab

Upgrade me....
Har stolt på flightradar isteden for å notere meg reg. Dumt. Ser forresten at flere WF flighter for tiden står som "unknown" rundtom.

Så jeg mangler reg på følgende:

WF555 i dag
WF576 31.03.2016

Og så er det SK229 14.02.2016 som jeg ikke finner.
 
Ville meg vært noe å flydd rundt i kontrollert luftrom med avslått transponder. For å svare på spørsmålet i tittelen: nei, de gjør de nok ikke. Det er nok heller mottakerne FR24 benytter eller noe med systemene deres, som gjør at de ikke får registrert flyvningen.
 
Last edited:
Et teknisk spørsmål :

Er egentlig (ADS-B?) signalene som FR24 mottar og Transponderne som Lufttrafikktjenestens radarer bruker de samme ?

Og har (ADS-B) blitt obligatorisk i kontrollert luftrom ?
 
WF har vel ikke ADS-B installert på sine fly. Det er vel bare mode-s og FR24 har ikke nok mottakere bestandig til å plukke ut disse.
 
Det er kun MLAT-mottagerene som 'fanger opp' WF. Hvordan dette fungerer er beskrevet på FAQ-sidene til FR24.
 
Okay, så det er bare en "tilfeldig" greie at jeg opplever at mindre WF flighter enn normalt er tilgjengelig på FR24 (eller andre tjenester) mao?
 
Okay, så det er bare en "tilfeldig" greie at jeg opplever at mindre WF flighter enn normalt er tilgjengelig på FR24 (eller andre tjenester) mao?

Det kan være nok at én (sentralt plassert) mottaker er ute av drift, siden MLAT trenger singal til fire mottakere for å kunne fastslå posisjon.
 
Et teknisk spørsmål :

Er egentlig (ADS-B?) signalene som FR24 mottar og Transponderne som Lufttrafikktjenestens radarer bruker de samme ?
ADS-B -signalet sendes som såkalt "extended squitter" i et Mode-S-transpondersvar. Så ja, som hovedregel sendes ADS-informasjonen via den samme transponderen.
 
Back
Top